En un primer moment les administracions públiques associades a la Copa Amèrica de vela van acordar una aportació conjunta que arribava als 45 milions d’euros. Així i tot, fa setmanes que aquesta previsió ha quedat obsoleta i, tal com ha pogut confirmar la ‘Directa’, les arques públiques ja han executat 58,8 milions d’euros de donació a fons perdut per a l’esdeveniment, repartits de la següent manera: 23,5 milions del Consell Superior d’Esports del govern de l’Estat, 16 milions de la Generalitat de Catalunya, 10 milions de l’Ajuntament de Barcelona, 5 milions del consorci Turisme de Barcelona i 4,35 milions de la Diputació de Barcelona.
Al marge d’aquestes xifres, les administracions s’està gastant molts més diners en l’esdeveniment, principalment en dues partides: increment de personal administratiu, de neteja i de seguretat, d’una banda, i licitacions de múltiples contractes relacionats directament amb la Copa Amèrica, d’altra banda. Fonts de l’Ajuntament de Barcelona consultades per aquest mitjà mantenen l’opacitat en relació amb aquestes despeses, però desenes de contractacions lligades a l’esdeveniment –majors o menors; depenent de si superen el llindar de 15.000 euros– es poden consultar a la Plataforma de Serveis de Contractació Pública. Hi trobem de tot, des de càterings fins a càmeres de videovigilància, des del lloguer de sales fins a pàrquings per a bicicletes, des de lavabos portàtils fins a marxandatge.
Les contractacions s’han fet a través d’organismes que pengen de la Generalitat o l’Ajuntament, com agències, consorcis o instituts que tenen una partida pròpia de diners públics
Les contractacions s’han fet a través d’organismes que pengen de la Generalitat o l’Ajuntament, com agències, consorcis o instituts que tenen una partida pròpia de diners públics. És el cas de l’Agència per a la Competitivitat de l’Empresa, adscrita al departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, que va decidir llogar i equipar amb material audiovisual una sala del Club Natació Barcelona per un total de 99.803 euros des d’on desenvolupar tasques d’acció exterior en el marc de la Copa Amèrica. A més, i han afegit una contractació per un valor de 13.800 euros destinats a la producció de vídeos promocionals.
En la mateixa línia, l’Agència Catalana de Turisme, adscrita al mateix departament, s’ha gastat 155.000 euros en la creació d’una “experiència visual immersiva” dins del recinte del Race Village de la Copa Amèrica, unes instal·lacions amb absència de públic gran part del dia, segons ha pogut constatar aquest mitjà. A més, al portal de contractació hi consten un parell de “dinars de networking” de l’agència amb relació a les regates, adjudicats a empreses de càtering per 3.338 i 5.000 euros, respectivament.
Entre les licitacions també crida l’atenció la gran quantitat d’adquisicions de material per a Betevé, a través de la societat mercantil Informació i Comunicació de Barcelona SA, que es justifica com a “necessari” per a les transmissions de la Copa Amèrica, com ara 96.568 euros en material tècnic de realització, 27.500 euros en microfonia i so, 38.692 euros en recepció i transmissió de senyal, 12.800 euros en càmeres o 8.386 en material d’il·luminació, entre d’altres.
L’Institut Barcelona Esports del consistori barceloní, a més, ha acordat un patrocini de l’equip Sailteam Bcn de vela que ascendeix a 250.000 euros
Des de Barcelona Serveis Municipals i Barcelona d’Infraestructures Municipals la llista també és llarga i inclou: xarxa de telecomunicacions (140.987 euros), antenes de telecomunicacions (6.375 euros), amarratges i dragatges del Port Olímpic (38.394 euros), sistema de control d’aforament del Port Olímpic (23.334 euros) i xarxa de fibra òptica per connectar els districtes de Ciutat Vella i Sant Martí (70.850 euros). Nombroses licitacions amb l’etiqueta “Copa Amèrica”, però, consten directament a nom de l’Ajuntament de Barcelona, com quatre pàrquings de bicicletes protegits amb tanques i pensats per als aficionats de la Copa Amèrica (59.650 euros), càmeres de videovigilància suplementàries (14.636 euros), rutes socioculturals (13.800 euros) i material de salvament (13.783 euros). Els pàrquings de bicicletes, tal com hem pogut comprovar in situ, estan del tot infrautilitzats. L’Institut Barcelona Esports del consistori barceloní, a més, ha acordat un patrocini de l’equip Sailteam Bcn de vela que ascendeix a 250.000 euros, per finançar la seva participació en les curses Puig Women i Unicredit Youth de la Copa Amèrica.
La Diputació de Barcelona, per la seva banda, també ha executat despesa directa relacionada amb les regates, en paral·lel a l’aportació de més de quatre milions d’euros a fons perdut per als organitzadors. Una de les partides és per a marxandatge, que puja a 38.486 euros (sense IVA) i inclou la producció de 35.000 postals, 25.000 ventalls, 25.000 clauers, 7.000 gorres i 6.000 motxilles.
La Fundació Barcelona Capital Nàutica, amb fons propis que provenen de les aportacions de les administracions, també ha executat contractacions que criden l’atenció pel seu volum i pel seu concepte
Per la seva banda, la Fundació Barcelona Capital Nàutica, amb fons propis que provenen de les aportacions de les administracions, també ha executat contractacions que criden l’atenció pel seu volum i pel seu concepte. S’han gastat 125.000 euros en un servei de càtering pels espais “hospitalitat” del Port Olímpic i del Club Natació Barcelona: de mitjana surt a 48 euros el menú. I també hi trobem 60.834 euros per a la pòlissa d’assegurança de pluja de la cerimònia d’inauguració –que tindrà el lloc el 10 d’octubre– de la regata final de la Copa Amèrica, la que patrocina Louis Vuitton. Cal recordar que la despesa associada a la cerimònia ja es va adjudicar el desembre de 2023, per un valor de dos milions i mig d’euros, a la UTE formada per les empreses Focus, Lavínia, Igor i Flock.