Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

L’infern fílmic que defugí la censura turca

L’infern fílmic que defugí la censura turca. Ignasi Franch escriu una ressenya dedicada a l'edició videogràfica de "Baskin", del director Can Evrenol, que va escapar de la censura turca i va apostar per la violència, les pertorbadores imatges sexuals i algunes provocacions humorístiques

| Arxiu

En una de les entrevistes incloses a l’edició videogràfica de Baskin, el realitzador Can Evrenol explica que als festivals internacionals de cinema van recomanar-li que convertís el seu curt homònim en un llargmetratge per a un públic global, sense atendre els criteris de la censura turca. Sembla que Evrenol va seguir aquests consells, perquè va apostar per la violència, les pertorbadores imatges sexuals i algunes provocacions humorístiques. Les lloances a l’estranger van facilitar que la pel·lícula s’estrenés sense talls, després d’assolir un cert estatus d’èxit nacional.

La premissa de Baskin és senzilla i molt oberta: uns policies han d’intervenir en un casalot aïllat al llarg d’una nit on sovintegen els mals presagis. El resultat és un cinema fantàstic de caràcter irracionalista, amb deliris i ensurts filats sense grans preocupacions per la lògica interna. Evrenol s’acosta més a Lucio Fulci (El más allá) que no pas al surrealisme pop de David Lynch (Mulholland Dr.), encara que tots tres cineastes coincideixin en l’ús dels somnis, el gust per la repetició i variació d’esdeveniments o les narracions circulars. Com els films més terrorífics de Fulci, el gore és la part més estrident d’un efectisme integral amb què convertir el visionament en una experiència extrema.

La recent The void difuminava les fronteres entre els inferns de dolor concebuts pels monoteismes majoritaris i les imatgeries de transformació corporal d’H. P. Lovecraft. Baskin segueix més la petja dels dimonis de Clive Barker (Hellraiser): sadomasoquisme homicida i perversions sexuals amb dimonis de ressons abrahàmics, siguin d’arrel cristiana o musulmana. Evrenol afegeix un matís de malson de l’home heterosexual (bruixes que violen homes) a la proposta de Barker, més arrelada a la cultura gai.

El resultat potser no és memorable i el desenllaç pot decebre, però el camí és prou estimulant. Després d’uns primers minuts amb escenes d’un cert costumisme còmic i d’un pintoresquisme burleta (i potencialment transgressor, atesa la realitat política turca), arriba el descens als inferns sota una atmosfera de fatalitat.

BLU-RAY / DVD
Baskin
Director: Can Evrenol
Guionistes: Ogulcan Eren Akay, Can Evrenol, Ercin Sadikoglu i Cem Özüduru
Durada: 97 minuts
Editora: La Aventura-Cameo

Article publicat al número 438 de la ‘Directa’

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU
;