Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

Crucrucru 2019, un altaveu per a la comunicació en clau creativa i feminista

L'espai veïnal de Can Batlló, al barri barceloní de Sants, acull aquest 16 de novembre el Crucrucru 2019, un festival de comunicació feminista impulsat des de la cooperativa L'Apòstrof que es planteja servir de trobada per a creadores i professionals de la comunicació, el llenguatge, la tecnologia, l'audiovisual, els fanzins, la música, la premsa, el disseny gràfic, la il·lustració o l'edició, a abordar diferents aspectes com el llenguatge sexista, la diversitat cultural o la necessitat de reinventar els formats comunicatius en clau de gènere

Imatge corporativa del Crucrucru 2019 / Arxiu

Can Batlló (Sants, Barcelona) acull aquest dissabte 16 de novembre la primera edició del Crucrucru 2019, el Primer Festival de Comunicació Feminista de Barcelona, una trobada que es proposa reunir creadores i professionals de la comunicació, el llenguatge, la tecnologia, l’audiovisual, els fanzins, la música, la premsa, el disseny gràfic, la il·lustració i els llibres. La jornada buscarà definir un espai crític sobre altres formes de comunicar des d’una perspectiva creativa. A través de xerrades, converses i tallers, es tractaran diferents aspectes com el llenguatge sexista, la necessitat de reinventar els formats comunicatius en clau feminista o la diversitat cultural.

L’origen d’aquesta cita es remunta al desembre 2018, quan l’equip motor del festival, la cooperativa de comunicació L’Apòstrof, va impulsar diverses trobades obertes de reflexió amb la necessitat de repensar la manera d’entendre i fer comunicació des de l’economia solidària.

“A l’inici vam fer una primera exploració de diversos temes que ens semblaven interessants (gènere, espai públic, valors i participació) sempre posant-hi la mirada des de la comunicació. Volíem qüestionar-nos les nostres pràctiques quotidianes d’acord amb aquests aspectes”, explica Anna Pruna, responsable de comunicació de la trobada.

“Vam fer una primera exploració de diversos temes que ens semblaven interessants (gènere, espai públic, valors i participació). Volíem qüestionar-nos les nostres pràctiques quotidianes d’acord amb aquests aspectes”, explica Anna Pruna, responsable de comunicació de la trobada

A partir d’aquí, es va anar definint la proposta i en el disseny s’ha comptat amb la participació i assessorament de cooperatives del sector com Crearsa o Bruna, i persones destacades del sector de la comunicació feminista com l’editora Mar Carrera, de Pol·len / Contrabandos; la periodista Joana Garcia Grenzner (vinculada a Píkara Magazine) Mar Redondo de La Carbonera i l’artista interdisciplinària Lara Martínez.

L’objectiu principal de la jornada és establir un pont de diàleg entre persones interessades i les professionals del món de la comunicació i els feminismes. “Amb el festival, volem aprofundir en l’acte comunicatiu no només des de l’àmbit de la comunicació corporativa o la sensibilització sinó també des de l’art i les expressions culturals”, assenyala Pruna.


Teixint xarxa: la comunicació com aliada

En els últims anys, el feminisme ha aconseguit conformar-se com un dels moviments populars amb una capacitat de resposta i convocatòria més grans a escala mundial. Aquest nou caràcter massiu ha fet que les manifestacions culturals hagin canviat i s’estiguin transformant.

Posant el focus en aquesta qüestió, el programa de la jornada reivindica la comunicació feminista des de molts àmbits (música, creació, periodisme, llengua, etcètera) i convida tothom a entrar-hi des de la curiositat i la voluntat d’aprendre les unes de les altres.

Durant tot el dissabte 16 de novembre passaran pel recinte de Can Batlló diferents ponents com Bel Olid, Lucia EgañaMeri Torras, Diego Marchante, Andrea Gumes o Marta Salicrú; artistes com Irma Marco, Clara-Iris Ramos i Laia Arqueros i representants de col·lectius i cooperatives com Cooptècniques, Somos OyePikara MagazineRadio Primavera Sound, Femiñetas, Crític o la Directa.

Passaran per Can Batlló ponents com Bel Olid, Lucia EgañaMeri Torras, Diego Marchante, Andrea Gumes o Marta Salicrú; artistes com Irma Marco, Clara-Iris Ramos i Laia Arqueros i representants de col·lectius com Cooptècniquessomos Oye, ‘Pikara Magazine’Radio Primavera Sound, Femiñetas, ‘Crític’ o la ‘Directa’

L’actual panorama polític i econòmic va acompanyat de canvis significatius en el sistema social i en l’esfera de la cultura i són nombroses les pràctiques que estan analitzant les noves formes de comunicar que emergeixen en el context actual. En aquest sentit, des del festival, es vol crear un espai de trobada des del qual plantejar noves experiències i estratègies d’acció social per enxarxar moltes pràctiques amb una mirada crítica i feminista relacionades amb la comunicació, conèixer els projectes que ja estan en marxa i que aquests tinguin un espai on trobar-se, compartir punts de vista i enriquir-se amb altres experiències.

“Vénen temps difícils per al feminisme i per a la transformació social. Fer xarxa, donar-nos suport i aprofitar tot el potencial creatiu que tenim, serà bàsic per afrontar-los”, assegura Pruna.