Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Amazon obté llum verda per comprar terrenys al Prat de Llobregat

Els 1.500 metres quadrats del polígon Mas Blau II sobre els quals Amazon ha fixat la seva mirada | Arxiu

Amazon, empresa dedicada a la distribució i la venda de productes en línia, ha adquirit uns terrenys de 150.000 m2 quadrats al polígon Mas Blau II. L’Institut Català del Sòl (Incasòl), propietari de la parcel·la, va obrir un concurs públic quan Amazon va proposar la compra, que ha estat adjudicada per un preu de 30 milions d’euros. L’acord no és definitiu i l’empresa, que té un termini d’un mes per tancar el contracte, havia establert un conjunt de condicions que la Generalitat i l’Ajuntament del Prat estan tirant endavant. D’una banda, havia exigit la posada en marxa de l’estació del Mas Blau de la línia 9 del metro, que està prevista a principis de l’any vinent. També havia demanat unes modificacions del Pla General Metropolità per atorgar l’ús logístic com a activitat principal i establir una alçada màxima edificable de dinou metres i una superfície de 210.000 m2.

El ple de l’Ajuntament del Prat del 16 de desembre va aprovar provisionalment, amb el suport de tots els grups polítics –exceptuant ERC, que es va abstenir– la modificació del Pla General Metropolità per encabir les condicions d’Amazon. Això dóna llum verda a l’aprovació definitiva per part de la Comissió Territorial d’Urbanisme de la Generalitat. El mes de març de 2014, l’Ajuntament del Prat ja havia efectuat l’aprovació inicial del planejament urbanístic de la parcel·la, just abans que es fes públic l’interès d’Amazon per comprar aquests terrenys.

El ple municipal del 16 de desembre va aprovar provisionalment, amb el suport de tots els grups  –exceptuant ERC, que es va abstenir– una modificació urbanística per encabir les condicions d’Amazon

La proximitat a l’aeroport i el port converteixen el territori del delta del Llobregat en un espai atractiu. Als terrenys encara no edificats del polígon Mas Blau II, fa temps que s’ha abandonat l’activitat agrària, però s’hi conserven certs valors ecològics i paisatgístics, això sí, sense cap protecció normativa. El terreny és propietat de l’Incasòl i anteriorment estava qualificat com a recinte firal perquè s’havia plantejat situar-hi l’ampliació de la Fira de Barcelona. Com altres vegades, el projecte va quedar al tinter. Ara, és l’activitat logística d’Amazon la que aspira a instal·lar-se al territori amb una construcció de dimensions gegantines per dipositar els estocs de mercaderies, fet que afegeix més ciment a una àrea en què les grans infraestructures guanyen terreny als espais naturals.
Ball de xifres en la creació de llocs de treball

Tant la Generalitat de Catalunya, a través del seu president Artur Mas, com l’Ajuntament del Prat, a través del seu alcalde Lluís Tejedor, han celebrat l’arribada d’Amazon per la creació d’ocupació que suposarà. En un context d’atur elevat, els llocs de treball esdevenen l’esquer dels projectes de les multinacionals per guanyar-se l’aprovació de les institucions i l’opinió pública. A la pràctica, gairebé mai no es compleixen els propòsits inicials. Quan, el mes de març de 2014, es va filtrar a la premsa l’interès d’Amazon per instal·lar-se al Prat, es va anunciar la creació de 3.000 llocs de treball.

Al principi, s’anunciava que l’arribada d’Amazon generaria 3.000 llocs de treball i, ara, les estimacions ja han rebaixat la xifra a 1.500

Amb l’adjudicació definitiva del desembre de 2015, les primeres informacions apuntaven a 2.000 i, dies més tard, la Generalitat en xifrava 1.500. L’activitat logística –i, en especial, la d’Amazon– està altament tecnificada i, pel volum d’inversió i de negoci que suposa, requereix relativament poca força de treball. Aquesta multinacional del comerç electrònic opera adaptant la seva activitat a la variabilitat de les comandes i l’estacionalitat de les compres, per això la plantilla habitual –que no sol tenir contracte indefinit– és molt inferior a la que pot arribar a tenir quan hi ha pics de feina, que únicament duren setmanes. A la planta de San Fernando de Henares, actualment en ampliació, hi ha 400 treballadors, 600 més per la campanya de Nadal. A tot Alemanya, Amazon té una plantilla de 9.000 empleats, a la qual s’afegeixen 14.000 persones puntualment.

La instal·lació d’Amazon, doncs, té un impacte negatiu en els llocs de treball, tot i que menys localitzat, que no s’ha tingut en compte. L’ampliació del negoci d’Amazon ve de la mà de la desviació de les vendes que es fan a altres comerços del sud d’Europa cap a aquest gegant. El teixit comercial, tant les botigues físiques com la venda electrònica, es ressent negativament de la competència ferotge d’Amazon, que ofereix preus molt baixos. Les empreses que venen les seves mercaderies a través d’Amazon també veuen reduït el marge comercial a conseqüència de la pressió exercida per part d’aquesta empresa, que monopolitza el comerç. L’altra cara de la moneda del model comercial d’aquesta multinacional, doncs, és el debilitament del teixit comercial més tradicional i l’augment de la vulnerabilitat dels productors. El Compra al Prat de la campanya de l’Ajuntament sortirà reforçat, però no per la banda del comerç local.

Fins al maig d’enguany, Amazon tributava bàsicament a Luxemburg, on la fiscalitat és molt més reduïda. Desviava i centralitzava les vendes cap a aquest paradís fiscal i, a les seves empreses a altres països europeus, no hi constaven existències comercials ni beneficis. De fet, la multinacional registrava pèrdues a l’Estat espanyol –fet que li permetia estalviar-se impostos– i estava registrada com una PIME, que tributa a tipus més reduïts. Aquesta estructura fiscal, que també apliquen Apple i Google, va ser investigada per la Unió Europea i, finalment, Amazon ha decidit canviar-la.

Condicions de treball draconianes

El lideratge d’Amazon es basa en els preus baixos i els temps ràpids de lliurament de les compres que ofereix. Es tracta d’un model empresarial que requereix una fortíssima pressió en els temps de treball per poder preparar les comandes molt ràpidament. Els mitjans de comunicació s’han fet ressò de les condicions de treball draconianes que imposa l’empresa. El mes d’agost passat, un reportatge del New York Times recollia els testimonis de treballadors de l’empresa que denunciaven un tracte hostil i excessivament exigent, així com pressions per anar a treballar durant el temps de descans. Utilitzen un sistema pervers en què els treballadors, anònimament, avaluen negativament o positivament els seus companys.

Segons un llibre publicat el 2013, els treballadors d’un magatzem d’Amazon a França estan obligats a recollir 130 articles l’hora i caminar vint quilòmetres diaris pels passadissos del centre logístic

Anteriorment, la cadena televisiva BBC havia fet un reportatge de vídeo gravat en secret dins la planta de Swansea a Gal·les, en què experts de la salut van qualificar les condicions de treball com a possibles causants de malalties físiques i mentals. El llibre En los dominios de Amazon, relato de un infiltrado (Trama editorial, 2013), Jean-Baptiste Malet narra la seva experiència treballant a la planta de Montèlimar, a França. Els treballadors, que acaben amb problemes d’esquena i fatiga, estan obligats a recollir fins a 130 articles l’hora i han de caminar més de vint quilòmetres al llarg de l’extens centre de logística. Signen un compromís de confidencialitat per garantir que no expliquin què fan a la feina i se’ls sotmet a registres i controls de seguretat a l’entrada i la sortida. Per cert, el llibre es pot comprar a través d’Amazon.

*Article publicat a La Riuada

 

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU
Error, no Advert ID set! Check your syntax!
;