Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

Bloqueig de la frontera amb un tsunami de vehicles

Després del "Tothom a l'aeroport", aquest matí el Tsunami Democràtic ha fet una nova crida: "Tothom a La Jonquera". Des de les nou del matí, els dos sentits de la marxa de l'AP7 estan tallats a l'altura del Pertús, fet que comporta un gran impacte econòmic. Per aquesta segona acció massiva, han canviat el cos pel vehicle

Tall al punt fronterer del Pertús / Sònia Calvó

“Avui comencem una nova forma de protesta, fent servir la tecnologia per defensar els drets i llibertats col·lectives. Amb aquest nou paradigma, els vehicles són els protagonistes de l’acció”. Així anunciava Tsunami Democràtic, aquest matí, el bloqueig del punt fronterer de La Jonquera en ambdós sentits de la marxa, a l’AP7. No era un tall qualsevol. En aquesta ocasió, ha entrat en joc l’app que la Guàrdia Civil, per ordre de l’Audiència Nacional espanyola, va retirar de la plataforma digital GitHub i, paradoxalment, són els vehicles els que tallen la circulació. A les nou i cinc del matí, s’han apagat motors a l’altura del Pertús, en les dues direccions. En poca estona, l’AP7 s’ha convertit en una gran concentració escortada per cordons de vehicles i coronada amb un escenari, que s’ha muntat ràpidament. Després del “Tothom a l’aeroport” del 14 d’octubre, quan es va dictar la sentència, avui, un dia després de les eleccions, la crida és “Tothom a la Jonquera”.

És la primera nit amb una infraestructura estratègica bloquejada i preveuen continuar així fins al dimecres. La intenció és clara. Si amb la primera acció de Tsunami Democràtic a l’aeroport de Barcelona, les accions d’Aena van caure i es van suspendre 155 vols, la Confederació Espanyola de Transport de Mercaderies (CETM) ha alertat aquest matí que si el tall es manté durant 24 hores, hi ha 20.000 camions -10.000 des de l’Estat francès i 10.000 des de l’Estat espanyol- que no poden circular, fet que representa una pèrdua de 15 milions d’euros de negoci. De moment, ja han passat quinze hores sense circulació de mercaderies per La Jonquera, que juntament amb el pas d’Irun, és la connexió amb Europa, d’on prové el 47% del peix i el 30% de fruita i verdura del Mercabarna.

Balanç de l’impacte econòmic del tall al pas fronterer del Pertús organitzat per Tsunami Democràtic |Pau Fabregat

 

Des de les 13 h, els Mossos d’Esquadra han tallat l’AP7 i obligaven els vehicles a desviar-se cap a la N-II, totalment col·lapsada. Seguint altres rutes, com la que passa pels pobles d’Hostalets, Cabanes, Masarac i Cantallops fins a La Jonquera, es podia burlar la caravana de la N-II per arribar al Pertús. La policia tallant l’AP7 i desviant la circulació per evitar que se sumessin més vehicles al Tsunami, inevitablement, també contribuïa a col·lapsar-ho tot. Però a més, l’acció utilitza els vehicles que necessiten una persona conductora per retirar-se i contra els que la policia no pot carregar. El mateix Tsunami ho subratllat en un comunicat: canviar el cos pel vehicle, “una nova modalitat de desobediència civil pacífica”.

Malgrat la baixa temperatura -uns 11 graus- al migdia, agreujats per una gèlida tramuntana, Jordi ha decidit agafar el vehicle des de l’Hospitalet de Llobregat i des de la Jonquera, on ha aparcat, carregar-se una motxilla a l’esquena i una cadira de càmping al braç i caminar cap al tall. Té un fill de set anys amb diabetis i considera que actualment no té garantits els seus drets. “La República ha de servir per garantir-los tots, si no, no la vull per a res”, assegura. Està alarmat per la repressió de l’Estat espanyol i veu necessari fer accions com la que comença avui per “donar un toc d’alerta” a la comunitat internacional. Unes passes més endarrere, un grup de l’Empordà també fa camí cap al tall, convençuts que calen accions “contundents”, que “toquin moll de l’os”. Han caminat sis quilòmetres entre el poble de La Jonquera i el Pertús i ja comencen a divisar els vehicles aturats amb banderoles per la llibertat dels presos polítics, estelades i cartells del Tsunami, que també serveixen per amagar les matrícules. Just aleshores, Lluís Llach inaugura l’escenari amb alguns clàssics com “Venim del nord, venim del sud” o “L’Estaca”.

Tall al punt fronterer del Pertús |Sònia Calvó

 

És una onada sobre l’asfalt i “les gotes” han seguit fil per randa els consells que Tsunami Democràtic ha llançat per xarxes els darrers dies: tendes, sacs de dormir i roba d’abric. Bufs, anoracs, guants i frontals per quan es pon el sol. En general, tothom va molt ben equipat. Entre la gent, s’identifiquen alguns Sanitaris per la República; Màrius Pallarès explica que són una vintena i que essencialment només han atès persones que han ensopegat o han caigut per alguna pendent del costat de l’autopista.

L’equip d’intendència serveix el sopar |Sònia Calvó

 

Però a més, hi ha un equip d’intendència que ofereix cafès, entrepans, crema de carabassa, caldo i fins i tot una fideuà. Un grup d’amigues de Vilanova han aconseguit que els cedissin unes cadires i una taula de càmping per menjar. “L’acció d’avui impliquen altres països i toquen l’economia, i aquesta és l’única manera que tenim per fer-nos escoltar”, assegura la més gran de totes.

Quan cau el sol, s’encenen algunes fogueres dins de bidons per escalfar-se. Un grup de joves juga al joc de cartes UNO a terra i a cent metres, un grup intergeneracional s’organitza per moure un separadors vials de ciment i “protegir el tall”. Durant un bon tram de l’AP7 que arriba fins al cordó de la Gendarmerie, s’han de sortejar tot un seguit d’obstacles que s’han col·locat ordenadament per impedir la circulació de qualsevol vehicle. Les barricades estan fetes amb els separadors vials, però també amb tanques, cons, senyals de trànsit i altres materials d’obra.

Tall al punt fronterer del Pertús |Sònia Calvó

 

Tres homes de Ponent han matinat per arribar a primera hora a l’acció. Porten moltes mobilitzacions a l’esquena perquè estan amb els CDR dels seus municipis i defensen que “el mandat de l’1-O és clar”. Són al costat de l’escenari, però amb l’oïda posat a l’extrem nord del tall, on grues franceses s’han endut alguns vehicles. Durant la tarda es fan crides a donar suport a la banda nord, ja que s’ha temut que es produís una càrrega. En aquest punt, davant els gendarmes, moltes persones alcen els cartells de “Spain, sit and talk”. L’alcalde de Prats de Molló, Claude Ferrer, ha estat mediant amb la policia francesa i s’ha acordat una treva fins a les sis del matí.

Quan el sol es pon, les llums de les caravanes i les furgonetes es van encenent i, fins hi tot, n’hi ha uns que fan una barbacoa. Mentrestant, altres s’arrauleixen al terra coberts amb mantes i n’hi ha que continuen ballant davant de l’escenari o controlant els extrems del tall. La logística de Tsunami és anònima, col·lectiva i massiva.  A banda de la tramuntana, la nit sembla tranquil·la. Seria molt complicat moure uns vehicles a cops de porra i a les fosques, així que demà Tsunami preveu que “la força de la gent” serveixi l’esmorzar a les vuit del matí.