Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

Google, acusada d'espiar l'alumnat català

Un escrit de la Fiscalia General de Nou Mèxic (Estats Units) desvela que la multinacional tecnològica recopila dades de les menors a través de la seva eina G Suite for Education per utilitzar-les amb finalitats publicitàries. Pares i mares d’alumnat català, juntament amb la plataforma Xnet, ja havien denunciat aquests fets ara fa uns mesos

Segons Simona Levi de Xnet, "creiem que Google té presència d’alguna mena, almenys, a dues terceres parts dels centres catalans" / Arxiu

La Fiscalia General de Nou Mèxic, als Estats Units ha acusat Google de recopilar dades de milions d’estudiants als Estats Units de forma il·legal gràcies als seus productes gratuïts per a escoles. Així ha quedat palès en l’escrit que el fiscal, Harold Balderas, va presentar el passat 20 de febrer i segons el qual, el gegant de les noves tecnologies, que en els últims temps ha fet importants esforços per augmentar la seva presència a les aules d’arreu del món, estaria emmagatzemant de forma opaca “informació sobre la geolocalització, les visites a webs, les cerques, les llistes de contactes, els vídeos visualitzats a YouTube, les contrasenyes o les gravacions de veu” de l’alumnat menor d’edat.

Ja fa cinc mesos que un grup de pares i mares d’instituts de Barcelona i la plataforma de ciberactivisme Xnet van denunciar que aquestes pràctiques de Google també tenien lloc a les escoles catalanes. Afirmaven que l’empresa tecnològica estava “espiant” l’alumnat de tot l’Estat espanyol, i ara considera que “el fiscal general de Nou Mèxic confirma” aquella sospita. La denúncia datada al setembre de l’any passat va ser l’avantsala d’una campanya per conscienciar i evitar que les famílies firmessin l’autorització per utilitzar Google Suite a les escoles. A alguns centres públics catalans, el gegant tecnològic va implementar el seu producte G Suite for Education que segons la mateixa empresa és “un paquet d’eines dissenyades per permetre que els educadors i els alumnes innovin i aprenguin plegats”.

Segons les dades de Google els centres de primària i secundària afectats als Països Catalans no són més de 40, tot i que des de Xnet alerten que l’empresa “té presència d’alguna mena, almenys, a dues terceres parts dels centres catalans”

Segons Xnet, a la pràctica aquest producte oferia tots els serveis normals que qualsevol compte de Google posa a disposició dels internautes: Gmail, Calendar, Classroom, Contactes, Drive, Documents, Formularis, Grups, Fulls de càlcul, Google Sites, Presentacions, Talk/Hangouts, Vault i Sincronització de Chrome. A aquests serveis se sumen altres funcionalitats addicionals com Google Maps, Blogger i YouTube. Així mateix “els professors es converteixen en administradors de les seves classes i tenen accés als comptes dels alumnes”, diuen des d’Xnet per afegir que per a fer-ho, cal que les famílies ho consisteixin prèviament “encara que a vegades no succeeix”. D’acord amb les dades de Google, els centres de primària i secundària afectats als Països Catalans no són més de 40. Amb tot, segons Simona Levi de Xnet, “creiem que Google té presència d’alguna mena, almenys, a dues terceres parts dels centres catalans”. Als Estats Units el sistema de la multinacional és utilitzat per 80 milions d’educadores i estudiants.


Crear adeptes i obtenir milions de dades

“Les nenes i els nens assimilen totes les eines de Google com a normals i universals, com si Google fos internet, i perden completament la possibilitat de conèixer l’àmbit digital a través de d’altres possibilitats”, expliquen des d’Xnet. Segons denuncia el col·lectiu de ciberactivisme, aquesta fidelització a edats primerenques es fa en connivència de les institucions públiques.

“L’any 2010 es va firmar un acord entre Google i el Departament d’Educació”, assenyalen per afegir que actualment “el Departament ens ha assegurat que no està en converses amb Google per a nous acords”. Tot i això, des d’Xnet consideren que la Generalitat dóna un tracte preferent a la multinacional, extrem que es pot confirmar en la pàgina web de la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya (XTEC) o en el fet que des de 2010 fins a 2016 tots els correus de la Generalitat migressin a l’ecosistema de Google.

Seu corporativa de Google a Mountain Wiew, Califòrnia |Arxiu

 

“Fa deu mesos que negociem amb la Direcció General d’Innovació, Recerca i Cultura Digital del Departament d’Educació i no hem obtingut resposta, ens han menyspreat”, afirma Levi. Per a l’activista, aquesta situació està directament relacionada amb la incompetència en concret de la institució pública dirigida per ERC, ja que “des d’altres institucions com l’Oficina de Drets Civils i Polítics dirigida per Adam Majó, el Departament de Polítiques Digitals en mans de Junts per Catalunya o la resta del Departament d’Educació s’han mostrat receptius en matèria de sobirania digital”.

Amb tot, la preocupació més gran d’Xnet i els pares i mares és l’ús i seguretat de les dades recopilades per Google. “Hem de ser conscients que si les dades de l’alumnat arribessin al mercat del tràfic d’informació per al seu ús mercantil, la violació de la intimitat per a les i els menors pot afectar radicalment el seu futur exposant de per vida trastorns alimentaris, fracassos escolars, problemes de sociabilitat, assetjament escolar”, afirmen des de la plataforma ciberactivista. “Les històries personals i l’historial educatiu de les nostres filles i fills són i seran dades emprades per asseguradores, empreses de selecció de personal o companyies de màrqueting i comunicació, que podran utilitzar-les en tota mena de contextos”, afegeix Levi.


Google contra la llei

El fiscal general de Nou Mèxic ha assenyalat en el seu escrit que Google estaria atemptant contra la Llei de Protecció de la Privacitat Infantil a Internet (COPPA). Segons l’escrit de la Fiscalia General de Nou Mèxic, la multinacional utilitza la informació dels menors amb fins publicitaris al mateix temps que assegura que la recopilació de dades també s’efectua quan els menors es troben a casa, quan són més vulnerables, i utilitzen els programes escolars de Google. Aquesta pràctica, a més d’incomplir les polítiques de privacitat i de protecció de la infància de la mateixa empresa, també atemptaria contra les lleis federals de protecció dels menors a internet.

La multinacional estatunidenca afirma que la versió espanyola de la seva web compleix amb les lleis de protecció de dades de l’àmbit europeu

Pel que fa al cas que ens ocupa, la multinacional estatunidenca afirma que la versió espanyola de la seva web compleix amb les lleis de protecció de dades de l’àmbit europeu. Amb tot des d’Xnet consideren que Google està infringint el Reglament General de Protecció de dades de la Unió Europea. “La firma d’una autorització per part de pares, mares o tutors per obrir un compte de Google no esgota els requeriments necessaris per complir amb l’obligació legal”, afirmen des de la plataforma. Al mateix temps, asseguren que Google no dóna suficient informació als centres, famílies i alumnat per saber que es fa amb les seves dades i afegeixen que per donar compliment a la llei, caldria que tots els centres comptessin amb un responsable competent en dades. “No tenim coneixement que en cap escola s’hagi presentat aquesta figura a la comunitat educativa”, asseveren.

De moment, en el marc de l’Estat espanyol no s’han iniciat accions legals contra Google com en el cas de Nou Mèxic. Des de la Generalitat tampoc s’ha engegat cap procés similar. Pel que fa a Nou Mèxic, el fiscal general ha demanat compensacions tant per les persones afectades –docents, alumnat i famílies- com per a l’estat, en tant que el gegant hauria atemptat contra les lleis federals del territori.


Posar fi a la ‘googlerització’

“Google està fent bé la seva feina, el problema ve per les institucions catalanes que tot i defensar la sobirania, en aquest cas, semblen poc coherents”, explica Simona Levi. La mateixa activista considera que hi ha moltes alternatives sense grans costos per a digitalitzar els centres educatius. “El problema és que les escoles no compten amb ajuda de les institucions i Google els dóna un sistema on tot està mastegat”, considera.

“Les escoles ja tenen prou feina per, a més, haver d’implementar sistemes digitals alternatius a Google”, considera Simona Levi que es mostra preocupada veient com davant la inacció de les institucions, “haurà de ser nou la societat civil qui plantegi i defensi un model alternatiu al que ofereix l’empresa nord-americana”.