Internacional

"Les dones kurdes som més que vestits militars i resistència"

Zilan és activista kurda i estudiosa de la 'Jineology', la ciència de la dona que s'imparteix en acadèmies regentades per dones al Kurdistan. Va néixer i créixer a Dersim, que és el seu lloc de residència habitual
"Turquia dóna suport al feixisme de l'Estat Islàmic i tenim documents que ho certifiquen"
Victor Serri
20/09/2016

Zilan és del nord del Kurdistan, de la província de Dersim. Oficialment forma part de Turquia i, per motius de seguretat, activistes com ella no donen el seu nom real i utilitzen un sobrenom. En aquella zona hi ha una fe aleví molt forta i parlen el dialecte kirdki del kurd.


Què és la fe aleví?

Tenim una realitat social en què es relaciona la religió aleví amb l'islamisme i es diu que és una secta o un credo de l'islamisme, però no és així. L'alevisme és una forma vivent del zoroastrisme. La filosofia del zoroastrisme també està basada en el respecte als animals, al medi ambient i l'ecologia. Es resumeix en el lema "pensa bé, parla correctament i crea bondat i bellesa". L'alevisme deriva d'aquests conceptes i avui en dia veiem que la filosofia que hi ha darrere de la fe aleví està molt vinculada al zoroastrisme [una de les religions més antigues, el profeta de la qual és l'iranià Zaratustra, evocat pel filòsof Friedrich Nietzsche].


El moviment kurd s'associa a la idea que l'ecologia és una expressió més de la igualtat. Quan es manifesta aquesta simbiosi entre resistència kurda i ecologia?

Les guerreres del Kurdistan viuen immerses en la naturalesa i treuen profit d'ella, però en la mesura de les seves necessitats i possibilitats. No hi ha un abús de la naturalesa. Podem dir que vam adquirir la consciència ecològica a partir del 2005 [data de la declaració per part d'Öcallan del Confederalisme Democràtic, basat en les idees de Bookchin] en el marc del nostre paradigma de confederalisme democràtic i d'una societat democràtica ecològica i amb lideratge femení.

Hi ha grups ecologistes que no són capaços de trobar solucions perquè estan alimentats i subvencionats pel mateix sistema

Els kurds tenim una aproximació a l'ecologia en un marc estret: no ens semblen suficients els moviments ecologistes que actuen dintre dels límits de la modernitat capitalista. Hi ha grups ecologistes que no són capaços de trobar solucions perquè estan alimentats i subvencionats pel mateix sistema. Per tant, la nostra aproximació al tema supera la dels moviments ecologistes clàssics.


El segle XX està ple de massacres dirigides al poble kurd. Pel que fa a l'opressió estatal, és igual de difícil ser kurd a Turquia que ser kurd al que abans era Iraq, Síria o l'URSS?

Tot i que no és igual per cada part del Kurdistan, podem assegurar que en tots els racons del Kurdistan els kurds tenen un problema comú: se'ls nega l'existència. La forma pot canviar en relació a les diferents parts del Kurdistan, però l'essència és la mateixa per tot el territori. De fet, abans de la Revolució de Rojava, un kurd sirià que hagués acabat els estudis universitaris i s'hagués llicenciat no podia treballar ni exercir la seva professió. Fins fa poc a Turquia estava totalment prohibit parlar en llengua kurda.


Creus que el 15 de juliol de 2016 Erdogan es va donar un cop d'estat a si mateix?

No crec que fos un autocop d'estat. En aquest cas podria semblar que el moviment feixista turc no es dissol lentament davant de l'alliberació del Kurdistan, sobretot amb el tema de la dona. Portem més de trenta anys amb aquesta lluita, i el sistema estatal feixista turc s'està dissolvent en tots els paràmetres i en tots els àmbits de la vida: el cop d'estat ho demostra. Abans d'aquest cop d'estat, de fet, hi havia una organització, Ergenekon, que estava constituïda per soldats, més aviat generals jubilats, que tramaven, feien conspiracions i realitzaven diferents tipus de cop d'estat encoberts. Per primera vegada a la història del Kurdistan, el 7 de juny del passat 2015 vam guanyar les eleccions (vam superar el 10% dels vots i vam obtenir vuitanta parlamentaris). Aleshores el partit d'Erdogan, l'AKP, va entrar en pànic i va començar a fer ús de l'exèrcit. Ara l'exèrcit diu: ja que el sector que lluita contra els kurds som nosaltres, també hem de ser nosaltres qui dirigeixi políticament el país.


Turquia dóna suport a Estat Islàmic?

Turquia dóna suport molt clarament al feixisme de l'Estat Islàmic, i tenim desenes de documents que ho certifiquen. Desenes de periodistes destacats a Turquia han estat detinguts i empresonats després del cop d'estat, per haver publicat les evidències i les imatges que proven que l'estat turc envia camions carregats de suport militar i logístic al Daesh. No només hi ha suport militar per part de l'estat turc, també hi ha un suport públic.

L'opinió pública de Turquia està manipulada i acostumada a legitimar les atrocitats de l'Estat Islàmic. Erdogan ha creat i fomentat aquesta opinió pública partidària de la violència i de les massacres

En l'actualitat, l'opinió pública de Turquia està manipulada i acostumada a legitimar les atrocitats de l'Estat Islàmic: es fan comentaris que legitimen la darrere massacre de Niça, a França, se sent a dir "aquests infidels s'ho mereixien". Això és obra del govern turc d'Erdogan, perquè Erdogan ha creat i fomentat aquesta opinió pública partidària de la violència i de les massacres. En l'intent fallit de cop d'estat van ser arrestats militars i un dels soldats de dinou o vint anys que estava a la mili i que no havia tramat el cop d'estat... és a dir, que la majoria van ser enganyats, els van dir que sortien per fer maniobres militars. Milers de soldats no sabien que anaven a actuar en el marc d'aquest cop d'estat. Un d'aquests soldats va ser capturat en públic per l'estat i va ser decapitat. Li van tallar el coll en nom de la "defensa de la democràcia".


Quin és el llegat principal de dones com Sakiné Cansiz, una de les fundadores del PKK, o Leyla Soylemez?

El moviment de la dona kurda ha creat moltíssimes més figures i identitats, no només aquestes dues companyes. Existeixen centenars de companyes, però la importància d'aquestes dos personatges que acabes de mencionar és que les dues van defensar els valors d'humanitat, llibertat i dignitat de la dona malgrat les circumstàncies adverses en què es trobaven. Mai no es van rendir en cap dels àmbits de les seves vides. Representen la dignitat i la llibertat de la dona. Abans de ser assassinada pels serveis secrets turcs a París, Sakiné va estar durant més de deu anys a la presó (entre els anys vuitanta i noranta). Quan va haver-hi el cop d'estat del 12 de setembre de 1980 a Turquia, ella estava empresonada al límit de la tortura. Li havien fet talls als pits amb navalles, però ella no es va rendir. Va arribar a escopir un general turc a la cara.

"La guerra és destructiva en si mateixa i ha destruït també molts espais de seguretat per la dona" / Victor Serri


Fa trenta anys que manteniu la lluita armada. Les kurdes van començar a organitzar-se militarment al marge dels homes des de l'inici?

Sakiné Cansiz era una de les delegades del congrés fundacional del PKK el 27 de novembre del 1978, i ella va anar al congrés amb la idea de poder formar una organització que fos pròpia de les dones. Però la seva idea no es va materialitzar d'entrada. A partir del 1980 les dones militants van començar a congregar-se en un lloc específic, i l'any 1987 van començar a formar la seva pròpia organització. Ho van fer perquè havia sorgit la necessitat de fer-ho entre les activistes.


Després de la Gran Guerra europea (1914-17) molts homes havien mort i les dones van ocupar tota mena de càrrecs. Creus que la guerra, a mitjà-llarg termini, empodera les dones?

Cap esdeveniment històric pot ser només positiu o només negatiu, però unilateralment: no, la guerra no allibera les dones. La guerra genera una autoestima i una autoconfiança a la dona kurda per la seva participació i incorporació a la vida política, social i fins i tot militar. No obstant això, la guerra és destructiva en si mateixa i ha destruït també molts espais de seguretat per la dona.


Com procrea una dona kurda que està a l'exèrcit aïllada de tot contacte masculí?

Les dones que combaten al front militar estan lluny del patriarcat, la tirania de l'home i la repressió de l'estat. Converteixen les àrees en les quals es mouen en unes àrees de llibertat i de salvació

Les dones que combaten al front militar estan lluny del patriarcat, la tirania de l'home i la repressió de l'estat. Converteixen les àrees en les quals es mouen en unes àrees de llibertat i de salvació, i poden recrear-se a si mateixes: tenen els seus congressos i el seu partit i intenten tenir una voluntat i una autoestima pròpies. El nostre objectiu és donar a les dones una consciència, i aquesta consciència no sabem on les conduirà. No sabem si les conduirà a incorporar-se a la muntanya (a la guerra), a la vida política (al Parlament per convertir-se en diputades) o a l'activisme. El més important és que les dones del Kurdistan i l'Orient Mitjà tinguin consciència pròpia. Un cop la tinguin ja sabran com els cal actuar.


Quin tipus de contacte s'estableix entre les dones kurdes i la resta de dones de l'Orient Mitjà?

La feina de conscienciar les dones es duu a terme a Rojava i altres regions del Kurdistan no només per a les dones kurdes, sinó per totes les dones que viuen allà i que són de diferents grups ètnics. Dones àrabs, cristianes, assíries caldees, dones de tots els grups ètnics (no només àrabs). El moviment de les dones kurdes fomenta que tant les dones àrabs com les assíries i les cristianes tinguin la seva pròpia organització d'autodefensa. El Consell de dones sirià alberga dones de gairebé totes les ètnies. Per altra banda, les dones assíries i àrabs també tenen les seves organitzacions particulars.


Quina és la situació dels àrabs de Rojava?

La mateixa lògica del confederacionisme democràtic funciona també per ells. El sistema-model confederal democràtic no està basat en l'autoritat i domini d'un sol grup ètnic kurd, sinó que tots els grups ètnics i comunitats religioses estan representats. Al cantó de Gizire, el co-president de l'assemblea és un cap tribal àrab.


Un cap tribal àrab? No és cert que l'arrel més conservadora de l'islam es remunta justament al vell tribalisme àrab, que és previ a l'islam?

Sí, això crea contradiccions, però a Gizire existeix una realitat social que l'accepta. Per descomptat que admetem totes les ètnies i cultures, però no les acceptem tal com són: ha d'haver-hi una transformació, han d'adaptar-se als criteris democràtics i a la nova realitat. En aquests canvis veiem el resultat d'aquesta lluita; va lent, però veiem que en el marc del confederalisme democràtic s'està vivint una certa transformació.


Abullah Öcallan va dir que el somni de la seva vida era l'alliberament de la dona. Hi ha una majoria d'homes kurds posicionats clarament en favor del feminisme propi del confederalisme democràtic?

Independentment que els homes kurds ho acceptin o no, el més important per nosaltres és haver pogut establir i posar en funcionament el nostre sistema confederal democràtic amb el protagonisme de la dona

No tots els homes hi estan d'acord. Si fos així, ara ho tindríem molt més fàcil [riures]. Independentment que els homes kurds ho acceptin o no, el més important per nosaltres és haver pogut establir i posar en funcionament el nostre sistema confederal democràtic amb el protagonisme de la dona. Per tant, per més que s'hi oposin, aquest sistema ja està establert i aniran admetent-lo. Fins i tot els transformarem!


Fa poc es va obrir una polèmica per la mort d'una miliciana kurda que en alguns mitjans va ser equiparada a Angelina Jolie. Què penses de la imatge que Europa s'ha fet i projecta de les milicianes kurdes?

Estem en contra d'aquesta imatge que es projecta de nosaltres perquè l'aspecte que es projecta és només un, i nosaltres som més que vestits militars i resistència. És veritat que tenim exèrcits i milers de combatents, però també tenim centenars d'organitzacions socials arreu del Kurdistan, organitzacions civils. També topem amb el reaccionisme feudal que mantenen alguns homes a casa nostra i que ens impedeixen desenvolupar-nos. Tenim una realitat social en què constantment emergeixen les concepcions clàssiques sobre la dona i encara no hem pogut superar els criteris del feudalisme. Si des d'Occident tractessin el tema de la dona kurda íntegrament, podrien reflectir-les de forma correcta.


Vaig llegir a Kurdwatch el testimoni d'una kurda de tretze anys de Rojava que simpatitzava amb la causa. Segons el que la nena declarava a aquest mitjà, la van reclutar.

És mentida. No s'ha de donar credibilitat a aquest tipus de pàgines web: som un moviment que ho deixa tot clar, publiquem clarament les nostres deficiències i els nostres errors. No tenim res a amagar al poble, i nosaltres estem en contra del reclutament de nens: això va en contra de la nostra ètica i la nostra lluita, i no crec que això passi ni al Kurdistan sirià ni al Kurdistan iraquià.


I per acabar, hi ha brigadistes internacionals que combaten amb vosaltres al Kurdistan?

Sí, es van fundar unes tropes internacionalistes perquè el nombre de persones provinents de diferents zones del món ha augmentat en els últims temps.

 

Mostra'l en portada

Notícies relacionades: