Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

La mort d'un treballador de camí a la feina reobre el debat sobre la manca de transport públic a l'escorxador Le Porc Gourmet

El treballador mort anava a treballar amb bicicleta quan va ser arrossegat pel riu Gurri, que s’havia desbordat per les fortes pluges. La COS i Capgirem Vic demanen a l’Ajuntament que doni compliment a la moció aprovada el 2017 per crear una línia de bus fins al polígon de Santa Eugènia i evitar que els treballadors s’hi hagin de desplaçar a peu o amb bicicleta 

Treballs de cerca del treballador abans de la troballa del cos | Ajuntament de Vic

Càrnies en Lluita i els sindicats COS i CCOO, així com Capgirem Vic, han demanant actuacions urgents per facilitar l’accés de les persones que treballen al polígon El Bulló, de Santa Eugènia de Berga, la principal empresa del qual és l’escorxador Le Porc Gourmet. Ho fan després que aquest dimecres a la matinada un treballador de l’escorxador morís a causa d’un accident que va patir quan hi anava amb bicicleta per l’anomenat camí vell de Taradell que uneix Vic i Santa Eugènia. En un punt del camí, en el gual del pas dels Taradells, s’havia desbordat el riu Gurri, que el va arrossegar més de tres quilòmetres avall, on el van trobar mort aquest dimecres al matí, a l’altura del punt conegut com el Pont de Ferro, entre Vic i Folgueroles. Aquest dijous es mantenen les tasques de recerca d’un segon treballador, del qual se sospita que també va arrossegar el riu Gurri, ja que es va trobar la seva documentació i la seva bicicleta.

La moció presentada per la COS i Capgirem Vic instava l’equip de govern a establir un servei d’autobús públic fins als polígons industrials de la ciutat

La Coordinadora Obrera Sindical (COS) i Capgirem Vic posen l’accent en l’incompliment per part de l’Ajuntament de Vic de la moció que el sindicat va presentar el setembre de 2017. La moció, “ignorada absolutament fins avui dia”, segons recorda la COS, instava l’equip de govern a establir un servei d’autobús públic fins als polígons industrials de la ciutat, però també es va demanar que es fes extensiu al de la veïna població de Santa Eugènia de Berga, ja que bona part de les persones que hi treballen són veïnes de Vic. Amb aquesta moció, segons la COS, no es volia defugir de la responsabilitat de l’empresa de garantir una mobilitat segura a les persones que hi treballen, però sí buscar-la amb mitjans públics “mentre la patronal no compleixi amb les obligacions que té i que històricament ignora”. L’alcaldessa de Vic, Anna Erra ha explicat aquest dijous que s’ha insistit a l’empresa perquè trobi solucions per facilitar l’accés a les persones que hi treballen, i que l’Ajuntament està estudiant la possibilitat que el bus urbà arribi a aquesta zona.

El comunicat de la COS també insisteix en el fet que la patronal posi i sufragui mitjans de transport segurs a les persones que hi treballen, i que no tenen altra manera d’arribar al poble veí amb altres mitjans de transport que a peu o amb bicicleta. Ho fan normalment per l’anomenat camí vell de Taradell, un antic camí rural pavimentat, però d’unes dimensions molt reduïdes, amb el risc que comporta per a vianants i ciclistes. Des de Capgirem Vic també s’ha demanat en més d’una ocasió que es millori la senyalització adreçada als vehicles que circulen pel camí, així com millores en el traçat, especialment en aquells punts més fàcilment inundables. Des de Capgirem Vic recorden que en el ple del mes de febrer, després que arran del temporal Gloria el Gurri ja es desbordés,  ja es va demanar que es vetlli des de l’Ajuntament perquè en dies de previsió de fortes pluges es garanteixi la mobilitat segura de les persones que van a treballar al polígon de Santa Eugènia i que s’habiliti de forma extraordinària serveis d’autobús expressos per fer aquests desplaçaments, molts dels quals són nocturns, quan hi ha els canvis de torn a l’escorxador. Alhora es demana que des de l’Ajuntament s’assumeixin les obres de condicionament del camí, habilitant-hi un carril per a bicicletes i voreres transitables.

Per la seva part, Comissions Obreres (CCOO), únic sindicat amb representació al comitè d’empresa de Le Porc Gourmet, també ha fet una crida a través d’un breu comunicat a dotar a les persones que hi treballen d’un accés segur i digne al polígon “que no estigui supeditat a la climatologia”. Aprofiten per informar que en el marc del diàleg amb l’empresa estan treballant en accions conjuntes que puguin millorar la mobilitat d’aquestes persones.

Des de Càrnies en Lluita asseguren que l’accident va ser provocat per la pressió que tenen els treballadors per desplaçar-se al lloc de treball a la matinada

Càrnies en Lluita, moviment de suport a la lluita de les treballadores del sector agroalimentari, recorden en el seu comunicat que el d’aquest dimecres “no va ser un accident d’uns joves passejant pel riu, sinó un accident de treball d’uns treballadors mentre anaven i tornaven de treballar”. Afegeixen que l’accident “va ser provocat per la pressió que tenen els treballadors per desplaçar-se al lloc de treball a la matinada, i sense alternatives segures de transport; forma part de la precarietat que pateixen, una precarietat que mata”. D’aquí que exigeixen que s’assumeixin les responsabilitats directes, tant de l’empresa, com dels ajuntaments de Vic i Santa Eugènia de Berga.

La COS també recorda que la pandèmia de la COVID-19 “ha fet aflorar moltes de les vergonyes que el sistema capitalista duu associades”. En aquest sentit, recorden que el treballador mort aquesta setmana ha perdut la vida “per jugar-se-la per assistir a la feina en ple estat d’alarma”. En aquest sentit, des de Capgirem Vic s’havia demanat al principi de l’estat d’alarma que l’Ajuntament de Vic intercedís perquè es paralitzés l’activitat en empreses càrnies de la ciutat i comarca que, tot sent del sector alimentari, destinen bona part de la seva producció a l’exportació i no caldria considerar-se serveis essencials.

 

Article publicat originalment al ‘Setembre

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU