Amb el número 523 de l’edició quinzenal en paper de la Directa hem volgut cridar la vostra atenció respecte a la necessitat de finançar els mitjans de comunicació des de la base, per a dotar-los d’una major independència editorial. El 3 de maig, coincidint amb el Dia Mundial de la Llibertat de Premsa, hem difós a través de les xarxes socials una portada falsa de la Directa amb el titular: “L’aposta social de Mercadona”. No es tracta de res més que la plasmació en les nostres pàgines dels comunicats que difon la cadena de supermercats i que regularment els mitjans d’informació publiquen acríticament, amb un simple “tallar i enganxar” sense advertir les lectores que es tracta de publicitat. El dia anterior, 2 de maig, Telefónica comprava les portades de La Vanguardia, La Razón i El Periódico, per inserir-hi una publicitat amb la paraula Gràcies. Quantes de les informacions que llegim a la premsa i que afecten grans marques comercials són fruit d’un acord de finançament?
Una de les claus de la independència editorial dels mitjans de comunicació és qui els finança. No és fàcil mantenir una estructura professionalitzada d’una redacció on s’investigue, s’analitze i es capten les millors imatges d’allò que passa a la nostra societat. Encara és més difícil si es fa amb vocació de transformació social i donant veu a qui ostenta menys altaveus oficials. És per això que a la Directa apostem per un finançament que provinga majoritàriament de les persones que ens llegeixen, fins al dia d’avui per mitjà de les subscripcions (web i paper), ara també teniu l’opció de fer-ho via donacions.
Hi ha lectores que no poden assumir una despesa fixa anual de vuitanta euros per a accedir als continguts digitals i rebre a casa la publicació quinzenal en format paper, n’hi ha d’altres que, a més de la subscripció, voldrien i podrien fer aportacions puntuals. Per això hem desenvolupat una eina de finançament complementària. Quan llegiu un reportatge, una investigació, una entrevista o qualsevol altre contingut que considereu interessant, tindreu l’opció de clicar el botó de donacions i escollir una aportació de 5, 10, 20 o 50 euros, però també de fer-ho mitjançant la xifra que considereu. Com, per exemple, donar només un euro. Pot semblar poca cosa, però per a nosaltres serà molt important. Cada mes, unes 200.000 persones llegeixen algun dels nostres continguts web. Si tan sols l’1 % d’aquestes feren una donació, garantiríem la nostra estabilitat econòmica.
Us volem donar les gràcies per la confiança, per llegir-nos, per renovar any rere any la vostra subscripció i, a partir d’ara, us convidem a clicar el botó de donacions sempre que us siga possible
La nostra portada real del número 523, però, està basada en una tasca periodística de contrastació, veus i fonts, donant preeminència a treballadores, comerciants i productores que habitualment no tenen veu, i amb un titular clar i directe: “Un Mercadona més, deu botigues menys”. Paradistes de mercats municipals expliquen com els preus i els horaris de la cadena de supermercats els han fet abaixar la persiana. La CGT i la CNT denuncien les pràctiques antisindicals de Juan Roig.
Us volem donar les gràcies per la confiança, per llegir-nos, per renovar any rere any la vostra subscripció i, a partir d’ara, us convidem a clicar el botó de donacions sempre que us siga possible. Seguim apostant pel periodisme crític i la transformació social.