Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Què hi trobem, a la 'Directa' 565?

L'ombra del frau i l'evasió fiscal en el projecte de macrocasino Hard Rock de Vilaseca i Salou, el còmic emergent de Léa Murawiec, un contrast d'opinions al voltant de la llei del 'només sí és sí', les lluites del poble maputxe i la influència de l'art produït per infants en els corrents pedagògics i estètics del segle XX, entre els continguts de la nova edició quinzenal impresa de la 'Directa'

James F. Allen, president del grup que promou el macrocasino Hard Rock al Camp de Tarragona,  administra una societat offshore radicada al territori caribeny d’Aruba, que apareix en els Paradise Papers, la filtració periodística de societats creades com a instruments d’elusió fiscal. No és, però, l’únic cas en els deu anys d’història del complex tarragoní que apareix l’ombra de l’opacitat financera: de fet, la societat titular dels drets del projecte fou constituïda l’any 2011 per un empresari condemnat a catorze anys de presó per frau fiscal. El reportatge d’obertura de l’edició 565 de la Directa, que aquest dimarts 14 de març s’ha publicat i enviat a les subscriptores, treu a la llum aquests aspectes poc coneguts d’aquest projecte beneït en l’acord de pressupostos de la Generalitat entre ERC i el PSC, tot i que, de fet, l’organisme competent per aprovar-lo no és el Govern ni el Parlament, sinó la Comissió Territorial d’Urbanisme del Camp de Tarragona, en el qual participen representants de diverses administracions i expertes independents. En el reportatge també s’apunten les dimensions que tindria aquesta àrea centrada en els jocs i apostes, del tot fora dels estàndards coneguts fins ara al nostre entorn en aquesta mena de negocis: el Hard Rock, concretament, seria el setè casino mundial en superfície, quintuplicaria ell sol les dimensions de la suma dels quatre existents a Catalunya i tindria més màquines escurabutxaques que les que alberguen els disset establiments d’aquesta mena actius als Països Catalans. El reportatge el firmen Jesús Rodríguez, David Bou i Adrián Crespo i compta amb una fotografia de Jau Herrero.

A la secció “Miralls”, Clara Asín entrevista Léa Murawiec, jove il·lustradora francesa que ha sorprès amb la seva primera novel·la gràfica, El gran buit, una distopia sobre la capacitat fagocitadora de les xarxes socials, que l’Editorial Finestres acaba de publicar en català. Les fotografies són a càrrec de Júlia Molins.

Léa Murawiec és la protagonista de l’entrevista de “Miralls” |Julia Molins

 

La llei del ‘només sí és sí’, a debat en la secció “Contrast”. Preguntem si la llei que ha aprovat el Congrés espanyol suposa una millora en la lluita contra les violències masclistes a l’educadora social Laura Macaya Andrés i l’advocada Isabel Blas Guillén, amb il·lustració de Patricia Cornellana. A la subsecció “Pàgina oberta”, Jose Navarro, membre de l’Associació Observa de monitoratge de les presons, parla del vincle que existeix entre els centres penitenciaris i la salut mental de les persones internes, en un article il·lustrat per Balansi.

Des de l’any 2020, diversos col·lectius i assemblees feministes dels Països Catalans articulen un espai de coordinació d’experiències, debats i accions. Es tracta de la Xarxa de Feministes Anticapitalistes dels Països Catalans, una plataforma que és la protagonista del reportatge de Susanna Ligero amb fotos de Raquel Fontanal que omple la secció “Cruïlla”.

El poble maputxe, una lluita que dura mig mil·lenni
Les comunitats maputxes d’Araucania en una manifestació el juliol 2020 per demanar la llibertat d’activistes empresonades |julio parra

Obrim la secció d’internacional amb un reportatge sobre el poble maputxe, que fa 500 anys que lluita pels seus drets. Aína Sanllehí i Octavi Alfonso Rojas expliquen com el conflicte posa sobre la taula demandes històriques com la restitució de terres ancestrals o l’autogovern. El segon reportatge de la secció el signa Stephane Teixo, que relata com la lluita contra l’acaparament de l’aigua a l’oest del país evidencia el renaixement de la lluita ecologista.

L’art infantil és el protagonista del reportatge d’obertura de la secció “Expressions”.  Eduardo Martínez Gómez detalla com les expressions produïdes per infants s’han reivindicat des de la pedagogia renovadora i les avantguardes del segle XX. El relat “Colostomia”, és a càrrec de Javier Gil Jaime amb il·lustració d’Estefania Zorita. A més, Maria Ferotge ressenya el poemari Submergir-se en el naufragi, d’Adrienne Rich, mentre que Ivan Gordillo ho fa amb l’assaig narratiu Les roses d’Orwell, de Rebecca Solnit.

A l’entrevista de la contraportada, la “Indirecta”, conversem amb Adrià Pallejà, membre de la plataforma Cel Net, que fa quinze anys que s’erigeix en un instrument de control de les emissions a l’aire que produeixen els polígons industrials del Camp. Ha parlat amb ell Mariana Cantero, amb fotografia de Victor Serri.

 

Suplement ‘Veus per la sobirania alimentària’

Acompanyant aquesta edició de la Directa, s’hi inclou un suplement de setze pàgines destinades a donar a conèixer les demandes i reivindicacions de Veus, una plataforma que aplega col·lectius que lluiten per la sobirania alimentària a prop de Barcelona.

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU
Error, no Advert ID set! Check your syntax!