Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

L'Ajuntament de València investiga l’entitat que gestiona la casa d’acollida de Rocafort pel presumpte tracte racista a les famílies

La investigació s’inicia arran de la denúncia de "xenofòbia" i "maltractament psicològic" publicada i signada per cinc de les huit famílies migrades residents. En l'actualitat, l'Associació Obra Mercedària València (OMV) gestiona la casa d'acollida d'aquest municipi de l'Horta Nord a través d'un contracte signat amb l'Ajuntament de València

Casa d'acollida de Rocafort / Mathías Rodríguez

L’Ajuntament de València ha obert una investigació pel presumpte tracte racista d’alguns membres de l’associació Obra Mercedària València (OMV), propietària i gestora d’una casa d’acollida de famílies migrades –la majoria sol·licitants d’asil i protecció internacional– a Rocafort (Horta Nord). La decisió parteix de la denúncia que va interposar una de les famílies davant la comissaria de la Guàrdia Civil de Montcada (Horta Nord) en què, mitjançant un informe signat per cinc de les huit famílies residents, s’assegurava que estaven sofrint racisme i maltractament psicològic per part “dels treballadors i gestors” de l’entitat.

Les famílies van arribar a l’Estat espanyol fa pocs mesos i, davant la seua situació de vulnerabilitat i l’actual crisi sanitària, la regidoria de Cooperació al Desenvolupament i Migració de l’Ajuntament de València va decidir contractar “de manera urgent” un dels habitatges d’Obra Mercedària per a “l’acollida, allotjament, manutenció, informació i orientació tècnica bàsica de 23 persones d’origen migrant (famílies)”, amb un cost de 117.485 euros, tal com s’especifica en el document de l’acord, al qual ha tingut accés la Directa. El contracte assegurava el servei d’acollida des del 15 de juliol fins als 31 de desembre de 2020, termini que es podia ampliar si així ho precisava el consistori.

La regidoria de Cooperació al Desenvolupament i Migració està duent a terme un “seguiment de les accions de l’ONG” per comprovar els fets denunciats

Per ara, la regidoria de Cooperació al Desenvolupament i Migració està duent a terme un “seguiment de les accions de l’ONG” per comprovar els fets denunciats, i en el cas que es detectaren irregularitats en la gestió o maltractament per part de l’equip de treball o directiu, des del departament de premsa de la regidoria han assegurat que “no es renovarà el contracte amb Obra Mercedària”, vigent fins al 31 de gener de 2021. A més a més, des del passat 14 de gener, després que responsables del Centre d’Atenció a la Immigració (CAI) de l’Ajuntament de València es personaren en la casa d’acollida, les famílies també compten “amb un telèfon personal dels funcionaris per denunciar qualsevol problema”, han afegit.

La presidenta de l’entitat València és refugi, Ana Isabel Martínez, qui ja ha interposat una queixa davant el Defensor del Poble, celebra l’obertura de la investigació i espera que, si es detecta que “aquesta mala praxi és continuada”, “no deixen unes altres famílies a exposició d’Obra Mercedària”. Així mateix, agraeix que la cap de servei del CAI de València s’haja preocupat per la situació i “haja facilitat mantes a les famílies, la qual cosa demostra que hi havia una mancança de roba d’abric”, rebla amb rotunditat.

Marina, qui no vol revelar el seu nom ni origen, assegura que ara disposen del menjar necessari i es té en compte la diversitat cultural en l’alimentació

En la mateixa línia s’expressa la família que va interposar la denúncia, a qui, després del succeït, se li va comunicar que havia d’abandonar la llar aquest dilluns, 25 de gener. Marina, qui no vol revelar el seu nom ni origen, assegura que ara disposen del menjar necessari i es té en compte la diversitat cultural en l’alimentació. “També se’ns ha ofert encendre una xemeneia de llenya, la calefacció està encesa més temps i han canviat alguns treballadors, per tant, l’ambient ha millorat una mica”, afegeix. Pel que fa a la data d’abandó de la llar, Marina, a l’espera que el CAI li derive a un altre espai, continua afirmant que la decisió, tot i que la va prendre el Centre d’Atenció a la Immigració, va vindre motivada pel mateix equip directiu de la llar després d’interposar la denúncia i cridar a la Policia Local.

La Directa ha tornat a contactar amb Obra Mercedària, però en el moment de publicar aquest article no havia rebut cap resposta. A través d’un comunicat, publicat el passat 17 de gener, l’entitat afirmava que havia demanat a les famílies que “es feren torns per encendre els aparells d’aire calent, perquè saltava la llum”; i davant la “disconformitat” de les famílies amb aquesta resposta, “aquestes decidiren connectar els seus propis calefactors”. Així mateix, asseguraven que no hi havia “cap relació” entre la denúncia interposada en la Guàrdia Civil i “la finalització de l’estança d’algunes famílies en el recurs d’acollida”. “Aquestes famílies eren coneixedores amb anterioritat que la seua estança en el recurs terminava i els motius, sent planificada l’eixida mencionada juntament amb el Centre d’Atenció a la Immigració. No es tira persones de recursos d’acollida per denunciar”, sentenciaven.

Articles relacionats