Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

El documental 'City for Sale' denuncia els impactes del turisme de masses a Barcelona

La pel·lícula aborda la gentrificació, la turistificació i el mòbing immobiliari que es viu actualment a la capital catalana. A través de quatre històries personals la directora Laura Álvarez mostra com el turisme de masses és la causa de la transformació urbana i de l'expulsió del veïnat

La Montse i el Joan han viscut tota la vida en un pis situat al barri Gòtic de Barcelona amb un contracte indefinit de renda antiga. Paguen menys de 500 euros mensuals, un preu molt per sota del que espera guanyar el propietari de la finca. Per això, quan alguna cosa s’espatlla al pis, no els hi arregla. Humitats, goteres, obres estructurals a l’edifici i fins i tot una fumigació són el dia a dia d’aquesta parella d’octogenaris. Aquest clar cas d’extorsió immobiliària o mòbing és un dels quatre exemples que es mostren a City for Sale, la primera pel·lícula documental de Laura Álvarez, on exerceix de directora i guionista.

City for Sale aborda la problemàtica que es viu actualment a Barcelona en relació a la gentrificació, la turistificació i l’expulsió del veïnat. El documental, explica la directora, es va començar a gestar en paral·lel al naixement de l’Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible (ABTS). Encoratjada per nombroses persones en l’àmbit de
la lluita veïnal, Álvarez va veure “la necessitat de portar la reivindicació pel dret 
a la ciutat i a l’habitatge a un altre nivell”. Per això va començar a captar persones de l’àmbit audiovisual afins al projecte que volguessin sumar-s’hi de forma voluntària. També s’hi van sumar moviments socials i col·lectius de la ciutat com Resistim al Gòtic, Ciutat Vella No Està en Venda o la Plataforma Barceloneta Diu Prou, entre d’altres. Dos anys després de la gestació de la idea, arriben a les pantalles 80 minuts de denúncia del turisme de masses.

Des de l’any 2008, el districte de Ciutat Vella, el més saturat de turistes, ha perdut gairebé 18.000 veïns i veïnes. Un dels veïns que es nega a marxar és en Jordi, que viu – literalment– dins d’un hotel. El seu bloc havia sigut un edifici residencial convencional, però la propietat va anar buidant-lo amb l’objectiu de construir-hi un hotel. Però en Jordi s’hi va resistir. És per això que, tot i que manté el seu pis, no té clau de la porteria, ja que és una recepció de l’hotel, i per arribar a l’ascensor ha de sortejar una infinitat de maletes de turistes cada dia. Actualment, és president de l’Associació de Veïns del Casc Antic de Barcelona, on es troba amb la Montse i en Joan per intentar trobar una solució al turisme massiu i a la gentrificació.

El documental també busca “entreveure un missatge o una moral que va més enllà del pessimisme” i anima a reflexionar sobre “la societat de consum en què vivim i l’impacte de la nostra pròpia forma de viatjar”

L’any 2017, Barcelona va rebre més de 30 milions de turistes, liderant així el rànquing de ciutats més visitades d’Europa juntament amb Londres, París, Roma i Berlín. City for Sale vol demostrar com el turisme de masses “aniquila l’essència de les ciutats, contribuint a l’expulsió del veïnat”. A més, apel·la “a l’empatia i la reflexió, revelant el costat més humà d’un problema que ja no només és social, sinó també polític i econòmic”. El documental també busca “entreveure un missatge o una moral que va més enllà del pessimisme” i anima a reflexionar sobre “la societat de consum en què vivim i l’impacte de la nostra pròpia forma de viatjar”.

Cal destacar la fotografia del documental, que aposta per l’observació de l’entorn quotidià que envolta els personatges. S’aconsegueix que la càmera esdevingui quasi invisible en moltes de les escenes, propiciant que l’espectadora senti que forma part del dia a dia de les protagonistes a través d’un ritme natural i quotidià.