Qui Som?

La Directa és un mitjà de comunicació cooperatiu en català d'actualitat, investigació, debat i anàlisi amb més de deu anys de trajectòria. Les persones que integrem aquest projecte assembleari, autogestionat i descentralitzat entenem la comunicació com una eina de transformació social i no com una simple mercaderia o negoci. Per aquesta raó, la Directa vol ser una eina comunicativa per visualitzar les pràctiques dels moviments socials, els projectes polítics, socials i culturals que plantegen un model alternatiu a l'actual i els col·lectius invisibilitzats per la majoria de mitjans de comunicació. Una gran xarxa de nuclis i col·laboradores escampades arreu del món i més de 2.000 subscriptores fan possible l'existència d'un mitjà de comunicació no supeditat a cap grup econòmic o polític i, per tant, crític amb el poder.

 

                                          

 

D'on venim

La Directa neix l'any 2006, promogut per persones que fa anys que treballen en col·lectius de contrainformació i comunicació popular. L'objectiu inicial és ser un setmanari pensat, dirigit i sustentat des dels moviments socials i per als moviments socials, davant la constatació que, durant l’última dècada, hi ha hagut un creixement sostingut i notable dels moviments socials rupturistes, tant a escala mundial –amb tota l’onada antiglobalitzadora– com a casa nostra.

El gener de 2010, el setmanari es renova arran de la fusió amb la revista de pensament i anàlisi de referència als Països Catalans, Illacrua. El canvi suposa la inclusió d'un suplement de vuit pàgines, els Quaderns d'Illacrua, dedicat a l'anàlisi crítica i la difusió de les alternatives aportades des dels moviments socials. Aquesta evolució en el tipus de continguts del paper (d'articles d'actualitat a reportatges reposats) es consolida l'octubre de 2011, quan la Directa llança una web, www.setmanaridirecta.info, per portar la veu del carrer a la xarxa des de la immediatesa de l'actualitat.

L'octubre de 2014, el setmanari passa a quinzenal, assumint definitivament el rol d'oferir continguts d'anàlisi, debat i reflexió i s'estrena una web renovada, www.directa.cat. També es prioritza la necessitat de transcendir els moviments socials per arribar al conjunt de la societat. Aquest objectiu ens ha convertit en el primer mitjà de comunicació català dirigit al gran públic que funciona de manera horitzontal, assembleària i autogestionada. Conseqüentment, la Directa ha anat professionalitzant els seus processos, al mateix temps que ha experimentat un creixement sostingut de lectores i subscriptores.

L'any 2016, coincidint amb el desè aniversari del mitjà, la Directa s'ha convertit en una cooperativa de consum i usuàries. A través d'aquesta forma jurídica, s'han integrat els diferents grups de suport al projecte i s'han creat nous espais de participació. Podeu llegir-ne més informació aquí.

 

Espais de participació de les sòcies a la cooperativa Directa

 

Model comunicatiu

A la Directa fugim de la pretensió d'una falsa objectivitat, ja que ens considerem una eina de transformació social i, per tant, el nostre compromís és exclusivament amb els moviments socials. Potenciem l'actualitat, però sempre entesa com una realitat complexa que ha d'anar acompanyada d'anàlisi i reflexió. Ens diferenciem dels mitjans de comunicació convencionals en diversos aspectes essencials:

  • Davant la informació de l’espectacle, descontextualitzada i allunyada de les persones, volem oferir informacions de qualitat, reposades i arrelades al territori i als moviments socials.

  • No entenem la Directa com una mercaderia o un negoci, sinó com una autèntica eina de transformació social i, per tant, no contemplem la publicitat i les subvencions com a principal font d'ingressos; la confiança de les subscriptores és l'espina dorsal del projecte.

  • Volem compartir els continguts de la Directa, per això defensem la lliure circulació d'informació i apostem per les llicències obertes enfront del copyright, sempre i quan se'ns citi i no es faci un ús comercial de les nostres fotos, videos, etc.

  • Aquesta publicació intenta escriure amb un llenguatge no sexista i no androcèntric, per això utilitzem el femení genèric.

  • La Directa no comparteix necessàriament les idees expressades als articles d'opinió.

 

Coordinadores de les Àrees de gestió

Subscripcions i administració: Ester Mora

Difusió i publicitat: Ferran Domènech

Comercial i distribució: Paula Rodríguez

 

Coordinadores de la publicació quinzenal:

Maquetació i disseny: Pau Fabregat

Correcció: Laia Bragulat

Edició: Jesús Rodríguez

Fotografia: Víctor Serri

Il·lustració: Ricardo Hermida (Sr. Plástiko) i Lluís Ràfols

Estirant del fil: Joan Mas i Víctor Yustres

Al peu del canó: Jesús Rodríguez i Anna Celma

Miralls: Gemma Garcia

Cruïlla: Guille Larios i Vicent Almela

Impressions: Adrián Crespo i Isabel Benítez

Roda el món: Oriol Andrés i Roger Suso

Poca broma: Gerard Casadevall

Expressions: Joan Gener, Anna Pujol, Àlex Romaguera i Misael Alerm

Indirecta: Àlex Romaguera

 

Coordinadores Web:

Gestió: Jamgo Coop

Disseny web: Sergio Espin

Coordinació actualitat: David Bou, Eloi Latorre, Gemma Garcia i Maties Lorente

Fotografia: Victor Serri

Audiovisuals: Sònia Calvó i Estel·la Marcos

  


 

 L'espina dorsal de la Directa són les seves subscriptores; l'ingrés provinent de les subscripcions  suposa el 85% del pressupost anual de la Directa. Tot i això, rep una subvenció estructural de la  Generalitat de Catalunya (que suposa menys d'un 1% del pressupost) pel fet de ser un mitjà en  llengua catalana, per això hem de posar el seu logotip.