Aquest dissabte, 23 de novembre, a les sis de la vesprada, la Plataforma per l’Ensenyament Públic ha convocat una manifestació per exigir la dimissió de José Antonio Rovira (PP), conseller d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació. Els motius principals són la “deficient” actuació per donar resposta als centres educatius afectats per la DANA, la qual cosa està generant una “crisi educativa i de la infància sense precedents”, denuncien; així com l’aplicació de l’anomenada llei de “llibertat educativa”, que consideren que suposa un “atac gran a l’educació pública i al valencià en les escoles”, tal com han manifestat des de la presentació de la normativa.
“Les famílies, el professorat i l’alumnat han sigut abandonats”, exposa el col·lectiu Famílies pel Valencià en un comunicat publicat quasi un mes després del temporal que va colpejar 75 municipis de les comarques de València el passat 29 d’octubre. El resultat: 92 centres educatius han quedat devastats i, fins i tot, alguns s’hauran d’enderrocar.
El que necessiten, en primer lloc, per poder reprendre l’activitat educativa és que els centres es netegen i desinfecten empreses especialitzades, així com que es garanteixen unes bones condicions de seguretat, en relació tant amb l’estructura de l’edifici com a la salubritat. Però, “la neteja dels centres ha estat feta per la comunitat educativa, alumnat, famílies i voluntàries. [La Conselleria] Ha enviat instruccions, però cap mena de material ni molt menys empreses especialitzades”, critica Marc Candela, portaveu del Sindicat de treballadors i treballadores de l’ensenyament del País Valencià (STEPV). “La sensació d’abandonament és unànime”, rebla.
“Les famílies, el professorat i l’alumnat han sigut abandonats”, exposa el col·lectiu Famílies pel Valencià en un comunicat publicat quasi un mes després del temporal
Escola Gavina és una escola concertada d’estructura cooperativa situada a Picanya (l’Horta Sud) que va reprendre l’activitat educativa el passat dimarts. No ha rebut cap ajuda per part de la Conselleria, la qual els va notificar que la revisió de l’estat de l’edifici quedava a càrrec de l’equip directiu, segons assegura Sandra Cuevas, directora. Al llarg de vint dies, gràcies a la comunitat educativa i les voluntàries, han pogut rehabilitar el centre, que fins fa poc encara no disposava d’aigua. Tal com explica Cuevas, l’únic organisme oficial que s’hi ha personat ha estat Sanitat per confirmar que l’escola es trobava en condicions adequades per tornar a obrir. El seu objectiu era “obrir com més prompte millor”, i Cuevas sosté que això s’ha aconseguit “gràcies a la gent que estima l’escola”.
En altres municipis, com Paiporta, tots els seus centres (a excepció de l’institut Andreu Alfaro) estan clausurats, la qual cosa suposa que més de 2.000 xiquets i xiquetes no puguen assistir a les classes. La Conselleria d’Educació ha anunciat que preveu obrir les portes de les escoles de Paiporta el 25 de novembre, però les famílies asseguren que les instal·lacions no estan en condicions i podria suposar un risc per a l’alumnat.
Fins a aquest dijous, 21 de novembre, des de l’STEPV no tenen constància que el conseller haja visitat cap dels centres educatius afectats. Segons subratlla Alexandra Usó, presidenta de l’Escola Valenciana, Rovira no es va posar en contacte amb cap dels centres afectats, “no va emetre cap notícia de suport ni cap telefonada”. Explica que la setmana passada, per primera vegada, van començar a personar-se responsables tècnics a alguns centres per verificar si era o no insalubre l’espai. Expressen la mancança d’un “pla de joc i d’avaluació de deficiències”. En la mateixa línia, des de l’STEPV exigeixen que s’elabore aquest pla d’actuació educatiu per poder recuperar al màxim i tan prompte com es puga els centres educatius i així poder tornar a la normalitat.
Per la llengua
Entre els motius de la manifestació també es troba el rebuig a la llei de llibertat educativa i a les polítiques contra la llengua impulsades per la Conselleria de Rovira. Famílies pel Valencià veu “preocupant” que el conseller no haja retirat la consulta sobre l’elecció de la llengua vehicular als centres educatius i continuen amb la intenció de desenvolupar-la en tornar de les vacances de Nadal. “S’està negant la possibilitat que l’alumnat siga competent en totes les llengües”, denuncia Alexandra Usó. “Amb aquesta animadversió, Rovira ha posat tota la maquinària de l’administració pública per intentar desprestigiar el valencià just quan sabem que el seu ús social és baix”, afegeix Usó, i considera que “des del primer minut ha demostrat ser una persona incompetent”.
Per altra banda, tant Escola Valenciana com l’STEPV denuncien que des del mes d’octubre hi ha una mancança d’obertura de noves places, així com substitucions que no s’estan cobrint. “Hi ha professorat que viu en zones afectades, que treballa a altres localitats, no es pot incorporar i no se substitueix”, exposa Marc Candela. Argumenta que no s’estan aplicant els acords de les plantilles docents. “Es necessiten més professors, la normalitat dona seguretat afectiva a l’estudiantat i això no està produint-se”, denuncia la presidenta d’Escola Valenciana. Des de Conselleria, en canvi, atribueixen la no cobertura de totes les places vacants a una “falta de pressupost”.
“Cúmul d’improvisacions”
Des de l’Associació de Direccions de l’Escola Pública del País Valencià (ADEP-PV) van convocar una reunió amb la Conselleria el passat 1 de novembre. Hi van presentar una proposta per reubicar l’alumnat dels municipis afectats en altres espais educatius. La resposta de Conselleria va ser comunicar que hi havia ja un pla d’emergències per actuar en els centres. Però a mesura que han anat passant els dies, ADEP-PV ha continuat rebent queixes de diferents centres afectats en relació amb diverses qüestions, com l’encara acumulació de fang.
Hi ha més de 30.000 alumnes que no han pogut encara tornar a l’escola, segons dades de l’STEPV
Després de quatre setmanes, hi ha centres que encara no saben què han de fer, on traslladaran al seu alumnat o de quina manera. “És tot un cúmul d’improvisacions que provoquen el descontentament que hi ha després de quatre setmanes”, expressen des de l’ADEP-PV, que defensa la creació d’un comitè de crisi amb l’objectiu d’assignar una coordinadora de l’emergència en cada centre.
Hi ha més de 30.000 alumnes que no estan assistint a classe, segons dades de l’STEPV. En paraules d’Usó, “s’ha d’intentar que l’alumnat torne a la normalitat del dia a dia, això és el que els donarà una mica de calma afectiva”. La Conselleria va informar que els alumnes dels centres afectats per les inundacions podrien escolaritzar-se en altres centres entre el 4 i 8 de novembre, termini que després va allargar fins al dia 22. L’última instrucció publicada informava que les famílies tindran fins al 29 de novembre per poder tramitar la matrícula extraordinària.