Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

Cal reduir a la meitat l'ús del transport motoritzat

Amb motiu del Dia Mundial sense Automòbil, l'autor, químic especialitzat en educació i sanitat ambiental i coportaveu de La Ribera en Bici – Ecologistes en Acció, reflexiona al voltant de la causa principal del canvi climàtic: el trànsit motoritzat. Per tal de reduir les emissions de gasos hivernacle i "recuperar l'equilibri tèrmic i climàtic", urgeix aplicar mesures com estalviar energia i matèries primeres, consumir productes locals o canviar el model de transport i prioritzar les vianants, les ciclistes i el transport públic

Les expertes urgeixen a canviar el model de transport actual per aturar el canvi climàtic / Arxiu

Els científics del Grup Intergovernamental sobre el Canvi Climàtic (IPCC) al principi calculaven que els problemes greus del canvi climàtic començarien a notar-se cap al 2100, però ja els tenim ací i tot indica que estem en el pitjor dels escenaris previstos, perquè les temperatures pugen cada volta més ràpidament. Les conseqüències són terribles i les estem patint a tot el món, amb més i més intenses ones de calor, sequeres, incendis, huracans, tempestes, plogudes torrencials, inundacions, pujada del nivell del mar, plagues, malalties, fam, refugiats, etc. Enguany mateix hem tingut rècords de calor a Sibèria, megaincendis a Califòrnia, diversos huracans a l’Atlàntic al mateix temps… I en 2019, la crisi climàtica va colpejar molt durament Espanya, amb ones de calor, sequeres, inundacions, etc.

La causa principal, òbviament, són les activitats humanes, la crema de petroli, carbó i gas natural, i la destrucció de selves, boscos, tundra, praderes terrestres i marines, esculls coral·lins i la resta dels ecosistemes naturals. Hi ha un consens del 99% de científics experts en el clima que així ho expliquen i urgeixen aplicar ja les solucions.

Però avui, després de quaranta anys de reunions intergovernamentals i 25 COP infructuoses, inútils, a causa de les pressions i les mentides de les grans companyies dels combustibles fòssils, l’automoció, l’aviació, les elèctriques i d’altres, estem en una situació molt fotuda, perquè hi ha fenòmens fisicoquímics que es retroalimenten i poden disparar de forma irreversible les temperatures. És el que ocorre, per exemple, amb la fusió de neus, glaceres i pols, que a mesura que es fonen van deixant una superfície més fosca que absorbeix més la radiació solar i, per tant, augmenten encara més les temperatures en una espiral infernal. Així, es calcula que l’Àrtic es quedarà sense gel cap a l’estiu del 2035.

El problema greu el tenim en el sector del transport, el que més contamina i mata. Els governs no sols no s’atreveixen a corregir-lo i reduir-lo, sinó que continuen subsidiant-lo

Al País Valencià, igual que a la resta d’Espanya i Europa, els principals emissors de gasos d’efecte hivernacle són el transport (26% l’any 2017), la generació elèctrica (21%) i la indústria (19%). El sector elèctric, malgrat les grans empreses que el controlen, va decantant-se cap a les energies renovables, sobretot la solar, perquè ja és la més barata, i les famílies farien bé en informar-se perquè tant les plaques fotovoltaiques com els mòduls de calfar aigua s’amortitzen amb l’electricitat que estalvien en tan sols uns cinc anys i després aporten l’energia gratis durant molts més anys.

El problema greu el tenim en el sector del transport, el que més contamina i mata. Els governs no sols no s’atreveixen a corregir-lo i reduir-lo, sinó que continuen subsidiant-lo, ara amb l’excusa de la crisi per la COVID-19, una pandèmia que s’ha propagat tan ràpidament per tot el món gràcies al transport motoritzat i la hipermobilitat que patim. Si durant el confinament baixaren les emissions del transport, amb la normalitat han tornat a augmentar i ja estem igual.

Hi ha molta gent, ací també, enganyada o que no vol adonar-se del problema; però a la natura i als equilibris ecològics no podem enganyar-los. Si seguim omplint l’atmosfera de gasos hivernacle, forçosament, les temperatures continuaran pujant, amb terribles conseqüències per a nosaltres. Sens dubte, l’emergència climàtica és molt més perillosa que la pandèmia, perquè ens colpeja a tots i inclús amenaça el futur dels nostres fills, nets…

Segons els científics del Programa de les Nacions Unides del Medi Ambient (PNUMA), sols queden uns huit anys per a reduir a menys de la meitat les emissions de gasos d’hivernacle

Per tant, urgeix aplanar la corba del CO2 i les temperatures. I segons els científics del Programa de les Nacions Unides del Medi Ambient (PNUMA), sols queden uns huit anys per a reduir a menys de la meitat les emissions de gasos d’hivernacle abans que les retroalimentacions facen impossible recuperar l’equilibri tèrmic i climàtic. Això no vol dir que el món s’acabarà en huit anys, sinó que si no reduïm un 50% les emissions en eixe termini, després dels huit anys ja no hi haurà remei, perquè les retroalimentacions seran impossibles de detenir i revertir. S’entén la gravetat de la situació?

Les solucions existeixen i les coneixem des de fa molts anys, fins i tot algunes resulten molt positives, perquè creen llocs de treball, milloren la salut, estalvien diners i ajuden a evitar els desastres climàtics. Són, per exemple, protegir i restaurar els ecosistemes, estalviar energia i matèries primeres, instal·lar energia solar, consumir productes locals i, sobretot, deixar el cotxe i anar a peu, en bici o transport públic!

Per això es convoca el Dia Mundial sense Automòbil, per a conscienciar sobre la gravetat de la situació i posar el focus en el problema principal de les nostres ciutats i de l’emergència climàtica, i en les solucions òbvies. Des de La Ribera del Xúquer, també ens hi afegim i vos convidem a deixar l’automòbil  i provar de desplaçar-vos de forma sostenible. Si no ho fas per tu, fes-ho pels teus fills o néts, que no tenen la culpa de res i estem deixant-los un món cremat.