El festival Say It Loud!, projecte impulsat per la cooperativa Quesoni, va néixer en la recerca de portar a la ciutat de Barcelona una aposta que fes confluir l’economia social i l’escena alternativa en l’àmbit de la música en viu. En l’edició d’enguany, que presenta els seus plats forts aquest cap de setmana, el festival intercala música i activitats en clau literària, política i social, buscant la diversitat dels gèneres musicals i reunint a artistes de procedències tan diverses com Porto, Makana, Luanda, Manchester, Saint Louis, Ndola, Londres i Barcelona, amb l’objectiu, segons l’organització, de reforçar la concepció no comercial de la cultura.
Aquest any, el festival ha comptat amb una inauguració especial en honor al seu nou espai: la sala Paral·lel 62, local amb arrels en l’època daurada de l’artèria barcelonina que arrossega en la seva història noms referencials com el Gran Teatro Español, la discoteca Studio 54 i, l’últim, la Sala Barts: l’Ajuntament de Barcelona, titular de l’equipament des de fa alguns anys, n’ha atorgat enguany la gestió mitjançant concurs públic a la gestora de la Sala Upload i les cooperatives culturals Quesoni i L’Afluent, que proposen un projecte amb múltiples activitats de dinamització cultural que vagin molt més enllà de la simple programació de concerts, al marge de les grans empreses del sector, arrelat a l’entorn i obert a la cooperació amb altres centres productors d’oci de la ciutat.
Inicià la sessió inaugural Sordida, banda formada a Barcelona que estrenava el seu projecte de música urbana. I com a cirereta d’aquest pastís inaugural, Children of Zeus, duo referent en l’escena del hip-hop de Manchester que aterrava per primer cop a Catalunya. Durant la setmana, la literatura també ha pres protagonisme amb la presentació de Freedom First, un disc de jazz sorgit de la relació entre el pianista català establert a Nova York Albert Marquès amb el rapsode afroamericà Keith LaMar, en l’actualitat al corredor de la mort i empresonat en règim d’aïllament des de fa 28 anys; la sessió, impulsada amb el suport del Centre per a la defensa dels drets humans Irídia, va comptar amb una intervenció gravada en vídeo del mateix LaMar. També, i amb la col·laboració de la cooperativa-llibreria La Ciutat Invisible, s’ha dut a terme un “recomanòdrom” a La Deskomunal de Sants, on es proposaren diverses lectures amb la música, els sons i els ritmes com a protagonistes.
En la línia del hip-hop, aquest divendres 21 d’octubre es presenta al festival el retorn d’Aqueelion a l’escena musical, juntament amb el productor Griffi. L’elegància i el jazz característics del Say it Loud! tindran el seu espai en la sessió de la mà de Melanie Charles i el seu repertori influenciat per les grans veus femenines de la història. Jazzanova donarà nova vida als vinils del segell Strata Records i es completarà la jornada amb les sessions afro-electròniques de la londinenca Tash LC i el hip-hop noranter de Yugen Blakrok, referent femení en l’escena sud-africana.
Al festival s’ha presentat ‘Freedom First’, disc de jazz sorgit de la relació entre el pianista català establert a Nova York Albert Marquès i el rapsode afroamericà Keith LaMar, empresonat en règim d’aïllament en un corredor de la mort des de fa 28 anys
El festival acabarà el dissabte 22 amb Tonina, baixista i cantant de R&B i Soul de l’estat nord-americà de Missouri, l’electrònica avantguardista de Throes+Shine, combinant tradició portuguesa i angolesa, el sound system de Supersonic Sound i la festassa jamaicana de The Gramophone Allstars Big Band, amb un espectacle exclusiu que comptarà amb Kathy Sey, Yolanda Sey, Tonia Richardson i Saphie Wells, totes les cantants que ja han passat per edicions anteriors, i la col·laboració d’artistes de renom com Rodrigo Laviña y su Combo, Irene Reig i Puppa Congo.
Durant el festival també es podrà gaudir del Grand Price Vinyl Fest, una fira pels amants i col·leccionistes de discos, organitzada pels microsegells Kalamartz Co i Discos Redondos. I també d’un servei de càtering a càrrec d’Abarka Coop, autoorganització de persones migrants i racialitzades per les problemàtiques trobades en espais laborals i socials.