Pendents de la convocatòria d’eleccions i amb la incògnita dels plens que se celebraran fins aleshores, el Sindicat de Llogateres i Llogaters ha entregat al Parlament de Catalunya una proposició de llei de contenció i moderació del preu del lloguer. Si no hi ha cap imprevist, la proposta s’aprovarà en ple perquè compta amb el suport d’ERC, Junts per Catalunya, En Comú Podem i CUP. Però serà clau també si, com en altres ocasions, és el Tribunal Constitucional qui acaba decidint i si el govern català obeeix o no el mandat de la cambra catalana.
Ara mateix, les famílies destinen més del 40% dels seus ingressos a pagar el lloguer, tot i que l’ONU considera que un habitatge és assequible si representa menys del 30%. En aquest context, ja fa temps que des del moviment pel dret a l’habitatge reivindiquen que es reguli el preu del lloguer i fa mesos que el sindicat estava en contacte amb el Departament de Justícia per elaborar la proposta. És ara quan, per primera vegada, es podria aprovar un text que, si bé per al mateix sindicat és “una regulació de mínims”, va més enllà d’un índex de preus de referència no vinculant. En síntesi, la proposta pretén congelar els preus dels lloguers vigents de cara als nous contractes i abaixar els que estan per sobre del preu mitjà quan es renovin a les 60 ciutats catalanes amb més de 20.000 habitants. Així doncs, el sindicat subratlla que el 50% dels lloguers actuals s’hauran d’abaixar. La regulació té un règim sancionador per assegurar-ne el compliment.
El sindicat subratlla que el 50% dels lloguers actuals s’hauran d’abaixar si s’aplica la llei, que compta amb un règim sancionador per assegurar-ne el compliment
L’empara legal és el Codi Civil català, un conjunt de normes anteriors a la Constitució espanyola. Jaime Palomera, el mes de desembre de 2019, ja insistia a la Directa en el fet que calia que la Generalitat assumís el repte, davant d’un govern espanyol que “ignora les demandes i propostes ciutadanes”. I, precisament, l’esquerda és el codi civil que regula els arrendaments rústics i que ara caldria aplicar als urbans. L’article 632-12 del llibre sisè estableix que les parts poden pactar l’actualització de la renda, però que “si no determinen cap sistema, la renda s’actualitza d’acord amb l’índex de preus”. Fins ara, la limitació de les competències a la Generalitat ha estat sobre la taula i, de fet, el Consell de Garanties Estatutàries, un òrgan consultiu, va sentenciar que el Decret llei 9/2019, que havia de permetre que el Departament de Territori i Sostenibilitat pogués limitar el preu del lloguer, contravenia alguns articles de l’Estatut i la Constitució i, finalment, el 26 de juny de 2019, el Parlament de Catalunya no va convalidar-lo.
Si la llei s’aplica, impedirà les pujades dels lloguers vigents i fomentarà baixades de tots els que estan per sobre del preu mitjà. Alhora, també obligarà les propietats a ajustar a l’índex de preus aquells habitatges que es posen en lloguer per primera vegada. Un dels punts febles és que queden exempts de la regulació els habitatges d’obra nova durant els tres primers anys.