L’alumnat del Conservatori de Música de Castelló (CSMC) i de l’Escola d’Art i Superior de Disseny es va manifestar ahir per reivindicar un centre “digne” i criticar la gestió de l’Institut Superior d’Ensenyances Artístiques de la Comunitat Valenciana (ISEACV) en relació al tràmit de les obres que s’estan duent a terme a la coberta de l’edifici per evitar les filtracions d’aigua. Les alumnes critiquen que la remodelació va començar amb quasi dos mesos de retard i, per tant, encara no han pogut iniciar el curs, ja que no disposen d’un edifici. “Estem pagant per unes assignatures que no estem cursant i a moltes de nosaltres ens costa fer front a la matrícula”, denuncien des del sindicat Estudiants en Lluita, mitjançant el qual s’ha organitzat la mobilització.
Al centre de l’Escola d’Art i Superior de Disseny de Castelló, situat a la plaça Fadrell, comparteixen instal·lacions diverses escoles: el Conservatori Elemental, Superior i Professional de Música, així com l’Escola d’Arts i els Graus Mitjans de Fotografia i Il·lustració. En total, segons l’Associació d’Estudiants del CSMC, hi estudien unes 900 persones, una xifra que no pot assumir el centre actual, ja que el nombre d’aules i de material disponible no és suficient. “El principal inconvenient és que no hi ha prou aules i, a més a més, estan infraequipades. Per exemple, moltes no tenen projector ni equip de música”, denuncia Hèctor Madueño, membre de l’Associació i estudiant del Conservatori. Així mateix, destaca que l’alumnat ha estudiat en aquestes condicions des de l’origen, en 1998, quan el CSMC es va ubicar directament a l’edifici de l’Escola d’Art. L’estudiant del Conservatori i un dels portaveus de la mobilització, Fernando Fernández, també recorda que en moltes ocasions ell i les seues companyes s’han vist obligades “a anar a assajar al bany, perquè tampoc disposem d’una sala d’estudi i poques vegades hi ha aules lliures”.
El principal inconvenient és que no hi ha prou aules i, a més a més, estan infraequipades. Per exemple, moltes no tenen projector ni equip de música”, denuncia Hèctor Madueño, membre de l’Associació i estudiant del Conservatori.
Per la seua part, el president de l’Associació, José Pascual Gassó, afegeix que moltes aules no estan insonoritzades, per tant, s’està incomplint “la normativa d’adaptació de les aules”. Altres problemàtiques són la connexió a Internet, que “és molt lenta”, matisa Gassó; així com la falta de serveis, com una biblioteca o un saló d’actes propi. “El saló d’actes està dividit en dos per una porta. Un espai és per a l’Escola d’Art i altre per al Conservatori, però no podem utilitzar-lo si la sala no està completament lliure, ja que la música molesta a la resta”, critica el president. A més a més, la majoria d’instruments que hi ha al Conservatori estan “trencats” o “desafinats”, perquè tenen “més de 20 anys d’antiguitat”.
A aquesta situació, s’hi sumen les obres de remodelació del centre, les quals han fet retardar l’inici de curs, que hauria d’haver començat el 20 de setembre. La decisió es va prendre el passat 11 de setembre en una reunió amb el claustre del centre, el qual va aprovar, amb 58 vots a favor, 18 abstencions i cap vot en contra, ajornar el començament de curs “fins al 3 i 4 de novembre per motius de seguretat” -una data que al final es preveu que s’avance al 29 d’octubre. Tanmateix, l’alumnat desconfia que el curs s’inaugure definitivament d’ací a dotze dies. Les obres estaven previstes que arrancaren a principis de juny, però per un retard a l’hora de concedir la llicència municipal, es van iniciar el 24 de juliol. En conseqüència, ara també s’haurà d’ajornar el fi de curs, amb l’objectiu de recuperar les hores perdudes.
Les principals perjudicades
L’ajornament de l’inici de curs afecta sobretot les estudiants de quart curs, ja que els impedeix obtindre els títols en les dates previstes, la qual cosa els dificultarà la inscripció a estudis posteriors. És el cas de l’estudiant del Conservatori Superior Lucia Gil, qui no sap si podrà cursar un màster, ja que per matricular-s’hi “s’ha de presentar el títol i passar una prova d’aptituds”, explica. Per ara, segons el que els ha comunicat la Conselleria, l’alumnat de l’últim any sí que podrà acabar el curs a temps per poder continuar els seus estudis, “però no s’haurà donat tota la matèria i, per tant, açò farà la prova d’aptituds més difícil”, detalla Gil.
L’ajornament de l’inici de curs afecta sobretot les estudiants de quart curs, ja que els impedeix obtindre els títols en les dates previstes, la qual cosa els dificultarà la inscripció a estudis posteriors
Unes altres perjudicades són les estudiants que no són de Castelló, ja que moltes han llogat pisos per al nou curs, “malgrat que aquest encara no existeix”, critica Gassó, qui situa en un 70% el total de l’alumnat que prové d’altres comarques del País Valencià. Així mateix, el professorat s’ha mostrat també crític amb el retard de les classes, principalment, aquell que vol presentar-se a les oposicions d’aquest any, ja que el retard de la finalització del curs perjudicarà la seua preparació.
Davant d’aquesta situació, la Conselleria d’Educació els va oferir dues opcions. La primera, que es va plantejar amb l’objectiu de no perjudicar la programació educativa i permetre a l’estudiantat de l’últim curs continuar els seus estudis, consistia a facilitar durant els dos mesos de retard quatre autobusos fins a la Vall d’Uixó, on s’havia habilitat el Conservatori Professional de Música. “Aquest municipi està a 30 minuts de Castelló. La seua connexió és molt roïna i quatre autobusos al dia no són suficients. Hi ha alumnes que poden tindre classe de 10 a 11 el matí, però el bus torna a les tres. Què fas tantes hores allí sense casa ni res?”, lamenta Fernández.
Després que es valorara que la proposta no era viable, la Conselleria va oferir alguns edificis de Castelló, tant per al Conservatori de Música -Elemental, Superior i Professional-, com per a l’Escola d’Arts i els Graus Mitjans. En concret, es van proposar el recinte firal La Pèrgola, diverses aules de l’Escola Oficial d’Idiomes (EOI), dues aules a la Delegació de Defensa i el saló d’actes de l’edifici cultural El Menador “per fer presentacions”. “Ha sigut un pegat. A l’EOI, on anem les estudiants de l’Escola d’Art, les aules no estan equipades per a l’alumnat de Disseny Gràfic o Il·lustració, per exemple, perquè necessiten certs materials. A més a més, són molt menudes i ens hem de separar, ja que no cabem en una aula”, senyala Belén Moreno, estudiant de l’Escola d’Art.
Crítiques a la contractació del professorat
Una altra de les reivindicacions històriques, que se suma a la d’un centre amb totes les instal·lacions i materials necessaris, és una adequada contractació del professorat per part la Conselleria d’Educació. Segons denuncia l’estudiantat, mai s’ha aconseguit que totes les professores estiguin contractades a l’inici del curs acadèmic, “la qual cosa implica començar les assignatures a meitat curs i així no es pot impartir el temari en la seua totalitat”, denuncia Fernández. En la mateixa línia, també lamenta que a l’hora de contractar les professionals no es prioritzen els mèrits artístics. “En la baremació, se li dona més importància a què haja sigut director d’un conservatori o cap d’estudis que a què haja sigut solista de l’orquestra de València durant 20 anys”, afegeix.
Per a l’estudiantat, l’origen del problema és la falta de recursos. “Es considera que el Conservatori no és un espai del qual es puguen treure diners i, per tant, dins d’un sistema educatiu que prima aquells sectors en què les empreses poden fer negoci, les artistes es veuen relegades a l’oblit”, postil·len. Per aquesta raó, han comunicat que continuaran les mobilitzacions fins que disposin d’un nou centre en condicions, una promesa històrica per part de la Conselleria, qui ha defensat que la falta de material ja s’està tramitant, perquè el pròxim curs l’alumnat puga començar amb els instruments i equipaments necessaris. Així mateix, al Pla General de la ciutat es contempla una reserva de sòl enfront a la Ciutat de la Justícia de Castelló per poder construir un nou centre.