Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

Què hi trobem, a la 'Directa' 518?

Després de l'empresonament de Pablo Hasél dediquem dotze pàgines del quinzenal a la censura en l'àmbit de la creació artística. Parlem, entre d'altres, amb Valtònyc, Rock Blackblock i l'organització Artistes en Risc, que cerca un exili segur per creadors perseguits. Ho complementem amb la veu d'una desena de grafiters que han pintat murals solidaris arreu del país

En aquesta edició, analitzem el context polític i judicial de la llibertat d’expressió en l’àmbit artístic a l’Estat espanyol després de l’empresonament de Pablo Hasél. Veus de juristes, artistes i organitzacions de drets humans. Ho expliquen Gemma Garcia i Jesús Rodríguez, i ho acompanyem amb una anàlisi de la setmana sostinguda de protestes. Fotos d’Àngel Monlleó, Montse Giralt, Sarai Rua, Andreu Esteban i Adriana Pimentel. La secció d’Expressions també se centra en la resposta a l’empresonament del raper lleidatà, però posant el focus en els grafiters i muralistes. Marta López Mas ens porta una selecció d’obres solidàries arreu del país.

“Una bossa de patates no és un aliment, és un producte comestible dissenyat en un laboratori”
Nazaret Castro protagonitza la secció Miralls de la ‘Directa 518’ |Jorge Lizana (Fotomovimiento)

 

La periodista Nazaret Castro radiografia la cistella de la compra amb Laura Villadiego al llibre Carro de combate (Clave Intelectual), reeditat i actualitzat en un moment idoni. Preguntes de Gemma Garcia i fotos de Jorge Lizana, de Fotomovimiento.

És viable una ramaderia ecològica i que tingui en compte la vida animal? Aitor Garmendia i Ramaderes de Catalunya contrasten punts de vista al voltant d’aquesta qüestió en la secció Contrast. Amb il·lustració d’Esther Aguilà. En la secció Pàgina Oberta algunes membres de la federació Fedivers reflexionen sobre el que és un consum digital transformador. Dibuix de Ferran Coves.

Cuineres i cuiners de Can Sanpere, a Premià de Mar |Arxiu

 

Arreu dels Països Catalans trobem una extensa xarxa de menjadors socials que, a més de repartir aliments, afavoreixen l’autoorganització i la solidaritat. Giuseppe Savino ens apropa a les iniciatives de Premià de Mar, La Seu d’Urgell, Gandia i Perpinyà. Amb fotografies de Tristana Carrasco.

I ens endinsem en l’àmbit internacional amb dos reportatges. El cantant Robert Kyagulanyi, més conegut com Bobi Wine, ha aconseguit entrar al Parlament ugandès gràcies a les seves lletres reivindicatives, en les que exigeix millores socials. Tanmateix, Museveni no vol deixar el poder. Ho explica Nacho Ibáñez. L’espoli sistemàtic de recursos naturals del poble saharauí que des de fa dècades perpetra Marroc per mitjà de l’ocupació dels territoris al Sàhara Occidental afavoreix que es perllongui un context del qual s’aprofiten desenes d’empreses transnacionals. Sonia Herrero relata també els efectes mediambientals d’aquesta problemàtica.

També hi trobareu el relat de Mònica Ortega Vives, amb il·lustració de Wara de Ormaechea. En l’apartat de ressenyes Edu Abad Cabedo ens parla del videojoc de The Pixel Hunt: Bury me, my love. En ell, acompanyem a Nour, una refugiada siriana que escapa de la tragèdia en què es troba immers el seu poble. Elies Boscà ens recomana el llibre Teixir feminismes. Memòria, comunitat i territori, editat per Caliu Espai Editorial i Ferran Riera navega per l’últim disc de la pianista i compositora Clara Peya, A A (Analogia de l’A-mort).

Lara Alcázar a la contraportada d’aquesta edició en paper |Raquel Navarrete

 

I en la contraportada, Àlex Romaguera entrevista a Lara Alcázar, activista de Femen que ha protagonitzat desenes d’accions, entre altres, la darrera, contra la presència de Vox a la campanya electoral del 14F. Fotografia de Raquel Navarrete.