Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

La comunitat educativa es mobilitza per denunciar el "genocidi contra el poble palestí"

El Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans (SEPC), amb el suport dels principals sindicats de professorat i associacions de famílies d'alumnes, convoca una jornada de vaga a secundària per reclamar a les institucions que trenquin tota relació amb l’Estat d’Israel

La manifestació estudiantil a plaça Universitat a Barcelona | Josep Boada

Els centres d’educació secundària estan convocats a fer vaga, avui dijous, en solidaritat amb la població palestina. La crida l’ha fet el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans (SEPC) i compta amb el suport dels principals sindicats de professorat i les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC).

Sota el lema ‘Aturem el genocidi contra el poble palestí. No callem: eduquem en el pensament crític i en la cultura de la pau’, tot de sindicats i associacions han anunciat, en un manifest unitari, diverses accions en els dies vinents. A més de la vaga d’estudiants, estan previstes concentracions davant alguns rectorats a les universitats i una concentració als centres, juntament amb les famílies, el pròxim divendres 17.

Fent esment als més de 4.000 infants assassinats a Palestina, s’ha animat les famílies d’alumnes a concentrar-se a la sortida de les escoles i, també el mateix dia 17, hi haurà centres que faran minuts de silenci. Així ho convoca per exemple Professorat amb Palestina-País Valencià.

“És necessari convocar una vaga per demanar a les institucions que trenquin les relacions i els convenis amb universitats o centres educatius d’Israel”, exposa Júlia Portet, portaveu del SEPC

“Veiem un augment de la violència tan fort que és necessari convocar una vaga per mostrar rebuig i demanar a totes les institucions, sobretot educatives pel que ens pertoca, que trenquin relacions i els convenis que tinguin amb universitats o centres educatius d’Israel”, explica Júlia Portet, portaveu nacional del SEPC.

Des del SEPC entenen que aquesta és la millor manera de demostrar que estan en contra d’aquest “genocidi” alhora que és un tipus de pressió cap a les diferents institucions dels Països Catalans i cap a aquelles empreses que normalitzen el conflicte perquè canviïn la seva postura. Pel SEPC, sabent que òbviament no és la mateixa situació, “això ve de la necessitat d’articular una solidaritat de classe internacionalista cap al poble palestí. D’un poble oprimit cap a un altre”.

Davant les mobilitzacions convocades, l’ambaixada espanyola d’Israel ha publicat un comunicat en què les qualifica d’“actes antiisraelians en centres educatius”. Els missatges van dirigits tant als sindicats que convoquen la vaga com al professorat que, segons el text, “adoctrinen els alumnes i instiga l’antisemitisme”.

L’ambaixada d’Israel a l’Estat espanyol ha criticat la comunitat educativa perquè considera que amb aquestes accions de denúncia dels bombardejos contra la població palestina “adoctrina els alumnes i instiga l’antisemitisme”

De fet, l’ambaixada afegeix, sense posar exemples concrets, que “són nombrosos els casos en què els alumnes jueus i israelians han estat objecte d’agressions físiques i verbals, assetjament i discriminació a escoles, instituts i universitats”. El text demana mesures per revertir-ho alhora que exigeix a les autoritats educatives que “eduquin en la tolerància, evitin la incitació a l’odi i prohibeixin l’organització de cap mena de manifestació o actes”.

El SEPC respon a la crítica que els centres educatius “no són un espai aliè a la societat” i que, en conseqüència, “els conflictes que hi ha es traslladen també dins les aules, i des d’aquestes cal donar-hi resposta”. Aquesta idea és la que condueix el discurs principal de la comunitat educativa del Principat en un manifest conjunt que publica “davant la gravetat dels crims que està cometent l’exèrcit d’Israel sobre la població civil palestina”.


Una ocasió per educar per a la pau 

Al manifest s’hi han adherit, com a representants de la comunitat educativa, USTEC STEs (IAC), CGT Ensenyament, CCOO, COS Educació, SEPC, aFFaC,  UGT i l’Associació d’Estudiants Progressistes. El text s’ha presentat en roda de premsa per animar el personal dels centres educatius i les famílies i estudiants a participar en les diverses accions d’aquests dies.

El text, per una banda, conclou que la comunitat educativa no pot “restar en silenci mentre són bombardejades escoles i universitats, on alumnes i treballadores han quedat soterrades i han perdut la vida”. Entenen que el mateix currículum educatiu diu textualment que, tant a primària com a secundària, l’alumnat ha de poder “reflexionar i dialogar sobre valors i problemes ètics d’actualitat” i “oposar-se a qualsevol forma de discriminació i violència”. Així, defensen que educar per a la pau i el pensament crític “vol dir posicionar-se davant les injustícies, davant les violències i agressions a pobles i persones oprimides”.

Les convocants defensen que educar per a la pau i el pensament crític “vol dir posicionar-se davant les injustícies, les violències i agressions a pobles i persones oprimides”

Des de la CGT i el suport de tots els sindicats han explicat també que hi ha companys entre el professorat que per exercir el seu dret està rebent coaccions i amenaces. Denuncien així, fent menció també al comunicat emès per l’ambaixada d’Israel, que més que parlar d’adoctrinament, són aquests organismes els qui estan imposant la “doctrina del silenci”. “Des dels sindicats cal que hi siguem, amb l’alumnat i a les aules, perquè tenim una responsabilitat pedagògica”, ha expressat Pedro Mercadé des de la federació d’Ensenyament de la CGT.

El comunicat també assenyala el silenci còmplice de la UE, dels governs i de les institucions a les quals els demana que des de tots els nivells actuïn per l’alto el foc immediat, la retirada de totes les tropes de Gaza i la fi del setge sobre el poble palestí. També per l’entrada urgent de material sanitari i humanitari suficient a Gaza i Palestina i la suspensió de relacions i agermanaments i el trencament de tota cooperació comercial, institucional i sobretot militar amb l’estat d’Israel, en el marc del Boicot, Desinversions i Sancions com a forma de lluita no violenta.

“Hem hagut de treballar aquesta vaga a les portes i no dins els instituts, perquè hi ha hagut professorat que ens ha dit que no hi participava per si incomodava altres alumnes”, explica Lia Casadevall, alumna

Amb aquest posicionament també animen la comunitat educativa a treballar a l’aula per a la convivència i la pau, donant eines per aprofundir i entendre el que està passant a Palestina; a posicionar-se públicament i sumar-se a les convocatòries d’actes contra el “genocidi”; i a llegir aquest manifest a les mobilitzacions del dia 16 de novembre i a les que es puguin continuar convocant des de la comunitat educativa.

I això és el que ja han fet a molts instituts i el que continuaran fent aquests dies. Lia Casadevall, militant del SEPC i alumna de l’institut Poeta Maragall, valora molt positivament la rebuda que la convocatòria de vaga ha tingut entre l’alumnat no mobilitzat. Si bé apunta que “hi ha una bona massa crítica entre l’alumnat que no milita, però sí que està interessat”, també afegeix que on han trobat més problemes ha estat amb el professorat.

“Alguns equips directius han posat pegues i hem trobat arbitrarietat”, diu Casadevall, que posa com a exemple el fet que aquests “bloqueigs” d’accions proposades no els van viure a l’hora de condemnar la guerra a Ucraïna. Això s’ha traduït en un impediment per realitzar, des del 7 d’octubre fins ara, minuts de silenci als instituts, actes en solidaritat o altres idees que han pogut anar suggerint. “Hem hagut de treballar aquesta vaga a les portes i no dins els instituts, perquè hi ha hagut professorat que ens ha dit que no hi participava per si incomodava altres alumnes”, explica Casadevall.

Articles relacionats

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU