Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

El vaixell saudita dedicat al transport d'armament atraca al port de Sagunt entre protestes

Un grup d'activistes ecologistes i antimilitaristes ha aconseguit accedir aquesta matinada al recinte portuari de Sagunt i arribar al moll on, a les tres de la nit, atracava el buc de la naviliera de l'Aràbia Saudita Bhari Abha. Pocs minuts després, han sigut retingudes i identificades. Segons les fonts portuàries consultades pels col·lectius pacifistes, s'han carregat "huit contenidors amb mercaderia classificada com a perillosa", que podria ser "material explosiu"

Un grup d'activistes ecologistes i antimilitaristes ha rebut el vaixell de l'Aràbia Saudita dedicat al transport d'armes entre protestes / Raquel Gaspar

Un grup de set activistes ecologistes i antimilitaristes han aconseguit accedir aquesta matinada, vora les cinc del matí, al recinte portuari de Sagunt (Camp de Morvedre) i arribar al moll on, a les tres de la nit -diverses hores abans del que es previa-, atracava el Bhari Abha, un buc de la naviliera de l’Aràbia Saudita dedicat al transport d’armament. Les activistes, escala en mà, s’han enfilat de manera pacífica a una de les estructures de la zona de càrrega del vaixell, on han desplegat dues pancartes amb els lemes “Stop War” i “La guerra comença ací”. Pocs minuts després, han sigut retingudes i identificades. Segons ha afirmat el col·lectiu Antimilitaristes-moc de València, el navili transporta material bèl·lic carregat en els Estats Units, el principal proveïdor armamentístic saudita; i que, “probablement, són vehicles blindats de tipus LAV-III canadencs i bombes làser GBU-12 de fabricació estatunidenca”.

Segons ha pogut comprovar Luis Arbide, expert en el transport marítim d’armament cap a l’Aràbia Saudita i portaveu de la comissió La guerra comença ací, de la plataforma Ongi Etorri Errefuxiatuak (Benvinguts Refugiats), al port de Sagunt s’han carregat “huit contenidors amb mercaderia classificada com a perillosa”, que podria ser “material explosiu”. L’hermetisme i l’opacitat, habituals a l’hora d’obtenir informació sobre la presència i les càrregues dels bucs de la dictadura àrab als ports espanyols, s’han mantingut també aquest matí i al llarg dels últims dies. Des de l’Autoritat Portuària de València, han declarat que, en tractar-se d’un transport autoritzat, “s’ha de carregar el material que es demana”. I afegeixen: “El port no està obligat a informar sobre la mercaderia que porta un vaixell”.

Aquest dilluns, tanmateix, Amnistia Internacional anunciava que la Delegació del Govern a València les havia assegurat que el buc carregaria “autobusos i contenidors”, però no revelaven el contingut

La plataforma Armas Bajo Control -integrada per Amnistia Internacional, Greenpeace, Intermón Oxfam i FundiPau-, es va ficar en contacte amb el Govern espanyol en funcions de Pedro Sánchez per a tractar de conéixer els motius pels quals la naviliera pública saudita tornava a incloure l’Estat espanyol en la seua ruta, sense obtenir cap resposta. Aquest dilluns, tanmateix, Amnistia Internacional anunciava que la Delegació del Govern a València les havia assegurat que el buc carregaria “autobusos i contenidors”, però no revelaven el contingut.

Les activistes han desplegat pancartes amb el lema “La guerra comença ací” i “Stop War” |Raquel Gaspar

 

Segons les previsions, el vaixell salparà a les onze i mitjà d’aquest matí cap a les ciutats Abu Dhabi i Alexandria, ciutats situades, respectivament, als Emirats Àrabs Units i a Egipte. Ambdós països formen part de la coalició que, segons dades de les Nacions Unides, ha provocat la mort de més de 233.000 iemenites en la guerra del Iemen, una de les més importants catàstrofes humanitàries del món. Des del col·lectiu antimilitarista de València consideren que les exportacions que fan aquest tipus de vaixells “haurien de ser considerades il·legals, si ens atenim a la mateixa legislació espanyola i europea sobre comerç d’armes, a causa de la situació d’inestabilitat i de conflictes armats que hi ha a l’Orient Mitjà”.

 

Permís especial per a atracar al port de Sagunt

El Bhari Abha ha necessitat una autorització especial per a carregar el material a les dues de la matinada, sota condicions d’escassa lluminositat i de manera molt pròxima a la planta de regasificació Saggas de Sagunt. Tal com ha explicat Arbide, “les tasques de treball nocturn requereixen una llicència que se sol·licita de manera molt especial”. És per això que els col·lectius antimilitaristes consideren que el Govern espanyol ha volgut accelerar el procés de càrrega i ha autoritzat l’arribada del vaixell durant la matinada. “El vaixell ha accelerat la seua arribada al port. Tot pareix indicar que per a evitar les protestes que s’esperaven”, postil·la Arbide.

Acció antimilitarista port de Sagunt
Un grup d’activistes ecologistes i antimilitaristes, escala en mà, s’ha enfilat de manera pacífica a una de les estructures de la zona de càrrega del vaixell |Arxiu

 

Per avui, col·lectius ecologistes, pacifistes i feministes, com ara Centre Excursionista Camp de Morvedre o Dones Sagunt 8 de Març, així com alguns partits polítics locals, Esquerra Unida, el Partit Comunista, Podem Morvedre i Verds-Equo Compromís, han convocat una concentració, a les dotze del migdia, en l’Albereda del port de Sagunt. “Entenem que el nostre país i el nostre govern no pot ficar-se una bena als ulls i fer com si no passara res. El nostre país va sofrir les benes en els ulls d’altres països veïns durant la Guerra Civil espanyola. Governants, eixa bena en els ulls ens fa còmplices, us fa còmplices”, ha manifestat Acció Ecologista-Agró, una de les organitzacions que s’ha sumat a la convocatòria. Segons les dades publicades per Amnistia Internacional, des de 2015, any en què començaren els atacs contra Iemen, aquest buc ha transportat armament per valor de 143 milions d’euros en tan sols huit viatges des dels Estats Units fins a Aràbia Saudita.

Articles relacionats