Territori

Les menorquines es manifesten contra el "desmantellament" del model territorial de l’illa

La protesta contra l'actual reforma de la carretera general de Menorca posa de manifest els canvis en l’ordenació territorial de l’illa impulsats per l’actual Consell
Tot i el vent i la pluja, la plaça del Carme de Maó es va omplir de gom a gom
/ Xavi Bosch
05/01/2015

Prop de 1.700 persones es van manifestar el passat diumenge 28 de desembre contra les polítiques urbanístiques i mediambientals de l’actual Consell Insular de Menorca (CIME) que, segons els convocants, “rompen amb un model d’illa que fins ara havia diferenciat Menorca de les illes veïnes”. L’anomenada Norma Territorial Transitòria (NTT), aprovada pel CIME la setmana passada, que converteix en urbanitzables alguns terrenys que fins ara eren Àrees Naturals d'Especial Interès (ANEI), la desregulació dels camps de golf o l’amnistia generalitzada a les construccions en rústic, són símptomes d’aquests canvis en l’ordenació territorial de Menorca.

L'aprovació, la setmana passada, de la Norma Territorial Transitòria permet urbanitzar terrenys que fins ara eren Àrees Naturals d'Especial Interès

Organitzada pel col·lectiu ‘Menorquins pel Territori’ i amb el suport de ‘Sos Menorca’ i del Grup Balear d’Ornitologia i Defensa de la Naturalesa (GOB), la protesta va ser secundada per persones vingudes d’arreu de l’illa que van recórrer els principals carrers del centre de Maó malgrat el vent i la pluja. La marxa va apel·lar constantment al president del CIME, Santiago Tadeo, i al conseller de mobilitat, Luís Alejandre, amb un lema molt clar al capdavant: “qui estima Menorca no la destrueix”.

Contra la “destrossa” de la carretera general

Les consignes es va centrar sobretot en la reforma de la carretera general engegada a finals de setembre i que avança a gran velocitat amb la vista posada en l’inici de la temporada turística. L’objectiu és que l’UTE formada per Antonio Gomila S.A. i Dragados hagi transformat, en poc més de tres mesos, els 10 quilòmetres de carretera que separen Maó d’Alaior. Les fermes intencions del CIME passen per la construcció de sis grans rotondes -quatre a nivell inferior, tres d'elles en sòl rústic- de fins a 110 metres de diàmetre cada 1,5 quilòmetres.

Rotonda Biniai
Dibuix extret del projecte del CIME que mostra com serà la rotonda de Biniai

 

Els convocants van denunciar els "pamflets propagandístics" apareguts a la premsa local, així com les cunyes radiofòniques i cartells publicitaris en defensa de la reforma de la carretera, finançades pel CIME i amb un cost suposat de 18.000 euros: “açò demostra que saben perfectament que el que fan no és el que vol la gent ni el que havien promès”.  També van aprofitar per aixecar els ànims als que consideren que l’actual reforma "és imparable", recordant que hi ha alternatives molt menys impactants aplicables en les dues següents fases (d’Alaior a Ferreries, i de Ferreries a Ciutadella).

“Ai, ai, ai, cap a on va sa rotonda de Biniai?”

Alguns dels càntics que es van poder escoltar durant la protesta anaven especialment en contra de la macrorotonda més polèmica de tot el projecte de reforma: la de Biniai. De les tres rotondes que s’estan construint en terreny rústic aquesta ha estat la més criticada des del principi pels col·lectius ciutadans, ja que allà on s’està construint no hi ha cap creuer de camins ni cap entrada d’interès públic. És a dir, ara per ara es tracta d’una rotonda que només serviria per canviar de sentit.

La rotonda de Biniai només serviria per canviar de sentit, ja que on està projectada no hi ha cap creuer de camins

Però pels ecologistes del GOB, aquesta rotonda afegida a última hora en el projecte del CIME, cobra sentit si es tenen en compte les intencions per part de la constructora Antonio Gomila S.A. (la mateixa que executa la reforma de la carretera general) de construir-hi just al costat la quarta planta de triatges de Menorca, la primera que es permet en zona rústica gràcies a la nova NTT. L'entitat ecologista ja ha denunciat els interessos que s’amaguen darrere d’aquesta construcció i demanen que es suprimeixi del projecte, ja que es pagarà amb diners públics i “només beneficiarà els promotors de la discutida planta de triatges”. 

Tall de la carretera

Més recent però menys nombrosa va ser la protesta d’aquest dissabte 3 de gener, en la que un centenar de persones van tallar la circulació de la carretera general a l’altura de la urbanització de l’Argentina (Alaior). Es tracta d’un dels punts en rústic on es preveu una de les quatre rotondes a doble nivell. L’acció es va produir el mateix dia en què es va saber que el CIME s’enfronta al primer desviament pressupostari per les obres de reforma.

Tot i que el conveni firmat amb el Ministeri de Foment no permet un sobrecost superior al 10% del pressupostat, Antonio Gomila S.A. i Dragados han al·legat “diferències sobre el terreny respecte al projecte tècnic” i reclamen més diners per pagar “el moviment de terres, el trasllat de línies elèctriques i fer front a les mesures de seguretat necessàries”. Aquesta primera fase de la reforma es va adjudicar amb un pressupost de 9,1 milions d’euros.

Mostra'l en portada

Notícies relacionades: