Amb el retorn a les escoles després de les vacances de Nadal, van arribar canvis en el protocol covid-19 als centres escolars de Catalunya. Tot i que s’han eliminat les quarantenes en l’educació infantil i primària quan hi ha casos esporàdics, en totes les etapes educatives es fa distinció entre alumnes “no immunitzades” i “immunitzades”, és a dir, “amb pauta completa de vacunació o que hagin estat covid positiu en els darrers tres mesos”, segons el Departament d’Educació. Quan algú és contacte d’una persona amb resultat positiu, encara que el seu sigui negatiu, ha de fer quarantena si pertany al grup de “no immunitzades”. La situació, però, podria canviar aviat, perquè aquest dimecres a la tarda, a petició de la Generalitat de Catalunya, es debatrà al Consell Interterritorial de Salut del govern espanyol la possibilitat de retirar les quarantenes per contacte amb positiu a les escoles. El govern català vol que el canvi de protocol de “sigui una realitat abans que acabi el mes de febrer”.
No obstant això, per diversos grups de mares, pares, docents i col·lectius, la decisió arriba tard. Ja fa temps que han mostrat el seu descontentament davant aquesta distinció entre l’alumnat –també entre el professorat– i han emprès mesures: queixes al Departament d’Educació i al Síndic de Greuges, posicionaments públics o protestes. Amb data de 27 de gener, el síndic havia rebut al voltant de 400 queixes amb relació a l’aplicació del protocol, plantejades per famílies i professionals de la salut i l’educació, i aquest dimecres, la Plataforma pel Debat Social, Tartanya Antifeixista i l’Assemblea Pagesa de Catalunya convoquen una protesta a les sis de la tarda a les seus territorials d’Educació.
Com a membre de la Plataforma pel Debat Social, i alhora com a docent i mare, Betlem Cañizar denuncia que el protocol no està funcionant: “Produeix dificultats enormes en la gestió dels centres i identifica el fet d’estar vacunat amb estar immunitzat. Es produeix una segregació a les aules”. La gestió d’aquestes dues vies diferenciades en funció de si s’està vacunat o no –o si s’ha passat la covid els darrers tres mesos– també està aixecant polseguera pel que fa a la protecció de dades. “Han quedat al descobert dades personals”, denuncia Cañizar. Ella, així com Montse Tolosana, mare i responsable de famílies de la pública al Consell Escolar de Barcelona; critiquen que els equips docents sàpiguen qui està o no vacunat i, fins i tot, en alguns centres s’enviïn cartes diferenciades per a cada grup d’alumnes.
Ja fa temps que han mostrat el seu descontentament davant aquesta distinció entre l’alumnat –també entre el professorat– i han emprès mesures: queixes al Departament d’Educació i al Síndic de Greuges, posicionaments públics o protestes
Tolosana ha aglutinat un grup de famílies per animar-les a enviar queixes massivament. El Departament de Salut li ha contestat que “el fet que s’indiqui quarantena en alumnat i professorat no vacunats quan al grup hi ha casos positius, té a veure amb la protecció directa d’aquestes persones i no en la seva capacitat de transmissió”. Però ambdues, Cañizar i Tolosana, recorden que els infants no són un grup de risc.
En aquesta línia s’ha manifestat, recentment, la Societat Catalana de Pediatria (SPC). En un comunicat insisteix que la infecció és “majoritàriament lleu en la infància” i demana la “progressiva retirada de totes les mesures de controls als centres”, perquè consideren que les mesures vigents “tenen efectes negatius en àrees fonamentals dels menors, com l’aprenentatge, la sociabilitat o la salut mental i emocional”. Arran de les queixes rebudes, i fent referència al pronunciament del consell científic assessor del Departament de Salut –que conclou que la vacunació no és efectiva per frenar la transmissibilitat de la variant òmicron–, el síndic també demana al Departament que valori si les mesures actuals són “efectives, necessàries i proporcionals en relació amb el dret a l’educació en condicions d’equitat”.
Precisament, des d’Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFAC), Belén Tascón reivindica l’enfocament de “la garantia del dret a l’educació sota el principi de no discriminació”. Consideren que els protocols posen “en tela de judici” aquest principi, amb una “visió adultocèntrica”. “Hi ha mesures més restrictives a les escoles que a la societat en general, tot i que els infants no són un grup de risc i solen passar la malaltia de forma lleu o asimptomàtica”. Des de l’aFFAC creuen que el protocol de quarantena només s’hauria d’aplicar si un infant dona positiu.