Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

La plantilla de Nobel Automotive s'oposa al tancament de l'empresa amb l'okupació de la planta de Sant Joan Despí

Al voltant de 200 persones participen en la vaga indefinida que va començar el passat 16 de setembre, després que el propietari de la fàbrica de tubs per a l'automoció, el Grup Orhan, anunciés el tancament de la planta el desembre del 2020. Tot i haver aturat l'activitat, la plantilla fa torns a la nau industrial per evitar el desmantellament per part de l'empresa

Pancarta que dóna la benvinguda a les instal·lacions de empresa / Jaume Herrero

A Sant Joan Despí, a escassos sis quilòmetres de les oficines centrals de CaixaBank i a vuit de l’estació de Sants, està situada la fàbrica de tubs per a l’automoció Nobel Automotive. 200 treballadores fan vaga indefinida des del 16 de setembre per evitar el tancament de la factoria i la pèrdua dels seus llocs de feina. Nobel Automotive forma part del grup Orhan que té més de 10.000 treballadores, amb fàbriques repartides a quatre continents. Originalment, l’empresa es deia Nobel Plàstica Ibèrica i depenia de la matriu amb seu a Vitri, als afores de París, però després la va comprar el grup Dana, que finalment la va vendre al grup Orhan, especialitzat a fer tubs per conduir els fluids dels vehicles. Segons R.M, treballador a Nobel Automotive, és cert que abans, durant el 2018, l’empresa havia tingut alguns problemes però durant el 2019 les coses s’havien solucionat. De fet, R.M. explica que fruit de l’esforç de la plantilla, havien estat l’única planta del grup capaç d’automatitzar la conformació d’uns tubs automobilístics especialment complexos.

Nobel Automotive forma part del grup Orhan que té més de 10.000 treballadores, amb fàbriques repartides a quatre continents

Aquí l’empresa havia començat a aconseguir més càrrega de feina, ja que es produïen peces per Renault, el grup PSA (Peugeot, Citroën), Opel i algunes per Nissan. Però l’agost  de 2020 el grup Orhan anuncia la intenció de tancar el desembre de 2020. Segons A.A., un altre treballador de la planta, la intenció de l’empresa és deslocalitzar la producció a Romania i Eslovàquia. En un primer moment, l’empresa -mitjançant els seus advocats Vilarrubí Abogados- va anunciar concurs de creditors, amb què les treballadores cobren les últimes. Amb aquest plantejament, a més, per quedar-se amb la planta, les treballadores han de presentar una oferta econòmica que sigui econòmicament superior a la de qualsevol grup inversor, sense tenir en consideració el benefici social que representa el manteniment de l’activitat industrial. Pel que fa a les indemnitzacions, en un primer moment van oferir 28 dies per any treballat amb límit de dues anualitats (o sigui, com a molt, el salari de dos anys). Ara mateix ofereixen 26 dies per any sense límit d’anualitats. És important recordar que hi ha molta gent a la plantilla que fa 20 o 25 anys que treballen a la planta.

La plantilla de Nobel Automotive s'oposa al tancament de la planta de Sant Joan Despí amb una vaga indefinida
La plantilla reunida en assemblea l’11 de setembre va decidir anar a la vaga indefinida que va començar el passat dia 16 |Jaume Herrero

 

La plantilla reunida en assemblea l’11 de setembre va decidir convocar una vaga indefinida, que va començar el passat dia 16. A.A cada dia fan tres torns per evitar que l’empresa s’endugui ni un sol caragol de la fàbrica. A les 9 h i a les 17 h tallen l’avinguda Barcelona de Sant Joan Despí, de les 13 h a les 15  h fan silenci perquè al costat hi ha una escola bressol i en aquell moment fan la migdiada. A la nit, un grup de companyes fa guàrdia fins a l’endemà al matí. Una altra treballadora, que no vol fer pública la seva identitat, assegura que aquesta “és la lluita més important de les seves vides i que han d’estar totes unides i fortes sense desgastar-se perquè defensar els llocs de feina és l’únic camí”. De moment, amb la seva vaga, ja han aconseguit que es vegin afectades les plantes de Renault a Valladolid i de la Nissan-Renault a Sunderland (Regne Unit).

Una altra companya assegura que aquesta “és la lluita més important de les seves vides i que han d’estar totes unides i fortes sense desgastar-se perquè defensar els llocs de feina és l’únic camí”

L’entrada de la fàbrica i les parets estan plenes de pancartes i pintades. “Nobel no es tanca”, “Se’ns pixen a sobre i diuen que plou”, “Ei Tv3, Telecinco, Antena 3: Fàbrica Okupada” i moltes més. De fet les treballadores controlen les entrades i sortides, tot i que a dins de la fàbrica no fa cap activitat tret de les assemblees. Amb la pancarta, les treballadores esperen rebre més atenció mediàtica de la rebuda fins ara, que ha estat nul·la.

A les 9 h i a les 17 h tallen l’Avinguda Barcelona de Sant Joan Despí. De les 13 h a les 15  h fan silenci perquè al costat hi ha una escola bressol i en aquell moment fan la migdiada. A la nit un grup de companyes fa guàrdia fins l’endemà al matí

 

El tancament de fàbriques a Sant Joan Despí no és nou. Fa dos anys que Gallina Blanca, situada a 200 metres de Nobel, va aconseguir la requalificació de vuit hectàrees de terreny per a fer un hotel, cases i edificis. 300 metres carrer amunt, també s’estan construint edificis sobre el que antigament eren fàbriques. Sant Joan Despí té un polígon industrial que per circumstàncies històriques ha quedat al mig de la població, enganxat a l’estació de tren i molt a prop tant de la Diagonal com de l’A-2 i l’N-340. Aquesta situació geogràfica el fa especialment atractiu per a les promotores d’habitatge. Alguns empresaris estan veient la possibilitat de fer un doble negoci deslocalitzant les fàbriques i venent el sòl que van comprar com s industrial a preu d’edificable.