L’ambientòleg que va elaborar un estudi sobre el servei de neteja de la via pública i recollida de residus, a petició de l’Ajuntament de Badalona, avui seu a la banqueta dels acusats. L’adjudicatària Fomento de Construcciones i Contratas (FCC), presidida per Esther Alcocer Koplowitz i controlada pel multimilionari mexicà Carlos Slim, demana dos milions d’euros a Jordi Colomer per llançar “imputacions falses”. L’auditoria de 2016 conclou que FCC hauria defraudat 12,8 milions d’euros entre maig del 2010 i desembre de 2015, amb el PSC primer, i a partir del 2011 amb el PP de Xavier García Albiol al Govern municipal. Una conclusió que, per l’empresa, suposa una “intromissió il·legítima al seu honor”. Amb la demanda, Colomer considera que FCC pretén “acoquinar a les tècniques municipals perquè s’autocensurin i no siguin rigoroses en la defensa de l’interès públic i la legalitat”.
Fiscalia va arxivar a principis de 2018 les denúncies que l’Ajuntament de Badalona i també el de Barcelona van presentar per presumpte frau i això va donar ales a FCC. Aleshores, en un comunicat va assegurar que es reservava “exercir totes les accions legals al seu abast per restablir el seu honor, la seva imatge i exigir responsabilitats”. Tot i l’arxivament, Fiscalia va deixar clar que prenia la decisió “sense perjudici que pugui existir un incompliment contractual per part de l’empresa adjudicatària, d’acord amb el qual poder exigir una responsabilitat econòmica de caràcter objectiu”. De fet, el Consistori barceloní, el 2017, va sancionar l’empresa amb set milions d’euros per incompliment de contracte, i a Badalona, s’havien de reclamar 4 milions però PSC, PP i CiU van aturar-ho al ple i just després es va fer la moció de censura a l’alcaldessa Dolors Sabater.
Un currículum de sancions
No són els únics consistoris que han detectat irregularitats en la prestació del servei per part de la multinacional. L’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat va penalitzar FCC amb 11.000 euros per incompliment d’alguns dels serveis estipulats al contracte el 2016; Mataró va obrir-li un expedient sancionador, el 2018, per una infracció administrativa greu amb multa de 150.000 euros, el màxim permès; i l’any següent, el de Tarragona va aprovar incoar una sanció de 60.101 euros per una infracció “molt greu” del contracte vigent i l’any anterior. La darrera tampoc ha estat la primera vegada que FCC arribava a Fiscalia: el 2014, la CUP de Tarragona va presentar una denúncia argumentant que s’havien produït modificacions en el contracte per augmentar els preus per sobre de l’establert al Plec de clàusules, però finalment també es va arxivar.
L’Ajuntament de Barcelona va sancionar FCC amb set milions d’euros, l’Hospitalet amb 11.000 euros, Mataró va obrir-li un expedient sancionador amb multa de 150.000 euros i el de Tarragona va aprovar incoar una sanció de 60.101 euros
En la denúncia contra Colomer, FCC titlla les conseqüències de l’informe d’”assetjament”, “dany moral”, “desprestigi professional”, “i en general, menyscabament de la seva dignitat”. Però l’autor insisteix que l’auditoria és “estrictament tècnica i es basa en la documentació contractual, la llei de contractes, les certificacions i la facturació, que és el rellevant en la contractació pública”. De fet, la secretaria municipal de Badalona, entre altres, va confirmar en un expedient de 2017 que s’havia d’adaptar la facturació de FCC a la llei de contractes i dotar l’Ajuntament d’un servei de control dels contractes amb personal qualificat.
Sense sistemes de control i amb contenidors bruts
El servei, amb el PSC al Govern municipal, va ser adjudicat a FCC per un període de deu anys -fins a 2020- i un import de 196,25 milions d’euros. Després d’analitzar aquest període, l’informe elaborat per Colomer, va relatar les principals irregularitats del desenvolupament del servei: el desmantellament d’un Departament de Neteja Urbana amb perfils no adequats, la modificació del sistema de preus contradient el plec de condicions -generant un increment de la despesa-, l’incompliment d’obligacions bàsiques com la neteja dels contenidors del carrer o la facturació de vehicles no utilitzats.
En el cas dels contenidors, només el 2015, l’informe calcula que l’empresa s’hauria estalviat 166 jornades de neteja, i des de 2010 un total de 1.245 per valor de 564.612 euros; que, tot i no haver-les facturat, amb la penalització sumarien 2.258.499. Els serveis no realitzats haurien suposat un perjudici per a la ciutadania per l’increment d’olors i la disminució de les condicions sanitàries als contenidors durant la temporada d’estiu. I, sumat a la manca del sistema informàtic i de control, l’auditoria assenyala que serien tres infraccions molt greus, que segons el plec tècnic, es poden penalitzar amb la rescissió del contracte, la confiscació de la garantia i indemnització per danys i perjudicis. Una altra partida important que FCC hauria defraudat a Badalona correspon a costos imputats sense haver prestat servei. La llista de maquinària nova que no ha estat utilitzada és llarga: camions ‘rentacontenidors, vehicles elèctrics o escombradores.