Capitalismo de plataformas, de Nick Srnicek, és una eina de butxaca per llegir al tren, de pes similar a un mòbil i que, en lloc d’atrapar-te en un forat negre de les aplicacions, et convida a endinsar-te en aquella economia que s’entén. Davant de discursos que alerten d’una profunda transformació de les nostres vides, monitoritzades per l’economia digital, aquest assaig breu –traduït per Aldo Giacometti en una edició del segell argentí Caja Negra– es dedica a una altra tasca: situar les companyies tecnològiques com a actors econòmics a l’interior del món de producció capitalista.
El llistat és vast: plataformes publicitàries (Facebook), de núvol, industrials (Siemens), de productes (Spotify) o austeres (Uber), o algunes, com ara Amazon, que ho són tot a la vegada. Part de l’argument del llibre consisteix a ubicar aquestes plataformes en un context més ampli i desmentir que representin un canvi de període en el capitalisme, sinó que, com diu Srnicek, “les aparents novetats de la situació oculten la persistència de tendències de terminis més llargs”. Llegiu-lo i apagueu el mòbil.