El Departament d’Educació ha comunicat a les direccions dels centres educatius, en plena crisi sanitària i educativa, el desplegament d’una reforma curricular dels cicles formatius de Formació Professional (FP). El dijous 21 de maig, els diferents equips directius van rebre una notificació amb les orientacions que s’hauran de seguir durant el pròxim curs per fer efectiva la reforma, fet que ha indignat bona part del professorat d’FP i els sindicats d’ensenyament.
El col·lectiu Defensem l’FP, que van crear docents de cicles formatius l’any passat, acusa el Departament d’intentar imposar una reforma pràcticament igual a la que ja va ser presentada i retirada l’any passat, arran del rebuig de la comunitat educativa. Ara, arriba durant l’estat d’alarma i amb un curs que ja comportarà moltes dificultats afegides per al món de l’ensenyament.
El principal objectiu de la reforma és, teòricament, homogeneïtzar el primer curs dels estudis de la modalitat no-dual o ordinària a la modalitat dual per tal de facilitar la mobilitat de l’alumnat entre centres. La modalitat dual és un estil curricular encara en fase experimental a l’Estat espanyol i amb molta més implantació a països com Alemanya, basat a compaginar la formació amb hores de pràctiques en una empresa determinada sota un conveni laboral, que, segons la reforma del Departament, adoptarà la fórmula de beca amb una remuneració que rondarà sobre un 70% del salari mínim interprofessional. Fins al moment, la majoria de pràctiques no han estat remunerades. Per equiparar les dues modalitats, però, i aquí resideix la principal oposició de Defensem l’FP, s’augmentaran les hores de pràctiques que actualment ja es fan a l’FP ordinària, en detriment d’hores a l’aula.
El col·lectiu Defensem l’FP, que van crear docents de cicles formatius l’any passat, acusa el Departament d’intentar imposar una reforma pràcticament igual a la que ja va ser presentada i retirada l’any passat, arran del rebuig de la comunitat educativa
La reforma topa amb el rebuig majoritari entre docents i sindicats. Consideren que hi ha una manca de raons pedagògiques que justifiquin l’increment d’hores a les empreses i la reducció d’hores lectives, i denuncien una retallada per estalviar sous de docents o més inversió en infraestructures i material. Defensem l’FP alerta que centrar la majoria d’hores lectives en el primer curs incrementarà l’abandonament escolar i que la reducció d’hores lectives es traduirà en una reducció de la polivalència dels estudis de formació professional. Això, temen que provoqui un deteriorament en la qualitat de la formació de l’alumnat, que condicionarà negativament el seu futur professional. “Un aprenentatge més específic i centrat en una empresa concreta no garanteix més oportunitats laborals, que un de més generalista i multidisciplinari com el que es proposa des de l’aula”, explica Enric Mieza, de Defensem l’FP i professor d’un cicle d’informàtica. “Nosaltres no entrem a criticar si el model dual és bo o dolent, és bo per alguns cicles i és dolent per altres. Però ens preocupa que s’unifiqui en un mateix model diferents estudis de famílies professionals tan diferents.”, conclou Mieza.
Tot i que Educació desmenteix que es retallin plantilles l’any vinent, els sindicats alerten que la reforma és una clara substitució de la tasca docent per una estada a l’empresa tutoritzada per personal no qualificat pedagògicament i, sovint, sense temps per realitzar adequadament aquesta tasca. Segons la reforma, els estudiants tindran la consideració d’aprenent i això, segons Elisabet Bermejo, de COS Educació, “es traduirà en el fet que serà l’empresa qui avaluï i validi els coneixements de l’alumnat. Que les empreses decideixin la formació al nostre país és un gran perill”. A més, Bermejo alerta que un aprenent no és considerat un treballador i per tant no té dret a un contracte laboral ordinari: “Amb l’FP dual el què s’intenta és que les cambres de comerç o clústers empresarials, com l’automobilístic, tinguin poder de decisió i mà d’obra barata”.
Com a professora de Formació i Orientació Laboral (FOL), Bermejo sospita que les hores per fer les pràctiques les trauran del mòdul de FOL, precisament l’assignatura, transversal a tots els mòduls, on s’ensenya dret del treball, com funciona el mercat laboral, prevenció de riscos, els tipus de contractes, com llegir una nòmina o com es fa la representació sindical a l’empresa. Bermejo denuncia que, en cas d’imposar-se la reforma, “estarem formant una nova força de treball submisa i desconeixedora dels seus drets laborals, ja que totes aquestes coses no les ensenyarà l’empresa.”
Tot i que Educació desmenteix que es retallin plantilles l’any vinent, els sindicats alerten que la reforma és una clara substitució de la tasca docent per una estada a l’empresa tutoritzada per personal no qualificat pedagògicament i, sovint, sense temps per realitzar adequadament aquesta tasca
Des de Defensem l’FP ja estan iniciant els contactes amb tots els centres de formació professional de Catalunya per demanar que es neguin a aplicar la reforma. Animen al professorat a aprofitar els claustres d’aquests dies, on s’organitza el desconfinament, per transformar-los en assemblees laborals per parlar de la reforma. De forma conjunta amb els principals sindicats de l’ensenyament, el Sindicat d’Estudiants (SE) i les federacions d’associacions de famílies d’escoles de primària i d’escoles de secundària (FaPaC i FAPAES, respectivament), s’exigeix al Conseller Josep Bargalló (ERC) l’aturada immediata de la reforma i el cessament del director general d’FP, Joan Lluís Espinós, per la seva «desencertada gestió». També han iniciat una recollida de signatures a través de Change.org.
Paral·lelament, CGT, CCOO, UGT, la Intersindical-CSC i els sindicats de professorat USTEC·STEs (IAC) i ASPEPC·SPS van fer públic un comunicat unitari el passat 2 de maig, lamentant que la reforma no s’hagi fet escoltant el parer dels sindicats a la mesa sectorial. També s’hi oposen, argumentant que “suposa una pèrdua irreparable de la qualitat de l’FP, una més que possible pèrdua de llocs de treball docents en els cursos vinents i la pèrdua de coneixements generals i amplis de l’alumnat pel desenvolupament dels diferents vessants de la professió.”
L’agreujant de la COVID-19
El col·lectiu Defensem l’FP es va crear el curs passat amb l’objectiu de frenar una nova reforma curricular de l’FP, que havia despertat un rebuig majoritari dins la comunitat educativa. Fruit de la seva lluita, el Departament va fer marxa enrere durant el juny de l’any passat. Ara, però, durant l’estat d’alarma, el Departament torna a plantejar la reforma que l’any passat ja s’havia aturat i que, segons Defensem l’FP, és en un 98% igual a l’anterior.
Des de Defensem l’FP posen molt d’èmfasi en què, de tots els escenaris possibles, aquest és el pitjor per dur a terme qualsevol reforma. Adverteixen que aplicar-la en un moment així només incrementarà la confusió, les desigualtats entre alumnat, la segregació i la precarietat laboral
Denuncien que s’ha creat un fals debat consultiu amb certes direccions de centres, havent-ne deixat fora a d’altres, on ja es presentaven les modificacions com a fets consumats sense la possibilitat de discutir-los per millorar-los. “L’aniran colant, fent una bona campanya de propaganda, ampliant a poc a poc cada cop més centres, i els professors anirem obeint el què ens van dient les direccions”, alerta Elisabet Bermejo de COS Educació.
Ramón Font, portaveu nacional d’USTEC·STEs (IAC) veu amb incredulitat que “s’hagi pogut proposar una reforma així per implementar el setembre vinent, quan no sabem ni com podrem anar a l’escola”. El curs vinent es preveu com un curs ja de per si molt difícil de gestionar a conseqüència de les mesures que s’hauran de prendre relacionades amb la COVID-19, com les distàncies de seguretat, la higiene, la reducció de ràtios o la recuperació de continguts no impartits, entre altres.
Des de Defensem l’FP posen molt d’èmfasi en què, de tots els escenaris possibles, aquest és el pitjor per dur a terme qualsevol reforma i adverteixen que aplicar-la en un moment així només incrementarà la confusió, les desigualtats entre alumnat, la segregació i la precarietat laboral. En general, activistes, docents i sindicats estan d’acord a l’hora de titllar la reforma de “no necessària” i, fins i tot, “perillosa”, per reforçar la crisi educativa, i “no prioritària”, per imposar-se en temps de crisi sanitària, i reclamen que fa falta una anàlisi i debat en profunditat abans d’introduir-la.