Cada nou curs, per aquestes dates, la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (FaPaC) inicia una campanya de conscienciació per les famílies en foment de l’escola pública, coincidint amb l’inici del període de preinscripció escolar, que enguany comprendrà entre el 29 de març i el 9 d’abril. Aquest curs, la campanya duu el nom de L’escola pública, la millor escola i denúncia que les polítiques i actuacions del Departament d’Educació estan “desmantellant l’escola pública en favor de la privada-concertada”. Segons diuen, això s’està fent en benefici dels lobbies econòmics, tals com la Fundació Blanquerna i la Fundació Bofill o la fundació La Caixa, molt influents en entorns del PDeCAT i, anteriorment, a Convergència i Unió.
Amb dades reals que porten fent públiques any rere any, la FaPaC assegura haver pogut constatar com hi ha hagut una constant planificació errònia de les places escolars públiques respecte al creixement demogràfic, que s’ha traduït amb un gruix creixent d’alumnat sense plaça a la pública. A l’escola privada-concertada, en canvi, s’ha resseguit un constant sobrepressupost en el concert, fet que beneficia les escoles amb aquest sistema que requereixen una ràtio molt més baixa per tancar un curs. La FaPaC llegeix aquests fets, reiterats curs rere curs durant deu anys, com una estratègia planificada per traspassar alumnat de l’escola pública a l’escola privada-concertada i així poder reforçar el discurs que afirma que “lliurement” les famílies prefereixen l’opció privada i, en conseqüència, aplicar polítiques que retallen els drets socials de l’alumnat així com les condicions laborals del professorat.
La FaPaC assenyala una estratègia planificada per traspassar alumnat de l’escola pública a l’escola privada-concertada i així poder reforçar el discurs que afirma que “lliurement” les famílies prefereixen l’opció privada
L’altra cara d’aquesta moneda són les conseqüències segregadores d’afavorir institucionalment una educació privada-concertada, que fa que en les escoles públiques de determinats entorns s’hi acumuli alumnat de famílies amb situació més vulnerable. Aquest curs, a més, prendrà rellevància aquesta campanya després que, el passat 18 de març, diferents partits –amb excepció de PP, C’s i la CUP– signessin el Pacte Contra la Segregació Escolar, impulsat pel Síndic de Greuges, Rafael Ribó. Segons Ramon Font, portaveu nacional del sindicat d’ensenyants USTEC·STEs, aquest pacte “no té res de pacte”, ja que no compta amb el suport del principal sindicat de professorat de Catalunya, ni amb el de la FaPaC. Al seu torn, tampoc l’han subscrit altres sindicats de docents i estudiants com la federació d’Ensenyament de la CGT, el Sindicat d’Estudiants, el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC), l’Associació d’Estudiants Progressites (AEP) o el Front d’Estudiants, que s’han mostrat contraris a un acord que es començarà a aplicar a partir del curs 2020-2021.
En un comunicat, la FaPaC denuncia que l’acord no té en compte dues estratègies àmpliament avalades contra la segregació escolar: la limitació en l’elecció de centre i la progressiva eliminació de l’escola privada-concertada en favor d’una escola pública de màxima qualitat i d’abast universal. I ho argumenten amb el fet que el Pacte Contra la Segregació s’ha tancat en paral·lel amb l’augment del concert destinat a l’escola privada-concertada per tal de facilitar l’aplicació de mesures contra la segregació, tot això com a contrapartida perquè aquest sector firmés el document final del pacte.
Un fals espot per denunciar la inacció del Departament
Com a tret de sortida de la seva campanya, la FaPaC ha fet circular per les xarxes socials un fals espot publicitari titulat Escola Pública Catalana i firmat pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Una peça amb un estil que imita perfectament un anunci institucional, realitzada per la productora Metromuster i que compta amb l’aparició del periodista Jordi Évole, entre les persones entrevistades. El missatge: una radiografia sobre les virtuts de l’escola pública catalana que, en poques hores va esdevenir viral i va rebre desenes de milers de visites i comentaris positius de tota mena. A les xarxes, moltes veus donaven les gràcies al Departament d’Educació pel canvi de rumb respecte dels darrers anys, per estar apostant per fi per un missatge obertament encoratjador adreçat a les famílies per tal d’apostar per l’escola pública, a escassos dies de començar el període de preinscripció escolar. Hores més tard, la FaPaC feia pública una segona versió del vídeo amb un missatge annex: “Aquest vídeo l’hauria d’haver fet el Departament d’Educació”.
Amb aquesta acció, la FaPaC he pretès deixar en evidència una administració que, en opinió seva, no aposta per aquest tipus de discursos. Paral·lelament, també va fer públic un manifest en el qual acceptava l’autoria de l’espot i reivindicava l’acció com a acte de protesta cap a un Departament d’Ensenyament que hauria de vetllar per “la defensa de l’escola pública, ja que aquesta és l’única que pot garantir el dret fonamental a l’educació de qualsevol infant, sense discriminació en l’accés per qualsevol circumstància social o personal”. En canvi, conclou el manifest, el Departament d’Educació segueix mantenint una posició “d’equidistància entre l’escola pública i la privada-concertada, quan només la primera és de titularitat pública i s’entén que hauria de ser responsabilitat del Departament reconèixer els seus valors i la seva importància per al conjunt de la societat catalana”. Fins al moment, ni la Conselleria d’Educació ni Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), partit en mans del qual està el Departament encapçalat per Josep Bargalló, han fet cap declaració respecte del vídeo.