En les primeres hores es va dir de tot, fins i tot alguns comptes a xarxes socials vinculats a l’extrema dreta van afirmar que els membres de la Global Sumud Flotilla s’havien deixat un “porro” encès sobre la coberta. A mesura que passen els dies, però, aquesta hipòtesi i similars han quedat descartades i tot apunta a un atac amb artefactes incendiaris llançats des de drons.
La primera prova en aquesta línia són les restes dels artefactes que van quedar dipositats sobre la coberta dels vaixells Family i Alma
La primera prova en aquesta línia són les restes dels artefactes que van quedar dipositats sobre la coberta dels vaixells Family i Alma, atacats les matinades del 8 i del 9 de setembre. Embolcallades amb un material similar al quitrà, tenen forma cilíndrica i compten amb un mecanisme d’arrencada de la ignició. Van ser fotografiades i analitzades per les autoritats tunisianes que van pujar a inspeccionar els vaixells.

Un estudi comparatiu d’imatges d’aquests artefactes amb les granades incendiàries que habitualment utilitza l’exèrcit d’Israel mostren l’extrema coincidència de l’aparença externa i, en tot cas, confirma que els projectils no eren bengales sinó granades que exèrcits d’arreu del món fan servir per provocar incendis en el front enemic, especialment sobre tancs i peces d’artilleria. Aquest tipus de granades, en el front de guerra, s’acostumen a omplir amb termita, un producte altament incendiari que es fa impossible d’apagar amb aigua o extintors, el que apuntaria al fet que en els atacs a la flotilla el material utilitzat seria de menor potència calorífica, ja que el van poder extingir els mateixos tripulants.
El segon element rellevant que reforça la hipòtesi de l’atac amb drons són els testimonis de les persones que van sentir el soroll d’arribada i de fugida dels aparells
El segon element rellevant que reforça la hipòtesi de l’atac amb drons són els testimonis de les persones que van sentir el soroll d’arribada i de fugida dels aparells, així com la traça que van deixar els artefactes en caure sobre els vaixells. El recorregut de les espurnes que desprenien els artefactes començava pocs metres sobre la vertical de les naus atacades, és a dir, la ignició inicial no dibuixava una trajectòria des d’una llarga distància i amb sistema de propulsió propi, sinó que es van encendre a pocs metres de l’objectiu i va caure pel seu propi pes en la vertical dels vaixells, un mecanisme compatible amb com s’activen les granades incendiàries quan se’ls hi retira l’anella de seguretat. Aquesta pràctica militar és habitual al front de guerra del Donbàs ucraïnès o, recentment, en atacs d’Israel sobre objectius civils a la Franja de Gaza. El 3 de setembre s’hauria perpetrat un atac sobre unes ambulàncies a la ciutat de Gaza amb aquest mètode, segons va informar Al-Jazeera.

L’últim dels indicis en el mateix sentit és un detallat document publicat avui per la Global Sumud Flotilla on es llisten els vols d’avions d’Israel amb capacitat de trasllat de drons els dies abans de l’atac, tal com havia passat ara fa un any amb l’atemptat contra el vaixell Conscience en aigües territorials de Malta. L’informe és una anàlisi de les dades que els aparells deixen en els sistemes de control de circulació aèria, consultables públicament. Concretament, entre el 2 i el 3 de setembre, un Lockheed Hercules C130 de la Força Aèria Israeliana s’hauria desplaçat des de la base militar hebrea de Nevatim, travessant la Mediterrània i aterrant a la base italiana de Sigonella, a l’illa de Sicília. Pocs minuts després va fer la mateixa operació un Lockheed Martin C-130J Super Hercules de l’exèrcit israelià. En paral·lel, l’avió Gulfstream 5, d’intel·ligència i vigilància, va sobrevolar les costes de l’est de Tunísia.
Segons denuncien des de la Global Sumud Flotilla, es dona la coincidència que ara fa quatre mesos els avions militars d’Israel van actuar de manera semblant abans de l’atac al vaixell Conscience
Segons denuncien des de la Global Sumud Flotilla, es dona la coincidència que ara fa quatre mesos els avions militars d’Israel van actuar de manera semblant abans de l’atac al vaixell Conscience que es disposava a trencar el bloqueig humanitari a Gaza. Un avió Lockheed Hercules C130 també va fer l’1 de maig de 2025 el trajecte des de Nevatim a Malta, sobrevolant les proximitats d’on es trobava el vaixell humanitari. El 2 de maig es va efectuar l’atac sobre la coberta, que va danyar diversos mecanismes de navegació del vaixell.
