Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Què hi trobem, a la ‘Directa’ 555?

Els pisos on es ven droga al Raval barceloní (qui se'n beneficia, qui en rep les conseqüències...), la literatura d'Utxue Alberdi, la desesperança de la joventut palestina, la policromia invisibilitzada en l'art clàssic, o l'assetjament escolar, entre el ventall de temes de la nova edició en paper de la 'Directa'

Després d’un parèntesi derivat del confinament, revifen els pisos de venda i consum de drogues al barri del Raval de Barcelona. Les circumstàncies econòmiques i urbanístiques de la zona, amb molts immobles buits, fan que aquest fenomen sigui difícil d’erradicar. David Bou i Adrián Crespo expliquen com consumidores i veïnat són les principals víctimes d’aquestes xarxes, que prioritzen l’ocupació de pisos propietat de bancs i fons d’inversió, encara que els immobles gestionats per institucions públiques i petits propietaris tampoc escapen d’una espiral conflictiva i d’una convivència límit que pateix i denuncia el veïnat. Un reportatge amb fotografies de Victor Serri.

A la secció de converses en profunditat “Miralls”, Àlex Romaguera entrevista l’escriptora i bertsolari Uxue Alberdi sobre les seves obres, l’última d’elles, Dendaostekoak (Editorial Susa, 2020), publicada en castellà amb el nom de La trastienda per Consonni (2022).  En la seva narrativa, Uxue Alberdi (Elgoibar, 1984) deixa que les protagonistes expliquin i dialoguin sobre els elements que configuren i marquen la seva quotidianitat. Les fotos que l’acompanyen són obra de Roser Gamonal.

A la secció d’opinió, Xavier Garcia, membre del Seminari d’economia crítica Taifa, reflexiona sobre instruments d’intervenció i planificació formulats des d’una perspectiva de base marxista recent davant les crisis. L’autor assenyala que enfrontar una nova crisi global només amb receptes neoliberals seria reproduir errors del passat recent i que des de les derivades més recents de la tradició marxista es desenvolupen eines teòriques suggerents. L’article ha estat il·lustrat per Lluís Ràfols. Tanca aquest apartat Laia Angrill i Perelló, ramadera i membre de les sectorials de joves i boví de llet de la Unió de Pagesos, qui repassa les causes que estan abocant la pagesia que té cura del territori des de la proximitat a desaparèixer o a ser absorbida per explotacions més grans i extensives, en aquest cas amb acompanyament gràfic de Maria Conill.

“Qui realment construeix la llibertat son les persones que ho sostenen tot”
L’escriptora i versolari Uxue Alberdi protagonitza l’entrevista de la secció “Miralls” |Roser Gamonal

 

La secció “Cruïlla” d’aquest número de la Directa, que firmen Sara Romero i Roger Jover, amb fotografies de Pau Sellés Alòs, s’acosta a diversos col·lectius i projectes del País Valencià que s’organitzen mitjançant xarxes agroecològiques i grups de consum per reapropiar-se dels processos de producció, transformació, distribució i consum dels aliments davant les lògiques del mercat capitalista.

En un context de manca d’esperança en el futur, el jovent palestí opta per tornar a les armes: l’escalada de violència a llocs com Nablus o Jenin ha visibilitzat la realitat de milers de joves palestines crescudes entre l’opressió israeliana i el desencís per una administració cisjordana en fallida. És la situació que retrata Joan Mas, des de Nablus, en el reportatge d’obertura de la secció internacional “Roda el món”; la fotografia és del mateix autor.  A continuació, Helena Cardona Garriga, radiografia el Grup Wagner, un cos privat de mercenaris que treballa al servei dels interessos de Vladímir Putin en diversos escenaris africans i que acumula múltiples denúncies de violacions dels drets humans. Finalment, Michele Giorgio. El periodista al Mediterrani Oriental i director de Pagine Esteri, analitza l’estat actual de les relacions de l’administració dels Estats Units amb el regne de l’Aràbia Saudita: el president Joe Biden està molest amb Riad per la decisió de l’OPEP+ de retallar en dos milions de barrils la seva producció diària, que des de Washington es llegeix com una aproximació a Moscou.

La secció de cultura inclou un reportatge de Paula Quílez Relaño sobre la falsa convenció formulada per la tradició occidental, segons la qual la blancor del marbre era el tret característic de l’escultura i l’arquitectura clàssica grecollatina, un mite que ha alimentat discursos supremacistes

A la secció de cultura, un reportatge de Paula Quílez Relaño sobre la falsa convenció formulada per la tradició de la Història de l’Art occidental, segons la qual la blancor del marbre era el tret característic de l’escultura i l’arquitectura clàssica grecollatina, un mite que ha alimentat certs discursos supremacistes blancs fins al punt de negar els nombrosos estudis científics que demostren que la pedra policromada era una pràctica habitual en l’art antic. A més, la secció inclou Soterrades, un relat de Sílvia Alberich, il·lustrat per Irene Pérez, i les ressenyes literàries de Gemma Garcia (el llibre infantil il·lustrat Arcadi al país de les oliveres) i Irene Jaume (que analitza la nouvelle Pura passió, de la flamant Premi Nobel Annie Ernaux).

Per cloure l’edició, a l’entrevista de la contraportada, Àlex Romaguera conversa amb Iñaki Zubizarreta, exjugador de bàsquet que comparteix la seva experiència com a víctima de l’assetjament escolar i detalla com va poder sortir d’aquest moment vital per ajudar altres joves a fer-ho, per exemple, contant-ho en un còmic, Subnormal (Panini, 2020), que ara explica als instituts.

Acompanyant l’edició 555 de la Directa, s’hi inclou també el suplement Aliments amb Justícia, una publicació amb el suport de la coordinadora d’entitats de comerç just i finances ètiques La Coordi. Al llarg de setze pàgines, expliquen com pels projectes de sobirania alimentària, tant al Nord com al Sud global comparteixen criteris com les condicions dignes de treball, la capacitat de decisió de les productores i l’aposta per models alimentaris sostenibles amb el medi ambient.

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU
Error, no Advert ID set! Check your syntax!