Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Tractorada a les portes de l’Esclat de Malla per reclamar que es pagui un preu just a la pagesia

La Unió de Pagesos critica el que considera una operació de màrqueting de Bon Preu amb la llet Terra i Tast i convoca una nova concentració per dissabte vinent. Hi ha hagut tractorades a la mateixa hora a les portes de Carrefour, Mercadona, Condis i Lidl en altres punts del país

Josep Guitart, coordinador de la Unió de Pagesos al Bages, intervenint a la concentració d'aquest dissabte a Malla | Josep Comajoan

Una trentena de tractors s’han concentrat aquest dissabte a l’entrada de l’Esclat de Malla. Ho han fet en el marc de la campanya “La pagesia diu prou” que ha portat a la mateixa hora altres centenars de persones de pagès a les portes d’altres supermercats en diferents punts de Catalunya. A la concentració d’Osona, s’ha fet especial èmfasi en el preu barat que paguen la indústria lletera i el gran sector de la distribució a la pagesia catalana.

Ho han fet en el marc de la campanya “La pagesia diu prou” que ha portat a la mateixa hora altres centenars de persones de pagès a les portes d’altres supermercats en diferents punts de Catalunya

L’elecció de l’Esclat, del grup Bon Preu, no ha estat casual. Just al davant de la porta principal de l’hipermercat s’hi ha bolcat una bala de palla, on s’han situat diversos brics de llet. A una banda, llets de marca que es venen a un preu que hauria de permetre pagar un preu just a les ramaderies. A l’altra, un bric d’Hacendado, la marca blanca de Mercadona, al costat d’un de marca blanca Bon Preu. I és que l’acció anava especialment adreçada a les persones consumidores, per conscienciar-les de la necessitat que no es comprin aquestes marques blanques a un preu rebentat.

La llet Terra i Tast, que comercialitza Bon Preu després de pagar-la a un preu una mica més alt a dues cooperatives osonenques, també ha tingut el seu protagonisme. Bàsicament perquè representa una quantitat ínfima de la llet que ven aquesta distribuïdora i perquè des que el febrer es va anunciar el seu llançament, moltíssimes vegades el seu espai en els lineals de Bon Preu i Esclat estan buits. A la mateixa hora que es feia l’acció, tot i ser un dissabte al matí, amb una gran afluència de clients, als lineals de llet de l’Esclat de Malla no hi havia ni un sol bric de Terra i Tast.

Una trentena de tractors han participat en la protesta d’aquest dissabte a l’Esclat |Josep Comajoan

 

Segons explica la Unió de Pagesos en un dels textos que s’han repartit durant l’acció d’aquest dissabte, «menys de l’1% de la llet de les cooperatives d’Osona es ven a un preu just», i aquest 1% representa l’equivalent a uns trenta euros en la facturació mensual d’aquestes granges. I continuen: «Amb aquest ‘gest’ han fet molta propaganda i no ha suposat una sortida real al problema. Bon Preu Esclat, amb la seva marca blanca de llet Terra i Tast contribueix al maltractament del sector lleter català. Prou enredar, volem solucions reals!».

La llet puja al lineal, però quasi no es paga de més a la pagesia 

En el mateix document, la Unió de Pagesos es queixa que arran de l’increment de costos dels últims mesos, la distribució ha apujat deu cèntims la marca blanca en els seus lineals, però només tres o quatre cèntims el que paga a la pagesia. La situació actual, que posa a diverses granges a un pas d’haver de tancar, afegeixen, “posa en risc la sobirania alimentària de Catalunya i la possibilitat de sobreviure del sector primari”. El text acaba exigint que es deixin de vendre brics de llet per sota del cost de producció, tot recordant que segons la llei de la cadena alimentària, aquesta és una pràctica il·legal.

Durant les intervencions que han tancat l’acte, les crítiques a Bon Preu han estat a la mateixa altura que a les de Mercadona i la resta de grans distribuïdores. “Són Ali Babà i els quaranta lladres, Mercadona és Ali Babà, i la resta, els quaranta lladres”, han dit. Han denunciat que l’oferta a les cooperatives Plana de Vic i Vaquers d’Osona per comprar-los la llet a un preu més just havia estat una operació de màrqueting i “per evitar que vinguéssim aquí a fer la vaga”. “Bon Preu s’ha fet milionari a l’esquena del sector primari”, han conclòs.

Brics de llet de marca blanca, a la dreta, contraposats als de marca. Al fons, repartiment d’informació a les persones que surten de l’Esclat |Josep Comajoan

 

També han aportat algunes dades, com que si bé Mercadona té el 15,2% de la quota de mercat de la gran distribució a Catalunya, Bon Preu té el 9,8%, amb una facturació el 2020 de 1.782 milions d’euros i uns beneficis de 60,5 milions. Segons dades de la Unió de Pagesos, entre Mercadona, Dia i Bon Preu venen més del 35% del que es compra a Catalunya. “Ells marquen el preu del que els venem la pagesia i del que comprem com a consumidors i consumidores”, acaben dient.


Demanen el boicot a les pizzes de Tarradellas perquè compra la llet de la mozzarella de les pizzes a l’estranger 

També hi ha hagut crítiques per a Casa Tarradellas, amb qui el sector lleter està queixós perquè la llet amb la qual fabrica la mozzarella de les seves pizzes a 1.500 quilòmetres de Catalunya. Així mateix, han indicat que amb la llet que Tarradellas necessita per als seus productes la tercera part de la llet que es produeix a Catalunya, i que si la comprés a granges catalanes, seria un gran què per a la pagesia del país. Han acabat demanant boicot a les pizzes de Tarradellas i Hacendado -que fabrica Tarradellas- i a la llet de marca blanca o que es ven a preus per sota del cost de producció.

Tampoc s’ha estalviat les crítiques Teresa Jordà, consellera d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat. L’han acusat d’incomplir els compromisos assumits l’any passat amb el sector lleter i de fer els ulls grossos amb l’incompliment de la llei de la cadena alimentària per part de la indústria i la distribució, pagant la llet per sota del cost de producció. Més en un escenari com l’actual d’increment de costos. En l’últim any, han dit, han pujat més d’un 60%. I més concretament, el pinso, més d’un 50%; els fertilitzants, un 100%, i l’energia, un 200%.

Tractors arribant a l’acció de protesta d’aquest dissabte a les portes de l’Esclat de Malla |Josep Comajoan

 

En tot moment s’ha interpel·lat al paper que tenen les persones a l’hora de consumir en un lloc o un altre, o comprar un producte o un altre. S’ha insistit que la situació actual pot acabar reforçant la posició de domini d’uns pocs que quan la tinguin consolidada puguin acabar marcant uns preus molt per sobre dels que poden trobar-se en els lineals dels supermercats. Per això, per garantir la sobirania alimentària del país, es demana a les persones consumidores que també exigeixin uns preus justos per a la pagesia i no comprin productes que no van en aquesta línia. “Desconfieu quan veieu la llet més barata que l’aigua”, han dit en un dels discursos que han tancat l’acció d’aquest dissabte a Malla.

Al final de tot, abans de tancar amb una marxa lenta de tractors per la C-17, s’ha votat si s’estava d’acord amb tornar dissabte vinent a l’Esclat de Malla, i s’ha decidit que s’hi tornarà

Al final de tot, abans de tancar amb una marxa lenta de tractors per la C-17, s’ha votat si s’estava d’acord amb tornar dissabte vinent a l’Esclat de Malla, i s’ha decidit que s’hi tornarà. “No s’acabarà aquí, tornarem més cops i amb més contundència, avui només és per avisar els que amb els seus hípers ens collen i ens extorsionen”, han dit en els parlaments.

La de Malla no ha estat l’única concentració amb tractors d’aquest dissabte al matí. La Unió de Pagesos també n’ha organitzat sota el marc de la campanya “La pagesia diu prou!” a Tarragona, la Seu d’Urgell, Mora d’Ebre, Mora la Nova, Figueres, Girona i Ripoll. La crisi de preus i “la inacció dels governs” ha estat el principal reclam que ha fet sortir la pagesia a les carreteres i concentrar-se a les portes de supermercats de Mercadona, Bon Preu, Carrefour, Condis i Lidl.

Articles relacionats

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU