El protagonista d’I am a hero, Hideo, és una antiga promesa del manga que llangueix professionalment. Per aquest motiu, pot perdre una parella que l’estima però que veu amenaçades les seves expectatives de progrés econòmic i maternitat. És un home poruc que somia a donar cops de puny sobre la taula, però que se sent assenyalat com un membre mediocre d’una societat competitiva. Quan esclata una mena d’apocalipsi zombi, la seva vida canvia de manera radical.
Tant en el seu inici de comèdia freak com amb la seva deriva catastrofista, I am a hero transita uns camins propis del postmodernisme cruel: barreja de gèneres, violència semiparòdica i tendència a ridiculitzar el personatge considerat feble. Les escenes de pànic i fugida resulten força dinàmiques, però la proposta trontolla quan els personatges s’assenten en un refugi aparent que, com succeeix a tantes fantasies postapocalíptiques, amaga mesquineses humanes que es radicalitzen quan les institucions s’ensorren. A les escenes centrades en les relacions entre personatges, Sato i companyia no semblen capaços de sostenir el vigor narratiu dels minuts previs.
D’alguna manera, la pel·lícula explora el qüestionament de la figura de l’home protector. Durant part del metratge, sembla que estem davant una ficció de dissolució del repartiment sexista de tasques. El protagonista és rescatat en més d’una ocasió per dues dones, però la narració acaba reconvertint-se en una fantasia d’autosuficiència masculina: la cooperació prèvia només serveix perquè el projecte d’heroi pugui madurar i assolir les fites d’un heroisme de macho movie, violent i individual.
El final feliç passa per aconseguir l’admiració de les dones que ha salvat i enterrar, d’aquesta manera, les frustracions prèvies. Potser aquesta resolució inclou una confusa dimensió irònica, però es pot entendre com una afirmació de tot allò que inicialment semblava en qüestió. La rebuda del film, el fet que guanyés el premi del públic al Festival de Sitges, té quelcom de simbòlic dels viaranys més reaccionaris de la cultura freak.
CINEMA
I am a hero
Director: Shinsuke Sato
Guionista: Akiko Nogi, sobre el manga de Kengo Hanazawa
Durada: 126 minuts
Article publicat al número 440 de la ‘Directa’