Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Periodisme que toca de peus a terra

L'aparició de nous mitjans de comunicació digitals en clau cooperativa regenera el periodisme local a l'Hospitalet de Llobregat, Santa coloma de Gramenet i el Poblenou

Un periodista 'Districte 7' durant una acció per la peatonalització de la carretera de Collblanc | Victor Serri

Promoure la diversitat informativa, impulsar el periodisme d’investigació, difondre la veu de col·lectius silenciats, recuperar la història dels barris… Aquestes són algunes de les raons que expliquen la creació de mitjans de comunicació popular d’abast local i en clau cooperativa. La fórmula fa anys que s’assaja amb èxit a molts indrets: diaris digitals com Fet a Sant Feliu (Sant Feliu de Llobregat), El Setembre (Osona), El Cugatenc (Sant Cugat del Vallès) o Malarrassa (Terrassa) en són alguns exemples.

Tot seguit, coneixerem tres iniciatives recents sorgides a l’àrea metropolitana de Barcelona: una publicació digital que acaba d’arrencar a l’Hospitalet de Llobregat (Districte 7), un mitjà que està a punt de sortir del forn al Poblenou (La Rambla)
i la recuperació d’una capçalera històrica de Santa Coloma de Gramenet (Infograma). Partint d’entorns urbans diferents, s’estan encarregant de renovar la primera baula de la cadena del dret a la informació: el periodisme local, fet a peu de carrer. Es tracta d’experiències que ofereixen informacions d’actualitat i es mouen bé per les xarxes socials, però també publiquen temes més reposats i, amb vista al futur, donen una opció al paper.

 

Nous imaginaris de l’Hospitalet

“Fa anys que hi ha una falta de mitjans locals a la ciutat, cosa que repercuteix directament en una manca de pluralitat informativa. No hi ha mitjans independents forts que puguin generar una agenda mediàtica i crear altres imaginaris de la ciutat”, reflexiona l’equip impulsor de Districte 7. El projecte posa èmfasi en la crònica local amb la intenció de construir un relat plural i divers de la cinquena ciutat més poblada dels Països Catalans (269.382 habitants), amb seccions centrades en el veïnat. En aquest sentit, han posat en marxa recomanacions literàries de temes o autores vinculades a l’Hospitalet, així com entrevistes a personatges que potser són més desconegudes per al gran públic, però que igualment són importants per a la vida del municipi.

Periodisme que toca de peus a terra
Encartellada per donar a conèixer el projecte ‘La Rambla’ entre el veïnat del Poblenou |Miguel Lopez Mallach

Aquests enfocaments es traslladen als temes més rellevants tractats durant la seva existència. Les editores n’esmenten tres: el reconeixement a Juana Fernández Cortés, impulsora de l’associacionisme gitano català i responsable de la celebració del dia Internacional del Poble Gitano a l’Hospitalet; la lluita de les treballadores de Serveis Socials i la difusió d’un estudi de mobilitat encarregat per l’Ajuntament a Telefónica durant el confinament de la COVID-19.

Amb humilitat i rigor, els mitjans cooperatius locals creats recentment ens apropen als angles morts del periodisme

Aquest diari digital s’ha constituït com cooperativa integral i, de moment, disposa d’una quarantena de sòcies de diverses tipologies, entre treballadores, consumidores i col·laboradores. A banda, té més de 200 subscriptores al butlletí informatiu. Les aportacions de la massa social són la seva principal font de finançament, tot i que també ofereixen serveis de comunicació a tercers, sobretot a entitats. El col·lectiu que gestiona Districte 7 destaca que “per tal de vetllar perquè la informació sigui independent i honesta, la propietat del mitjà ha de recaure sobre els periodistes i la gent que l’impulsa o que hi col·labora”.

Partint d’aquests principis, les fundadores projecten dues grans línies d’acció: oferir informació de servei a la comunitat (transport públic, horaris de deixalleria, dades de contaminació, etc.) i fomentar el periodisme d’investigació des d’un prisma local. Per fer-ho, els pròxims mesos iniciaran una campanya de micromecenatge per captar més subscriptores i sòcies de consum, i obriran un nou web.

 

De la Flor de Maig als carrers del barri

Un mitjà de comunicació arrelat al barri i basat en els valors de l’ètica periodística i la defensa dels drets humans. Aquests són els fonaments de La Rambla, diari digital del Poblenou de Barcelona que està a punt de fer les primeres passes. Per donar-se a conèixer, el 15 de març va tenir lloc el llançament d’una campanya de difusió amb el lema “R de ramblejar” i aviat té previst engegar un procés de micromecenatge. L’objectiu principal serà obtenir els 3.000 euros necessaris per posar en marxa una pàgina web a finals del mes de maig.

‘La Rambla’ és un mitjà arrelat al barri del Poblenou i basat en els valors de l’ètica periodística i la defensa dels drets humans

La redacció és a l’ateneu popular la Flor de Maig, edifici centenari recuperat gràcies a la lluita del veïnat i, de fet, espai simbòlic per al moviment cooperatiu del Poblenou i del país. “A la llarga, aspirem a ser una cooperativa, per això quadra molt amb el fet que tinguem la seu aquí”, afirma el col·lectiu que està organitzant el projecte. Pel que fa als continguts, destaquen que volen construir “un mitjà generalista, amb l’actualitat política del districte i informació sobre la vida associativa i cultural del barri. Però també parlarem d’esports, amb els nostres clubs històrics,
i donarem rellevància a l’esport femení i a altres disciplines, més enllà del futbol”. Finalment, la memòria local tindrà un paper destacat mitjançant una col·laboració amb l’arxiu històric del Poblenou, ja que “al capdavall, volem promoure la identitat poblenovina”, explica l’equip de La Rambla.

Periodisme que toca de peus a terra
La informació d’‘Infograma’ es pot consultar a la seva edició digital |Sira Esclasans

En aquesta primera etapa, el projecte se sustentarà gràcies a la feina voluntària i, més endavant, es plantejarà la viabilitat de publicar una revista en paper i remunerar algunes tasques estructurals. La Rambla neix de la inquietud d’un grup de veïnes procedent del món de la comunicació, la publicitat i el dret. S’inspiren en el llegat del portal Poblenou Actualitat i en altres projectes propers de la ciutat, com el diari digital cooperatiu El Jardí, que cobreix el districte de Sarrià-Sant Gervasi.

 

L’‘Infograma’ rebrota

Infograma era una revista que va aixoplugar els moviments socials de Santa Coloma de Gramenet, amb una cinquantena de números publicats entre 1999 i 2007. En plena onada antiglobalització, va retratar episodis com la lluita per recuperar Can Zam, la consulta popular contra el deute extern o les activitats de l’Ateneu Popular Júlia Romera. El setembre de 2020, un col·lectiu amb experiència en xarxes de solidaritat i preocupat pel buit de mitjans lliures a la ciutat va decidir fer reviure la capçalera. Aquest cop, però, en format digital. Fent balanç d’aquests primers mesos, el grup impulsor recorda que “la idea de tornar-hi va sorgir després del repartiment d’aliments de la Xarxa Solidària durant el primer confinament, quan ens vam adonar que ningú no sabria què estava passant, quanta gent tenia necessitats alimentàries i quin paper més lent i més poc satisfactori hi estaven jugant les administracions”.

El nucli editor de l’Infograma, integrat per unes deu persones, treballa amb l’esperit “d’enfortir els moviments socials
i les entitats de la ciutat, i donar-los veu”. L’eina és un portal que s’actualitza tres o quatre cops per setmana. Fins ara, els dos articles que més repercussió han tingut pertanyen a l’àmbit de l’urbanisme, una problemàtica molt present a la ciutat. El primer té a veure amb una querella interposada per un veí a diversos càrrecs de l’Ajuntament, arran d’un conflicte que afecta el barri antic de la ciutat. I el segon fa referència a l’estrena del documental Perifèria, sobre la figura de l’arquitecte Xavier Valls i el seu pla popular (1978), una experiència pionera de participació ciutadana.

Un col·lectiu amb experiència en xarxes de solidaritat ha recuperat la capçalera colomenca ‘Infograma’

Pel que fa a l’organització interna, expliquen que s’han constituït com a associació sense afany de lucre “des d’una òptica de treball militant i activista, amb la idea de cooperativitzar-nos en el futur”. Mentrestant, se centren a ampliar el seu radi d’acció i fidelitzar els lectors en format digital, tot mirant la impremta de reüll. Per això, asseguren que tenen la intenció de fer “una edició en paper per Sant Jordi i anar-ho repetint de tant en tant per cuidar la gent que encara li agrada llegir continguts en aquest format”.

En l’era de la societat de la informació, podem accedir a quantitats ingents de dades o a detalls banals sobre les elits polítiques ubicades a milers de quilòmetres en qüestió de clics. Per contra, paradoxalment, costa molt més obtenir informació fiable sobre conflictes que, tot i ser molt més propers i quotidians, sovint ens arriben distorsionats per culpa del filtre que hi apliquen grups mediàtics o poders locals. Amb una bona dosi d’humilitat, però també de rigor, els mitjans cooperatius creats recentment ens apropen a aquests angles morts del periodisme.

Article publicat al número 520 publicación número 520 de la Directa

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU
Error, no Advert ID set! Check your syntax!