Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Professorat de dues universitats de València es tanca a La Nau per exigir la fi de les relacions amb Israel

Professorat, investigadors i personal tècnic i d'administració anuncien el tancament a l'edifici històric de La Nau, amb dependències rectorals, per exigir a les universitats que "posen fi a la complicitat de les institucions acadèmiques amb Israel". La protesta s’emmarca en la campanya estatal que, des de fa més d’una setmana, impulsa accions a les 50 universitats públiques sota el lema “No és normal començar el curs amb normalitat”

Roda de premsa del professorat per anunciar el tancament a l'edifici històric La Nau | Arxiu

Aquest dijous, 11 de setembre, a quatre dies de començar el curs universitari, el nucli a València de la Xarxa Universitària per Palestina ha anunciat l’inici d’una tancada de personal universitari a l’edifici històric de La Nau, que alberga dependències rectorals i diversos serveis de caràcter administratiu, per reclamar als dos centres públics, la Universitat de València (UV) i la Universitat Politècnica de València (UPV), mesures concretes contra el genocidi a Palestina. L’acció s’emmarca en la campanya estatal que es nega a “començar el curs amb normalitat” fins que les universitats “posen fi a la complicitat de les institucions universitàries amb Israel”.

Segons ha exposat una de les portaveus, Núria Garro, docent investigadora de la UV, la comunitat acadèmica, tant docents i investigadors, com personal tècnic, de gestió i administració i serveis, han decidit ocupar La Nau per mostrar “l’absoluta condemna i rebuig al genocidi en curs a Palestina” i exigir iniciar un “diàleg immediat” amb els equips de govern d’ambdós centres per acordar mesures concretes des de les universitats.

Núria Garro, docent investigadora de la UV, ha explicat que han decidit ocupar La Nau per mostrar “l’absoluta condemna i rebuig al genocidi en curs a Palestina”

A la primera de 2024, després de la pressió exercida des de les acampades d’alumnat en solidaritat amb Palestina, la UV i UPV es van comprometre a exigir un alto el foc immediat a la Franja de Gaza, així com a no signar cap acord amb les institucions israelianes “fins que no acabaren els crims de lesa humanitat i la violació sistemàtica i massiva de drets humans”, va manifestar la UV en un comunicat. També es va reclamar a la Unió Europea no permetre que Israel accedís al finançament d’investigació i desenvolupament de programes europeus.

Un any després, professorat i treballadors de les universitats consideren que els compromisos adquirits són insuficients. Per això, reclamen un paquet de mesures que suposen la ruptura de qualsevol mena de relació comercial i financera amb Israel, la fi de les col·laboracions de recerca en projectes europeus amb institucions israelianes; la cooperació activa amb universitats palestines, així com la creació d’un grup de treball que supervise el compliment de les mesures.

En roda de premsa, el professorat convocant ha anunciat una assemblea oberta aquest dijous, a les sis de la vesprada, a l’edifici històric de La Nau per acordar les pròximes passes de la mobilització.

Les universitats tenen contractes amb empreses còmplices amb el genocidi palestí, com serien HP o el Banco Santander

Tal com van denunciar organitzacions com Boicot, Desinversions i Sancions (BDS) del País Valencià —la campanya internacional que defensa la desobediència civil per forçar a Israel a posar fi a l’ocupació iniciada en 1948—, així com per Estudiants per Palestina, col·lectiu d’alumnes de la Universitat de València i la Politècnica de València i Gandia que va nàixer en novembre de 2023; les universitats tenen contractes amb empreses còmplices, com serien HP o el Banco Santander. Des de l’any 2022, la UPV manté amb HP un contracte per desenvolupar una càtedra d’innovació tecnològica. I Santander és una de les entitats que més col·labora amb les universitats, per mitjà d’acords per desenvolupar càtedres d’economia i finances, pràctiques o beques.

En el cas d’HP, tal com ha assenyalat la Xarxa Contra l’Ocupació de Palestina (Rescop, per les seues sigles en castellà), “ha executat grans contractes del govern israelià en àrees de l’administració civil i militar, proporcionant assistència directa per mantenir el sistema de discriminació i opressió sistemàtica contra el poble palestí”. Un dels contractes més importants entre l’empresa tecnològica i l’Estat d’Israel és el de desenvolupament i manteniment d’un sistema de control biomètric amb reconeixement facial i de mans, mitjançant el qual Israel registra dades personals de la població palestina major de 16 anys que resideix en els territoris ocupats de Cisjordània i Gaza. S’utilitza per controlar o restringir el moviment dels palestins dins del seu propi territori.

El col·lectiu Banca Armada també ha denunciat que Santander és un dels principals bancs que, a través de préstecs i crèdits, financen les principals empreses armamentístiques implicades en el genocidi de Gaza. Un informe de l’organització Don’t buy the occupation detalla que el Banco Santander ha finançat amb 8.609 milions d’euros empreses implicades en territoris palestins i sirians ocupats, com Boeing, de fabricació i venda d’avions, helicòpters o míssils; o Rolls Royce, de fabricació i distribució de sistemes per a avions o tancs.

Actualització: professorat i UV arriben a un acord

Aquest dilluns, 15 de setembre, el professorat que es mantenia tancat a La Nau i l’equip rectoral de la UV han acordat un “document de mínims” que fixa un full de ruta amb deu compromisos en solidaritat amb Palestina. Aquests van des d’una condemna “clara, explícita i inequívoca” del genocidi a la Franja de Gaza fins al trencament de qualsevol relació econòmica, financera i acadèmica amb corporacions i empreses “amb complicitat fefaentment acreditada directa o indirecta en l’ocupació i el genocidi perpetrat per Israel”. Alhora, la universitat també s’han compromès a no participar en cap acte acadèmic ni institucional en l’organització del qual estiguen implicades institucions israelianes.

També s’ha acordat la creació d’un grup de seguiment mixt que es reunirà cada mes a partir d’aquest setembre per vetllar pel compliment de l’acord. El nucli a València de la xarxa subratlla que l’acord és només un primer pas. “Es tracta d’un document de mínims”, insisteixen, i esperen que “l’acord done els seus fruits amb el grup de treball”.

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU