Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Naturalistes denuncien un impacte paisatgístic excessiu en la nova reforma de la carretera de Menorca

Les màquines excavadores tornen a treballar a la carretera general de Menorca (Me-1), després de la rescissió del contracte el febrer del 2016 a la constructora encarregada de les obres entre Maó i Alaior. Aquest estiu, però, ho fan en el tram que va de Ciutadella a Ferreries, en unes obres que van començar el passat mes de maig amb la promesa del nou tripartit de govern del Consell Insular de Menorca (PSIB, MÉS per Menorca i Podem) de reduir l’impacte respecte a les intervencions iniciades fa prop de tres anys.

Quan tot just passen dos mesos des de l’inici dels treballs, s’ha talat el 60 per cent de les alzines que hi havia a la zona, quan s’haurien d’haver trasplantat, segons un mostreig ciutadà

Si bé és cert que han generat menys polèmica, després de reduir l’ocupació de l’espai en un 40 per cent i eliminar les grans rotondes a doble nivell que l’anterior govern (PP) havia dibuixat davant les pedreres de Son Sintes i davant Es Tudons, les obres que es fan ara a l’accés al Camí de na Pilar han motivat noves crítiques. Segons un mostreig ciutadà, quan tot just passen dos mesos des de l’inici dels treballs, s’han talat el 60 per cent de les alzines que hi havia a la zona, quan s’haurien d’haver trasplantat. Els autors, Guillem Alfocea i Guillem Mercadal, que han fotografiat les soques dels exemplars en qüestió, parlen de 41 alzines talades i 26 trasplantades d’un total de 67.

Col·lectius com Menorca Reserva de la Bitlletera o SOS Menorca, que ja es van oposar a les macrorotondes, han donat suport a la denúncia. També s’hi ha pronunciat la Federació de Veïns de l’illa. El seu president, Anton Soler, ha recordat a la Directa que “l’encreuament del Camí de ca na Pilar no suposava un gran problema, però com que hi ha els diners de Foment s’ha decidit intervenir. El paisatge és la peça clau de Menorca i hem de ser molt respectuosos”. Per la seva part, Alfocea creu que “en un context de desforestació global, la major part de les alzines s’haurien pogut trasplantar en una barrera de vegetació al talús de les noves obres perquè només sis alzines significaven un obstacle per les màquines”.

Guillem Alfocea i Guillem Mercadal, que han fotografiat les soques dels exemplars en qüestió, parlen de 41 alzines talades i 26 trasplantades d’un total de 67 / Guillem Alfocea

Considera que l’assumpte és més greu quan l’equip de govern ho nega. De fet, apunta que des del Consell se’ls ha acusat de “falsaris” mentre “es veu a simple vista només trepitjant el terreny”. I és que el conseller de Mobilitat, Miquel Preto, admet impacte però nega la tala de les alzines. Afirma que l’estudi d’impacte ambiental ja contemplava el seu trasplantament, “però algunes s’han trobat mortes pel que se n’han trasplantat quasi una vintena”. “La reforma de la carretera està plantejada des de fa molt de temps i l’hem donat a conèixer als diversos ajuntaments, organitzacions i col·legis professionals. També hem tingut reunions amb els ecologistes del GOB i els hem escoltat, cosa que no es va fer en l’anterior legislatura”, apunta Preto.

De fet, a l’inici d’aquesta fase, el grup ecologista va insistir que “se suposa que s’han d’aplicar una sèrie de mesures de mitigació de l’impacte. Les alzines adultes que interfereixen el nou traçat es trasplantaran i tot el tram s’ha de dotar amb passos dirigits per a la fauna silvestre”. Fins al moment, però, l’entitat no ha fet referència al mostreig ciutadà que documenta la tala d’alzines i tampoc Menorquins pel Territori.

Segons l’activista naturalista Guillem Alfocea, “el fet que s’hagi reduït l’impacte respecte al projecte de l’anterior govern, que és cert, no pot ser un visat per fer les coses de qualsevol manera. Si s’han hagut de tallar les alzines per alguna raó, que s’expliqui, però no podem consentir que se’ns intenti posar una bena als ulls a la ciutadania negant que les coses es podrien fer millor. És una simple qüestió de transparència”.

Pendent de solució l’impacte paisatgístic entre Maó i Alaior

La solució pel centre de la polèmica que va portar a centenars de menorquines al carrer a finals del 2014 segueix en suspens. De les tres rotondes més criticades en el tram de 10 quilòmetres que va de Maó a Alaior, dues ja les va començar a construir l’anterior govern del PP. Ara per ara les obres estan paralitzades, però les dues estructures de formigó per a les grans rotondes que contemplaven ja estan aixecades, amb l’impacte paisatgístic que suposen. Una afectació al territori que encara està pendent de resoldre.

De les tres rotondes més criticades en el tram de 10 quilòmetres que va de Maó a Alaior, dues ja les va començar a construir l’anterior govern del PP

Una de les opcions que reclamen entitats com el GOB Menorca és la d’enderrocar el pont de formigó de l’entrada de la urbanització l’Argentina. I és que un informe tècnic de la Comissió de Medi Ambient va determinar el juliol del 2013 que la rotonda es pretenia construir en una zona inundable en ocupar part del traçat natural d’un torrent. Aquest fet, permetria el seu enderroc. Des de l’entitat ecologista esperen “poder veure com s’esboca una construcció que era, com tantes altres, un monument al despropòsit”.

El conseller de Mobilitat, Miquel Preto, ha preferit no aclarir a la Directa què es farà amb aquestes dues estructures i si s’aprofitaran per a la reforma de la carretera. De moment no exclou cap opció i apunta que estan a l’espera d’un informe de la Comissió Balear de Medi Ambient i que preveuen presentar un nou projecte per al tram Maó-Alaior el pròxim mes de setembre.

El conseller de Mobilitat, Miquel Preto, ha preferit no aclarir a la Directa què es farà amb aquestes dues estructures i si s’aprofitaran per a la reforma de la carretera

Sembla, però, que Preto no descarta del tot les rotondes: “intentarem buscar una solució més adaptada a la realitat de l’illa com ara canalitzar els girs a l’esquerra amb alguna rotonda o amb passos soterrats o bé al mateix nivell”. Està per veure, també, el futur de la rotonda a doble nivell de Rafal Rubí semblant a la de l’Argentina. “No agrada el que hi ha però és difícil trobar una solució perquè en aquest punt no tenim tanta flexibilitat”, diu Preto.

El Consell Insular de Menorca preveu continuar a finals d’agost les obres de la rotonda menys polèmica, la d’accés a Alaior, en una fase independent de la resta del tram que arriba fins a Maó. La diferència respecte del projecte constructiu del 2013 aprovat per l’anterior equip de govern és la reducció de la rotonda que passa aproximadament de 90 a 55 metres de diàmetre.

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU
;