Avui no se celebrarà Sant Jordi. Això és el que va dir el Gremi de Llibreters el 14 d’abril. La conselleria de Cultura de la Generalitat ja va avançar, dies abans, que l’aposta d’enguany per celebrar la diada és fer-ne una convocatòria extraordinària a l’estiu i mantenir ara el foment de la lectura a les xarxes socials i la venda en línia. Però moltes llibreries catalanes no hi han estat del tot d’acord. “Per responsabilitat amb la comunitat i per parar la línia de contagis, no exposarem la salut de ningú fent enviaments de llibres. No volem ser responsables de milions de desplaçaments durant la setmana del 23 d’abril”, declaren una cinquantena de llibreries adherides al manifest “Sant Jordi ets tu”. La consigna és clara: “Posa el cor i el cap en aquesta diada. Compra, reserva i encarrega llibres, però no demanis rebre’ls a casa la setmana del 23 d’abril”.
El fet és que moltes llibreries i editorials independents no tenen capacitat per gestionar un volum alt de comandes. “No tenim mitjans, si no ho fem nosaltres mateixos, ni prou plantilla per assumir la tasca. Tampoc no és coherent que hàgim d’estar tancats a casa, perquè no som treballadors essencials ni venem productes essencials, però que en canvi puguem repartir”, assegura la propietària de la Sendak de Barcelona, Núria Càrcamo. Tanmateix, les llibreries necessiten ingressos per mantenir el negoci i tornar a obrir. La restricció de la venda a la botiga ha provocat una forta caiguda dels ingressos. “Les xifres seran esgarrifoses”, va declarar, en començar l’abril, la presidenta del Gremi de Llibreters, Maria Carme Ferrer. “No tenim ingressos ni perspectiva de tenir-ne a mitjà o curt termini, però hem de pagar les factures de proveïdors i arrendataris”, lamenta la propietària de la Sendak, “les llibreries no tenim una tresoreria potent per aguantar molt de temps sense cap font d’ingrés. Hem pogut aguantar el cop de març negociant amb els proveïdors i servint-nos de recursos propis; però aquest mes d’abril l’única opció que tenim és endeutar-nos, encara més, amb els bancs”.
Un cop fort per al negoci independent del llibre
La crisi del coronavirus ha paralitzat l’entrada d’ingressos del petit i mitjà negoci del llibre de març, abril i la meitat de maig. L’editor Bernat Ruiz Domènech, en un article a Núvol del 17 de març, ja va avançar que, aquesta diada, es perdran els 22 milions d’euros que es van facturar l’any passat. La crisi afecta més el llibre en català, perquè representa un 60% de les vendes, i en calcula una pèrdua “d’una mica més del 10% de la facturació anual”.
Virus, editorial radicada a Barcelona, que també serveix a biblioteques, arxius municipals, col·lectius i espais socials amb activitats literàries, apunta que les comandes “s’han reduït en un 100%”
La crisi ha afectat, de retruc, els proveïdors de les llibreries: les editorials. Virus, radicada a Barcelona, que també serveix a biblioteques, arxius municipals, col·lectius i espais socials amb activitats literàries, apunta que les comandes “s’han reduït en un 100%”. S’han cancel·lat totes les comandes, inclús les que estaven previstes per Sant Jordi i esdeveniments com Món Llibre, la Fira Literal o el Saló del Còmic. L’editorial espera cobrar les liquidacions pendents –malgrat que “la morositat ha crescut molt”, comenta el soci Daniel Moreno– i ha demanat a la propietat del local que ocupa una carència de dos mesos. La situació de l’editorial i impremta Descontrol també és gruixuda. La cooperativa barcelonina, guanyadora del Premi Micaela Chalmeta, de Coòpolis, ha hagut d’aplicar un ERTO a la plantilla fins a nou avís, amb quatre treballadors socis i una persona del col·lectiu afectades.
Mar Carrera, de l’editorial Pol·len, afirma que “d’aquesta crisi en sortirem més precaris i amb menys recursos. El sector del llibre hem de treballar junts per lluitar contra els lloguers abusius i altres elements del sistema que fan difícil la nostra tasca”. Les circumstàncies han fet que un conjunt de llibreries i editorials independents, cooperatives i de barri, com l’Espai Contrabandos, La Ciutat Invisible, La Impossible, La Caníbal, la Sendak o Rocaguinarda hagin demanat cinc accions a les administracions públiques: la carència en el pagament de lloguers i subministraments mentre duri la pandèmia, la carència en el pagament de les quotes d’autònoms i Seguretat Social, la sol·licitud de crèdits tous (a un 0% d’interès) a la banca ètica i cooperativa, ajudes extraordinàries a l’ICUB i la Generalitat per fer front a la situació, i un pla de xoc social amb una renda bàsica universal. Fins ara, la iniciativa compta amb un centenar d’adhesions.
Les llibreries fan comunitat
“Volem seguir fent la nostra feina com a prescriptors i mediadors culturals”, explica Núria Càrcamo, de la Sendak. Les llibreteres independents reivindiquen la seva tasca com a especialistes en literatura: poden ajudar-nos a triar un llibre i presentar-nos novetats de qualitat. Aquests dies, moltes llibreries aprofiten el confinament per fer aquesta activitat a les xarxes socials. Si fem un tuit amb el hashtag #LaCarboneraRecomana, ens suggeriran algun títol que s’adapti als nostres gustos i cada dia, de les 12 a 13 hores, ens faran una llista de recomanacions. La llibreria Pebre Negre, del Clot, ens envia un llibre recomanat si els enviem un correu. Fins i tot podem triar el disseny del llibre. La Tribu ha presentat un seguit de recomanacions per a la diada per a lectores de totes les edats. Si tenim més fam de recomanacions, el dia de Sant Jordi, a les onze del matí, la Nollegiu ha programat una marató de suggeriments perquè no parem de llegir, que es podrà seguir al seu canal de YouTube.
“Les llibreries vertebren els pobles, els barris i les ciutats; fan comunitat. Les grans plataformes només venen la major quantitat de productes possible el més ràpid possible i no donen bones condicions als treballadors i els transportistes. En molts casos, no tributen aquí: però la sanitat, tan important i celebrada aquests dies, es manté amb els impostos”, diu el propietari de la llibreria de Benetússer (l’Horta Sud) Somnis de Paper, Jorge Cabezas. Ara han posat en marxa el concurs Foto Lectures Confinades: “Els lectors ens envien les fotografies de les seues lectures en el confinament i els premis són llibres dedicats per les seues autores o il·lustradores. Són llibres d’editorials que han volgut participar en la iniciativa amb nosaltres: GP Ediciones, Andana Editorial, Takatuka, Babulinka, Sembra Llibres i Lata de Sal. Sobretot fem recomanacions perquè la gent compre els llibres quan tot acabe, que s’esperen a les llibreries”, comenta Cabezas.
A banda de ser establiments on es pot comprar un llibre, les llibreries independents creen comunitats de lectores i fomenten la lectura amb activitats culturals
A banda de ser establiments on es pot comprar un llibre, les llibreries independents creen comunitats de lectores i fomenten la lectura amb activitats culturals. Aquests dies, com diu la llibretera de la Sendak, no han deixat de fer-ho: “Cada dia, al nostre canal de Telegram compartim un conte, un relat breu o un poema. Són els nostres Contes per Telegram. La iniciativa ha agradat a les famílies, per aquests dies de confiament. Ja tenim més de mil subscripcions”, diu Núria Càrcamo. Una idea similar ha tingut la llibreria Nollegiu amb “L’hora del conte de Rodari”. Cada dia, al seu canal de YouTube, el propietari, Xavier Vidal, llegeix un conte de l’autor italià.
Per Sant Jordi, a més, les xarxes bullen d’activitats. La Calders vol entretenir aquesta diada amb piulades de Twitter d’escriptores. Hi haurà Gonzalo Torné, Adrià Pujol o la joveníssima Elizabeth Duval. Tigre de Paper celebra un Sant Jordi virtual al seu lloc web i convida a escoltar converses sobre literatura, amb autors del seu catàleg com Carles Viñas o Jordi Martí-Rueda.
Les llibreries hi són tot l’any, no només per Sant Jordi. Aquesta és la reivindicació que el teixit de llibreries cooperatives de Barcelona ha volgut difondre en aquesta diada. Creuen que la festa “crea situacions de vulnerabilitat evidents en la cadena del llibre en concentrar les compres en un sol dia i no mostra clarament que les llibreries no són només botigues, sinó espais de socialització de coneixement i d’organització de comunitats culturals”, diu Irene Jaume, de La Ciutat Invisible. Amb tretze llibreries cooperatives més de l’àrea metropolitana de Barcelona, signa el manifest “Sempre és 23”, que planteja capgirar el model comercial de la diada de Sant Jordi. La campanya s’articula al voltant de l’economia social i solidària, es programaran activitats tot l’any i es marca l’objectiu de construir una xarxa que proposi un nou model cultural.
Com es pot encarregar un llibre el dia de Sant Jordi?
Moltes de les llibreries disposen de botigues en línia. En tenen La Ciutat Invisible, La Sendak, Nollegiu, Casa Usher, La Memòria, Males Herbes o Documenta. Editorials com Virus ofereixen, a més, un 5% de descompte en les compres de Sant Jordi. A través de Llibreries Obertes o Libelista, dues plataformes que ingressen el 100% de la compra del llibre als establiments, podem comprar llibres de La Carbonera o La Temerària. A Llibres.cat podem comprar llibres d’establiments com La Impossible i les editorials Raig Verd, Les Hores, Sembra o Tigre de Paper. Hi ha llibreries que, tot i que no tenen botiga en línia, accepten comandes via email, com La Inexplicable.
La llibreria tarragonina La Capona, ofereix un xec regal que es pot bescanviar quan torni a obrir. La Nollegiu convida a fer servir l’Autoregal Nollegiu, que és la compra d’un llibre recomanat pel llibreter, Xavi Vidal, que s’enviarà puntualment cada dos mesos fins que es cancel·li la subscripció. A la Sendak es pot comprar un cupó Sendak per bescanviar-lo, quan tornin a obrir, per llibres o joguines. Altres llibreries que ofereixen cupons i xecs regal són La Carbonera, Casa Usher, L’Obaga, La Ciutat Invisible, la lleidatana L’Argonauta (els seus vals no caduquen) o l’empordanesa Bookman.
Viena Edicions proposa el regal d’un vídeo virtual mentre s’espera per anar a buscar el llibre que es compra. Les subscriptores de Raig Verd a la plataforma L’Aixeta poden comprar un llibre digital, amb una aportació a la plataforma o amb transferència bancària, que rebran immediatament. El 30% dels ingressos aniran a la llibreria que les subscriptores escullin. Tigre de Paper també pot enviar llibres en format digital. Ofereixen nou recomanacions d’autors catalans i de fora del territori a la seva pàgina web. Es poden comprar aquí.
Si, malgrat tot, es vol rebre un llibre per Sant Jordi, hi ha set editorials independents que el poden fer arribar de manera segura, amb un protocol rigorós, sense riscos i sense costos addicionals. Això és el que han decidit les editores adherides a la iniciativa “Adopta una llibreria”, com Comanegra, Adesiara, Fragmenta, Fonoll, Sidillà, Apostroph, Obscura i Trípode. Inspirades en una campanya italiana, proposen a les lectores que comprin un llibre i el 30% dels ingressos aniran a la llibreria que triïn. Comanegra té una parada virtual i Trípode ho fa a través de la botiga en línia.