Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

L’escola, en antena

A les aules de ràdio es treballen competències bàsiques d’expressió i lectoescriptura a través de la participació infantil, l’autonomia, la integració, la implicació comunitària i la normalització lingüística

Alumnat de l’INS Vilamajor (Vallès Oriental) aprenent a fer ràdio al mateix temps que difonen accions per la justícia global | Arxiu

Micròfons, taula de mescles, antenes, streaming… i a capbussar-se per les ones sonores i les xarxes. Una de les experiències més veteranes d’emissió radiofònica des de les aules és Ràdio Ràpia, de l’escola Sant Domènec de la Ràpita (Santa Margarida i els Monjos, Alt Penedès). Des de l’any 1990 no ha deixat de fer programes, amb l’excepció d’aquest curs, en què la pandèmia de la COVID-19 i les restriccions sanitàries han impedit l’ús normal de l’aula de ràdio.

Cada migdia, just en acabar les classes i començar el pati, els altaveus dels passadissos emeten mitja hora de programa realitzat per tres alumnes diferents del centre. Hi participen tots els cursos, des de P3 fins a 6è, i fan ràdio cada dia. L’escola també compta amb una antena de ràdio de freqüència modulada (FM) amb abast a tota la localitat, des d’on es pot escoltar el programa en directe. L’alumnat de 5è i 6è de primària és l’encarregat de fer anar la taula de mescles i d’enregistrar el programa, que després es penja a un blog perquè les famílies el puguin escoltar en diferit.

Gemma Mata, professora de l’escola, explica que “amb els més petits preparem una mica de conversa sobre què hem fet a l’escola, si vam fer una excursió, o expliquem algun conte o cançó. A mesura que van passant els cursos, cada cop tenen més autonomia”. Els programes són diversos, des de reportatges fins a entrevistes, es comparteixen receptes de cuina, es recorden els aniversaris, es llegeix l’agenda municipal, es comenta el temps en anglès, i, fins i tot, l’alumnat de cicle superior ha dramatitzat una radionovel·la.

‘Ràdio Escola’ és un programa diari de trenta minuts que s’emet en antena i en el qual participen diversos centres escolars de Salt

“Veure que tothom fa silenci quan es comença a gravar sense la necessitat que cap professor ho exigeixi és màgia”, destaca Victòria Alemany, mestra i participant del projecte “La ràdio a l’escola”, que agrupa quinze centres de primària i secundària de l’illa d’Eivissa. “Fa vint anys que treballo amb la ràdio, sobretot motivada per alumnat que veia que es desenganxava del sistema educatiu, que no trobava sentit al que feia, però que amb la ràdio es creixia i recuperava la motivació per aprendre coses perquè després ho aniria a locutar”, relata valorant la capacitat de la ràdio per incentivar la participació infantil i generar aprenentatges significatius.

“La ràdio es pot viure d’una manera completament holística, global, vinculada amb la vida; pots parlar d’història, de música, de ciències… Allà és quan connecten amb alguna cosa i diuen: doncs amb això sí”. Alemany també recorda experiències on la ràdio ha funcionat com a mitjà integrador per donar visibilitat a alumnat amb risc d’exclusió, com pot ser el que s’engloba dins l’àmbit de les necessitats específiques de suport educatiu. “Com a equip de ràdio, als alumnes de l’aula UEECO (unitat específica educativa de centre ordinari) se’ls miraven amb uns altres ulls, i la resta d’alumnes s’hi involucraven explicant-los les coses que volien que sortissin a la ràdio”, detalla.


Transcendir les parets de l’aula

Un dels pioners a Europa de l’anomenat materialisme escolar fou el pedagog francès Célestin Freinet, que, a través de les tècniques Freinet, l’any 1928 va proposar la introducció de la impremta a l’escola i el diari o revista escolar com a eines educatives de lectoescriptura per mètode natural i de foment de valors i tècniques d’autogestió, cooperació i solidaritat entre l’alumnat. Freinet defensava que perquè els aprenentatges a l’aula fossin significatius, havien de sorgir dels mateixos infants i joves, i que els seus pensaments, les seves idees i les seves discussions havien de traspassar les parets de l’aula i establir connexions amb la resta de la comunitat educativa (les famílies, l’entorn municipal, etc.) i amb les altres escoles.

Taller sobre la ràdio en el marc del projecte ‘Ràdio Escola’, de Ràdio Salt (Gironès) |Arxiu

Ràdio Escola a Ràdio Salt (Gironès) és un programa diari de trenta minuts que s’emet en antena i en el qual participen diversos centres escolars del municipi. El projecte sorgí la primavera passada durant el confinament, per compensar les dificultats de connectivitat que tenien algunes famílies a l’hora de seguir l’educació telemàtica. “Salt és una zona d’especial atenció educativa per l’entorn de precarietat socioeconòmica i l’elevat percentatge de població d’origen migrant”, explica Josep Tort, tècnic de l’equip de llengua, interculturalitat i cohesió social (LIC) del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Tort i el seu equip van escollir la ràdio com a mitjà per “mantenir el contacte i assolir l’acompanyament emocional de l’alumnat i les seves famílies, i que, per altra banda, permetés continuar amb el seu creixement personal i acadèmic”. Ràpidament, Ràdio Salt va obrir les portes a la iniciativa, es va integrar dins l’equip promotor i va facilitar el suport tècnic i logístic. El programa s’elaborava a través de produccions aportades des dels diferents centres, “en un esforç col·lectiu de tota la comunitat educativa”.

A la primera temporada va comptar amb tres seccions que empraven metodologia d’aprenentatge servei (ApS), on el coneixement que extreu l’alumne és a través d’aportar una acció transformativa al seu entorn. Aquestes eren “Càpsules musicals”, píndoles formatives d’història de la música amb un al·licient intercultural; “Cartes des del confinament”, d’intercanvi epistolar entre alumnat i persones grans de la població que es trobaven soles durant el confinament, i “Economia per a tothom”, sobre divulgació de notícies econòmiques. Tort valora molt positivament el programa, que actualment està emetent una segona temporada. “Va anar molt més enllà de l’objectiu inicial de posar en contacte el mestre amb l’alumne”, destaca. “A través de formar part d’una comunitat d’oients, que a la vegada són companys i companyes de la teva classe, o escola, o de l’institut del costat, vam veure que havíem creat un sentiment de poble, de pertinença saltenca, a través de la ràdio”, conclou Tort amb satisfacció.

Creació de Ràdios Escolars en Xarxa

Ràdios Escolars en Xarxa (REX) es va donar a conèixer públicament l’11 de novembre de 2020, aprofitant la celebració –virtual– en paral·lel del Mercat de l’Audiovisual de Catalunya (MAC) i de la Fira de l’Economia Solidària de Catalunya (FESC). De la mà de la cooperativa d’educació i comunicació social Comsoc, REX és un projecte de coordinació de les diferents experiències radiofòniques escolars dels Països Catalans basada en el procomú, amb una estructura horitzontal assembleària i seguint els valors de l’economia social i solidària.

“Volíem deixar de treballar amb la lògica de projecte de municipi i començar a treballar amb una lògica d’organització territorial”, explica Damià Caro, membre impulsor de REX i educomunicador de Comsoc. Han estat fent treball de camp des de 2018, estudiant diferents exemples de xarxes de ràdios escolars d’arreu d’Europa i de l’Amèrica Llatina. Un dels seus referents és Radios Escolares de Córdoba, a l’Argentina, que ja compta amb cinc anys d’experiència, o Ponte… nas Ondas!, que treballa des de 1995 a cavall de Galícia i el nord de Portugal amb l’objectiu d’impulsar la recuperació i la difusió del patrimoni cultural comú de gallecs i portuguesos.

Ràdios Escolars en Xarxa és un projecte de coordinació de les experiències radiofòniques escolars dels Països Catalans

Durant el curs 2018-2019 van passar per La comunificadora, un programa de formació que ofereix l’Ajuntament de Barcelona a través de Barcelona Activa, LabCoop i femProcomuns adreçat a donar impuls a projectes d’economia col·laborativa, per on també han passat projectes com Som Mobilitat. El 28 de novembre de 2020 van fer la primera trobada de ràdios escolars i van crear tres comissions de treball. La intenció és poder arribar a fer trobades amb participació infantil, tot i que s’haurà d’esperar que finalitzin les restriccions sanitàries. De moment, la següent trobada de REX es farà el 24 de febrer i portarà per nom “Ràdio, escola i comunitat”.

La REX compta amb noranta centres adscrits, set ràdios locals i comunitàries, i una dotzena d’entitats educomunicatives, com la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya, la Xarxa de Ràdios Comunitàries de Barcelona, El Diari de l’Educació, l’Associació de Mestres Rosa Sensat, la cooperativa Colectic o la Xarxa d’Economia Solidària. “La ràdio a l’escola” d’Eivissa i Ràdio Escola de Salt també en formen part. Escola Valenciana – Federació d’Associacions per la Llengua, l’entitat cívica per la normalització lingüística del valencià, també s’ha afegit a la REX i ha reprès el projecte de coordinació de ràdios escolars del País Valencià que funcionà entre 2014 i 2018. “La xarxa permet apropar aquells centres que no tenen ràdio escolar, però sí que en voldrien tenir i facilitar-los gent, formació i recursos per a treballar la ràdio en el centre escolar”, explica Joan Orts, actual coordinador de la iniciativa d’Escola Valenciana, “i veure les experiències d’altres llocs que també parlen igual que nosaltres és molt important”.

Article publicat al número 515 publicación número 515 de la Directa

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU