Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

El futur de la Ricarda en mans del Consell de Ministres espanyol i la Generalitat

El document d'ordenació aeroportuària (DORA) proposat per Aena, que pretén allargar la tercera pista, ha d'aprovar-se a l'òrgan col·legiat del govern espanyol i alhora depèn del pla director, que entre altres ha de passar el filtre del govern català i la Comissió Europea. Per tant, Unidas Podemos i ERC, formacions amb responsabilitats governamentals que s'oposen a un pla que danyi la Ricarda, poden intervenir-hi

L’entorn natural de la llacuna de la Ricarda desapareixerà si s’amplia la pista 3 del Prat. Actualment s’hi accedeix per una passarel·la envoltada de tanques | Victor Serri

Quan falten només dues setmanes per la mobilització contra l’ampliació de l’aeroport del Prat, el document d’ordenació aeroportuària (DORA) proposat per Aena, que s’ha filtrat a premsa, recull l’allargament de la tercera pista que afecta de ple la Ricarda. L’operadora de la infraestructura, presidida per Maurici Lucena (PSC), contempla tenir-la llesta el 2029 per permetre així l’enlairament de grans aeronaus i la seva construcció afectaria, explicita, “zones de la Xarxa Natura 2000”, tot i que no especifica el nombre d’hectàrees afectades. Alhora, els 1.704 milions pressupostats també inclouen la terminal satèl·lit i les actuacions complementàries necessàries.

El document encara ha de passar pel Consell de Ministres espanyol, integrat pel president, vicepresidentes i ministres, cinc dels quals són d’Unidas Podemos, formació que ha mostrat oposició al pla. Alhora, però, com reconeix el document d’Aena, la proposta depèn del Pla Director, que ha de possibilitar l’execució del DORA, i el resultat del qual depèn de diverses administracions com la Generalitat de Catalunya, que és qui té la competència en matèria d’espais naturals protegits.

Com reconeix el document d’Aena, la proposta depèn del Pla Director, que ha de possibilitar l’execució del DORA, i el resultat del qual depèn de diverses administracions com la Generalitat de Catalunya

Però a més, el pacte subscrit a principis d’agost entre el govern català i l’espanyol contempla que el Pla Director s’enviï a la Comissió Europea (CE) per a la seva supervisió i aprovació, un òrgan que ja ha denunciat greus infraccions de la legislació mediambiental comunitària al delta del Llobregat. Concretament, en una comunicació enviada el 18 de febrer de 2021 a la ministra d’Afers Exteriors, Unió Europea i Cooperació del govern espanyol, Arancha González Laya –al contingut del qual va tenir accés en exclusiva la Directa–, la CE llista de manera exhaustiva els incompliments i les inaccions de les autoritats espanyoles i catalanes relatives a la protecció de la fauna i la flora deltaica. Passar pel sedàs europeu, al marge de la resolució, dificultaria complir els tempos establerts pel DORA.

Fragment de la proposta d’Aena del Document de Regulació Aeroportuària (DORA) |Arxiu

 

En relació amb la CE, per materialitzar l’allargament de la tercera pista aflora un altre entrebanc: la manca d’hectàrees suficients al delta del Llobregat per compensar els terrenys afectats, almenys els 500 metres calculats inicialment per Aena. El DORA fa referència a la necessitat d’incloure en les inversions previstes “les actuacions corresponents a les mesures compensatòries i dels terrenys que fos necessari adquirir”, és a dir, el que costarien els nous terrenys per protegir o renaturalitzar que “supleixin el valor mediambiental soscavat”. Però la gestora aeroportuària no té en compte que els terrenys de compensació que va proposar en cas de destrucció de la llacuna de la Ricarda coincideixen en un 70% amb els proposats per la Generalitat en resposta a les exigències de la Comissió Europea pels incompliments passats, segons una presentació la primavera passada als ajuntaments del Prat, Viladecans i Gavà.

A remolc de la filtració, la Generalitat de Catalunya s’ha apressat a dir que no avaluarien cap proposat que destrossi la llacuna de la Ricarda, una posició que Xavi Iroz Pascual defineix com “inacceptable, poruga i decebedora”. Iroz és membre de Ni un pam de terra, un dels 127 col·lectius de la Plataforma Zeroport, que rebutja qualsevol ampliació, afecti o no la Ricarda.

“És inacceptable l’afectació de la Xarxa Natura 2000, però també qualsevol espai natural o agrícola”, subratlla Iroz, qui denuncia que la Generalitat “està disposada a vendre’s el país i destrossar espais protegits, zones agrícoles i la salut de la població per cedir als interessos dels lobbies i les elits econòmiques”, deixant els compromisos climàtics en “paper mullat”

Aena recalca que es va sumar a la iniciativa NetZero2050, “adquirint el compromís d’arribar a zero emissions de carboni als aeroports de la xarxa el 2050, contribuint així al creixement sostenible de l’aviació a Europa”

Ja sigui amb l’ampliació de la tercera pista o amb el reforçament de l’aeroport de Reus i Girona, el creixement projectat per Aena de passar de 53 a 70 milions de passatgers,  suposaria una pujada del 33 % en les emissions de CO₂ –segons el càlcul de l’agència pública Barcelona Regional. L’augment de contaminació entra en contradicció amb els compromisos adoptats per l’Estat espanyol en els Acords de París, així com amb la Llei catalana de canvi climàtic per combatre l’escalfament global.

Però el paper ho aguanta tot. Aena dibuixa “un model d’actuació que permeti una convivència sostenible, tant en el que respecta a les comunitats locals com a l’entorn natural que ens envolta” i recalca que es va sumar a la iniciativa NetZero2050, “adquirint el compromís d’arribar a zero emissions de carboni als aeroports de la xarxa el 2050, contribuint així al creixement sostenible de l’aviació a Europa”. Iroz lamenta que Aena confiï les reduccions a uns hipotètics avenços tecnològics en les dècades vinents que no són realistes i, per tant, l’ampliació, sigui com sigui, “no només no reduirà les emissions sinó que les augmentarà”, una situació “inacceptable políticament i inassumible mediambientalment i climàtica”.

En aquesta línia i amb aquest missatge han convocat la manifestació del pròxim 19 de setembre, que rebutja qualsevol ampliació i utilitza l’etiqueta #MenysAvionsMésVida per xarxes socials.

Articles relacionats

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU