Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

El Departament d'Educació atura el projecte de decret de menjadors davant les protestes de la comunitat educativa

La pressió de famílies, moviments socials i sindicats durant sis mesos ha aconseguit aturar la proposta. Ara, s’obre la porta a un procés de participació per la creació d’una llei que reguli el marc integral sobre la concepció del temps del migdia a les escoles públiques catalanes

SOS Menjadors a la mani del 17 Novembre 2018 / Guillem Martí

Bona part de la comunitat educativa ha celebrat la decisió del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya d’aturar el polèmic nou decret de regulació del servei de menjadors escolars, que hauria d’haver entrat en vigor a partir del setembre de 2019. La proposta del decret va topar amb una forta oposició de quasi la totalitat de la comunitat educativa des del moment mateix que es va fer públic el primer esborrany, acusant-lo de mercantilitzar drets universals i fonamentals com l’educació i l’alimentació a les escoles públiques. Tanmateix, diferents organitzacions com SOS Menjadors Escolars Públics o la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (FaPaC) criden a la prudència i a seguir mobilitzant-se fins a aconseguir una llei integral que garanteixi uns menjadors escolars públics universals, gratuïts i de qualitat educativa i alimentària.

Diferents organitzacions criden a la prudència i a seguir mobilitzant-se fins a aconseguir una llei integral que garanteixi uns menjadors escolars públics universals, gratuïts i de qualitat educativa i alimentària

Membres del Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE), per una banda, i, posteriorment, de la coordinadora SOS Menjadors Escolars Públics conjuntament amb representacions d’Associacions de Mares i Pares i Famílies d’Alumnes (AMPA/AFA) de tot el territori de Catalunya, es van reunir amb el conseller d’Educació Josep Bargalló (ERC), el dimarts 11 de desembre i el dilluns 17 de desembre respectivament, per sondejar la possibilitat d’iniciar el procés de diàleg per construir conjuntament un nou marc regulador integral del “Temps de Migdia” als centres de titularitat pública.

Bargalló ha convocat una pròxima trobada a principis d’any per encarrilar aquesta nova etapa de debat i ha anunciat que paral·lelament s’ha començat a treballar en una solució de llei que doni seguretat jurídica als consells comarcals perquè les AMPA i AFA que vulguin puguin gestionar directament els menjadors de la seva escola tant a través de l’autogestió com de la gestió indirecta, almenys fins a l’any 2020, moment a partir del qual finalitza el contracte de traspàs d’aquesta competència amb els consells comarcals.

 

La FaPaC posa en dubte la paralització

En un comunicat de línia més dura, fruit de la reunió del MUCE amb el conseller Bargalló, la FaPaC (integrada dins del MUCE) acusa el Departament de donar “falsos missatges” a les famílies i col·lectius de forma interessada, mentre espera la implementació de la nova Llei de Contractes de Servei a les Persones. En cas d’aprovar-se la llei durant el pròxim trimestre, es blindaria la via de contractació pública i l’externalització del servei de menjador i d’altres serveis extraescolars però sense ser competència del Departament. “L’aturada del projecte del decret de menjadors respon a un joc intencionat i interessat”, remarca Lidon Gasull, directora tècnica de la FaPaC. “El grup parlamentari de Junts per Catalunya segueix reforçant amb aquest tipus de lleis el moviment Educació 360, que interessa perquè obre les portes a empreses privades dins l’escola pública perquè suplantin funcions, com el servei d’acollida i d’extraescolars, que hauria de garantir l’administració pública. Per, si més no, assegurar la universalitat i inclusió de tot l’alumnat”.

Davant la incertesa, diferents col·lectius i plataformes mobilitzades contra el decret de menjadors seguiran amb les diferents campanyes com estava previst per tal de “mostrar la nostra determinació i perquè aquest canvi de discurs d’Educació sigui una realitat i no una estratègia política de distracció”, com afirma SOS Menjadors en un comunicat. I adverteixen que “si el format de regulació del migdia no va en consonància amb els objectius generals de SOS Menjadors, continuarem impulsant una proposta d’ILP sobre el Temps de Migdia, universal, gratuït, inclusiu, de qualitat laboral i de qualitat educativa i alimentària”.

El pròxim dimecres 19 de desembre, les escoles que ho vulguin han estat convocades a treure els menjadors als patis de les escoles com a acte de protesta

El pròxim dimecres 19 de desembre, les escoles que ho vulguin han estat convocades a treure els menjadors als patis de les escoles com a acte de protesta. El dissabte 19 de gener també es mantindrà la prevista mobilització davant del Parlament de Catalunya i dels diferents sectors territorials del Departament d’Educació per instar a les diverses forces polítiques a posicionar-se davant les demandes d’aquest col·lectiu. La FaPaC també es reunirà amb els diferents grups parlamentaris per informar-los, després d’una anàlisi jurídica, sobre la nova llei de contractes i interpel·lar-los sobre les limitacions i amenaces conseqüents a implementar-la.

 

Convertir el temps de migdia en un espai pedagògic

Entre les demandes que diferents col·lectius han fet arribar al Conseller Bargalló i que s’han abordat durant les diferents reunions passades, hi ha la implementació amb garantia de la universalitat i la gratuïtat del servei de menjador a l’escola, amb èmfasi especial als centres amb complexitat més alta i a l’alumnat amb necessitats educatives especials. També la necessitat de reformular l’espai del migdia a les escoles sota una mirada pedagògica des d’on poder treballar competències socials i fomentar hàbits saludables que tindrien una incidència directa en la salut i socialització de les següents generacions i el foment de la sobirania alimentària a través dels menjadors públics. Paral·lelament, s’ha parlat de la necessitat de dignificar les condicions laborals de treballadores dels menjadors i educadores en el lleure, l’augment de les ràtios de monitores per nombre d’alumnes, la regulació i increment d’hores indirectes que permetin una millor planificació educativa i més inversió en formació de qualitat per a les professionals.