Llancem la segona tanda de propostes literàries emmarcades en el cicle #CooperacióLiterària, una iniciativa que vam engegar el passat dilluns 20 d’abril ‘La Directa’ amb editorials amigues per tal d’enfortir-nos, recolzar-nos, fer xarxa i oferir un seguit de propostes literàries crítiques de projectes editorials independents i cooperatius. Tanquem aquest cicle amb les recomanacions de nou editorials: l’Editorial Milvus, Crims.cat, Birabiro Editorial, l’Editorial Saldonar, l’Editorial les Hores, L’Avenç, Raig Verd Editorial, Sembra Llibres i Tigre de Paper.
Amb un Sant Jordi a les esquenes anul·lat i campanyes per sumar suport davant el context actual marcat pel confinament, des de l’Editorial Milvus exposen que, més enllà del Sant Jordi, “som una editorial de carrer, sense prestacions ni encontres i ara ens veiem abocades al món virtual, un mitjà que no ens entusiasma.” Des d’aquest segell expliquen que no estan fent enviaments “per tenir cura del sector de missatgeria”. “L’economia s’ha aturat i estem en perill de quedar-nos bloquejades” exposen i, per tal de fer-hi front, han donat una empenta a les subscripcions ja que és la manera que “les lectores ens puguin donar suport” asseguren des del projecte.
“Ha estat un Sant Jordi complicat i encara no sabem bé com ha anat, però hem trobat molt escalf” explica Mercè Pérez, de Sembra Llibres que, durant el dijous 23 d’abril, van veure com a les xarxes socials “moltes persones recomenaven llibres, parlaven de cultura, lectures, i això demostra que hi ha molta gent disposada ha estar al costat de les editorials i de les llibreries de barri” explica Pérez. Des de Sembra Llibres formen part de l’Associació Llegir en Català, que va engegar una campanya per Sant Jordi: ‘Obrint Finestres’ amb la que es contemplava l’opció de comprar online a través del portal de Libelista, un portal de llibreries independents. Des de l’editorial també van donar suport al manifest de #SempreÉs23. “Hem estat al costat de totes i cadascuna de les llibreries d’arreu del territori i les campanyes que han engegat perquè ens cal estar les unes amb les altres” explica la Mercè, i assegura que “a través dels valors del cooperativisme i del suport mutu podem reorientar aquesta situació. Hem d’estar al costat de les llibreries de barri, dels petits comerços, de les editorials arrelades al territori i de les nostres autores, traductores, impremtes. Som un sector amb molta gent implicada”
Editorial Milvus
Títol: Armes de Barri
Autoria: N/A
Pàgines: 104
El llibre recull distintes experiències relacionades amb la lluita per l’habitatge plantejades des de l’autoorganització. Hi participen Federació Anarquista de Gran Canària, el Sindicat de Barri del Poble Sec i l’Espai Veïnal del Cabanyal de València. Aquests col·lectius tenen en comú una estructura horitzontal i solidària, basats en la unió de les pròpies afectades per tirar endavant. D’alguna forma s’inspiren en una part dels sindicats anarquistes, actualitzant-los. És així com neix el que ells mateixos anomenen anarquisme o sindicalisme de barri. Basats en l’assemblea i en les accions conjuntes, que van des d’aturar desnonaments fins a l’okupació d’immobles per cobrir la manca de sostre, sense deixar de pressionar a les grans empreses i institucions que hi ha al darrere. Al seu si conviuen distints perfils tot i que majorment estan formats per dones, sovint migrants. El seu vessant eminentment pràctic dota de profunditat la crítica al model especulatiu de l’habitatge.
Crims.cat
Títol: Els ossos soterrats
Autoria: Silvestre Vilaplana
Pàgines: 270
Després de la guerra civil, i en un petit indret del País Valencià, cinc homes són salvatgement executats una nit i soterrats en una fossa comuna. Ningú no sap el parador concrets dels cossos fins que, setanta anys després, l’arqueòloga Júlia Ardid i el seu jove equip intentaran descobrir on són els cadàvers i qui va assassinar aquells homes per tal de fer justícia i treure a la llum les seves restes. A les extremes dificultats d’iniciar l’excavació s’hi afegiran coaccions de tota mena: des de polítics i eclesiàstics interessats en mirar cap a l’altra banda fins a ferides familiars mai tancades que ressorgeixen de l’oblit. I és que ja se sap: tot mort té una història al darrere que potser a algú no li interessa desvetllar, i ni molt menys saber d’on venim i desenterrar el passat. I més quan resulta que la fossa no conté només els cadàvers dels cinc homes. Hi ha una sorpresa terrible amagada sota terra que ho canviarà tot.
Birabiro Editorial
Títol:És el meu arbre
Autoria: Olivier Tallec
Pàgines: 32
És el meu arbre! M’encanta aquest arbre. Aquest és el MEU arbre, diu la bonica esquirol vermella. M’encanta menjar les MEVES pinyes a l’ombra del MEU arbre. És el MEU arbre i són les MEVES pinyes. Tothom hauria de saber que són les MEVES pinyes i que és el MEU arbre. Què s’ha de fer per protegir-lo dels altres?
Editorial Saldonar
Títol:Feixisme persistent
Autoria: Alba Sidera
Pàgines: 288
Editorial: Editorial Saldonar
Feixisme persistent és un treball periodístic exigent, fruit d’anys d’investigació sobre el terreny, que ofereix totes les eines per entendre l’ascens de l’extrema dreta a Itàlia, situant-la dins del marc europeu i en paral·lel amb l’auge a l’estat espanyol. El llibre combina els relats en primera persona —com les peripècies del viatge amb el fotoperiodista
Jordi Borràs al poble natal de Mussolini, Predappio— amb anàlisis i cròniques que retraten amb precisió la Itàlia que ha permès que emergís amb força la figura de Matteo Salvini: des del blanqueig del feixisme de l’era de Berlusconi fins a la responsabilitat del centreesquerra, la col·laboració del Moviment 5 Estrelles, el fenomen CasaPound, el terrorisme nazifeixista i el paper dels mitjans de comunicació.
Editorial Les Hores
Títol: Elles parlen
Autoria: Miriam Toews
Traducció: Carme Geronès
Pàgines: 232
Una nit, vuit dones mennonites de diferents edats es troben en un paller per dur a terme una reunió secreta. Durant els darrers dos anys, aquestes dones, i més d’un centenar d’altres noies de la seva colònia, han estat violades repetidament de nit per dimonis que vénen a castigar els seus pecats. Mentre els homes de la colònia van a la ciutat per pagar la fiança i alliberar els violadors, aquestes dones, tindran molt poc temps per prendre una decisió: haurien de quedar-se a la comunitat, l’únic món que han conegut, o haurien d’atrevir-se a marxar-ne? “Aquesta novel·la, sorprenent, trista, colpidora, però molt emotiva, basada en fets reals, podria ser un fragment d’El conte de la serventa“, ha escrit Margaret Atwood.
L’Avenç
Títol: Infelicitat perfecta
Autoria: Peter Handke
Traducció: Marta Pera Cucurell
Pàgines: 104
La mare de Peter Handke era una dona invisible. Al llarg de la seva vida —que va abastar el període nazi, la guerra i la prosperitat de la postguerra— va fer el possible per mantenir les aparences, però va arribar a una conclusió terrible: “Ja no soc una persona.” No gaire després, es va suïcidar amb una sobredosi de somnífers. A Infelicitat perfecta, el seu fill s’asseu a posar per escrit allò que sap, o que creu que sap, sobre la vida i la mort de la seva mare, tot i que topa amb una “incapacitat d’expressió extrema”. Aquest llibre auster, escrupolós i profundament commovedor és un dels punts més alts de l’obra de l’escriptor guardonat amb el premi Nobel de Literatura el 2019.
Raig Verd Editorial
Títol: Tardor
Autoria: Ali Smith
Traducció: Dolors Udina
Pàgines: 240
Tardor és una novel·la que parla del nostre temps. Amb els ulls de l’Elizabet veurem com el nostre món traspua subtilment (i no tant) masclisme o racisme; com ens enganyen les notícies, els polítics; com ens ofega la burocràcia, la repressió, les contradiccions del nostre món. La història de la seva amistat amb el seu veí, una amistat d’aquelles que dura tota una vida, potser és un dels pocs espais d’esperança que ens queden.
Sembra Llibres
Títol: Coconut
Autoria: Kopano Matlwa
Traducció: Elisabet Ràfols Sagués
Pàgines: 176
Escrita amb una audàcia lírica que ens fa qüestionar-nos qui som i qui volem ser en la societat de les aparences, Coconut entrellaça les vides d’Ofilwe i Fikile, dues joves de Johannesburg que evidencien el pes dels prejudicis racials, la pressió estètica, l’autoodi i les violències de gènere sobre les joves negres de l’era postapartheid. Una història necessària sobre joves que busquen la seva identitat entre el racisme, el classisme i el masclisme que imperen en el món on vivim. Una immersió necessària en la moderna Sud-àfrica de la mà d’una de les joves escriptores africanes més destacades de l’actualitat. Coconut, va projectar a la seva autora, Kopano Matlwa, com una de les escriptores joves més reconegudes del continent africà. Guanyadora del Premi Literari de la Unió Europea, així com del prestigiós Premi Wole Soyinka de Literatura Africana, la seva obra retrata magistralment els conflictes de classe, raça i gènere a la Sud-àfrica postapartheid. Amb Florescència, la seva tercera novel·la publicada també a Sembra Llibres i traduïda arreu del món, Matlwa es va consolidar com una de les veus africanes més captivadores i necessàries del moment.
Tigre de Paper
Títol: Bruixes, caça de bruixes i dones
Autora: Silvia Federici
Pàgines: 112
Estem presenciant un nou augment de la violència interpersonal i institucional contra les dones, incloses noves caces de bruixes. Aquest augment de la violència ha coincidit amb una expansió de les relacions socials capitalistes. En aquest nou treball, Federici revisa alguns dels temes principals de Caliban i la bruixa, examina les causes profundes d’aquests processos i descriu les conseqüències que tenen per a les dones afectades i les seves comunitats. L’autora argumenta que, com ja va succeir amb la caça de bruixes a l’Europa dels segles XVI i XVII i el Nou Món, aquesta nova guerra contra les dones és un element estructural de les noves formes d’acumulació capitalista. Aquestes formes es basen en la destrucció dels mitjans de reproducció més bàsics de les persones. Com en les albors del capitalisme, el que descobrim darrere de la violència actual contra les dones són els processos de tancament, de despossessió de terres i de remodelació de les activitats reproductives i de la subjectivitat de les dones. A més d’una investigació sobre les causes d’aquesta nova violència, el llibre també és una crida feminista a les armes. El treball de Federici proporciona noves formes per comprendre els mètodes en què les dones resisteixen a la victimització i ofereix un poderós recordatori que reconstruir la memòria del passat és crucial per a les lluites del present.