Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

Els Mossos treuen per primera vegada al carrer una tanqueta d'aigua adquirida el 1994 a una empresa israeliana

Publiquem en exclusiva imatges de l'interior del vehicle model Mercedes Benz RCU-3500, anomenat “Botijo” en l'argot intern que usen els agents policials al Complex Egara dels Mossos d'Esquadra a Sabadell. La tanqueta té una capacitat de 3.500 litres i és capaç de propulsar el doll d'aigua a una distància de fins a seixanta metres

/ Arxiu

La Comissió d’Estudi dels Models de Seguretat i Ordre Públic i de l’Ús de Material Antiavalots en Esdeveniments de Masses del Parlament de Catalunya, va ser el lloc escollit pel Director General dels Mossos d’Esquadra, Manel Prat, per anunciar el 12 de juny de l’any 2012, la introducció d’una nova eina policial pel manteniment de l’ordre públic durant les mobilitzacions ciutadanes, la plataforma de llançament d’aigua.

Tot i reconèixer aquell mateix dia que les popularment conegudes com tanquetes d’aigua “poden ser lesives greus” i que “no són menys lesives que les pilotes de goma”, l’aleshores cap polític de la policia catalana va defensar “l’ús d’instruments robustos per combatre la violència urbana” i garantir “la necessària distància amb els manifestants en situacions excepcionals”. Una setmana abans de l’anunci de Prat, Amnistia Internacional havia denunciat l’ús d’aquest mètode per part de la policia turca durant les protestes de Gezi, destacant la seva virulència, el perill d’atropellament que comporta el seu ús, i la possibilitat de causar pèrdua d’ulls i lesions medul·lars.

Tot i això, després del procés d’instrucció als agents que la comandarien, la tanqueta d’aigua es va afegir als projectils viscoelàstics (foam) i els gasos lacrimògens, com a eines a la disposició de la Brigada Mòbil (BRIMO) dels Mossos d’Esquadra per a la repressió de la protesta social, però mai s’havia tret del garatge fins aquest 16 d’octubre. El conseller d’Interior Miquel Buch ha autoritzat que el vehicle amb 25 anys d’antiguitat s’hagi traslladat fins a l’exterior de la seu del Departament d’Interior a Barcelona –tal com es pot veure en vídeos compartits a les xarxes socials–, a la cantonada del Passeig de Sant Joan i el Carrer Diputació per fer front a la manifestació convocada pels CDR en el marc del tercer dia de protestes contra la sentència del procés.


Tanqueta israeliana

La tanqueta va ser adquirida pel cos l’any 1994, quan el convergent Xavier Pomés era Director General de Seguretat Ciutadana durant el quart govern de Jordi Pujol al capdavant de la Generalitat de Catalunya. Aquell mateix any, es va aprovar la llei 10/1994 de la policia de la Generalitat i es va iniciar el desplegament dels seus efectius a la comarca d’Osona, primera on els Mossos van rellevar Policia Nacional espanyola i la Guàrdia Civil en les tasques de seguretat ciutadana i ordre públic.

La seva fabricació va anar a càrrec de la societat limitada Beit Alfa Industries, companyia israeliana líder mundial en disseny i fabricació de vehicles especials de control antiavalots fundada l’any 1966

Paral·lelament, amb l’inici del procés de dotació de mitjans al cos, es va comprar la tanqueta d’aigua, que va ser transportada a Catalunya directament des de Ciudad Real, indret on es troba l’empresa que la va reparar –i que després de l’anunci la va tornar a posar a punt–, tot i que el seu origen el trobem al kibbutz de Beit Alfa, al nord de l’estat d’Israel. La seva fabricació va anar a càrrec de la societat limitada Beit Alfa Industries, companyia israeliana líder mundial en disseny i fabricació de vehicles especials de control antiavalots fundada l’any 1966. Aquesta empresa troba entre els seus principals clients cossos policials, militars i serveis de seguretat privats i governamentals. De fet, es vanaglorien de l’eficàcia de les seves tanquetes afirmant que han estat “provades en acció” a més duna trentena de països d’arreu del món.

Imatge de l’interior de la tanqueta dels Mossos, on es pot veure el panell de control del sistema de llançament ubicat al seient del copilot

 

La capçalera anglosaxona The Guardian va denunciar en un reportatge d’investigació publicat el febrer de 2006, que entre els països amb que Beit Alfa hauria comercialitzat les seves tanquetes es trobaria el règim sud-africà d’apartheid dels anys vuitanta, amb el que la companyia –mitjançant la cooperació entre ambdós governs– hauria signat un pacte secret per exportar vehicles que posteriorment s’haurien usat contra els manifestants dels barris segregats. Actualment, les tanquetes que usen les forces especials israelianes per contenir les protestes als territoris palestins ocupats, també porten el segell de Beit Alfa Industries, buc insigne de l’estat jueu pel que fa industries de material antiavalots.


El ‘Botijo’ antiquat

La tanqueta dels Mossos dista molt de ser el darrer prototip d’aquest tipus en veure la llum, doncs ja fa més de vint anys que va ser construïda i actualment la companyia Beit Alfa ja compta amb disset models més nous que la Mercedes Benz RCU-3500 que la policia catalana ha tingut en desús durant dues dècades. La plataforma de llançament d’aigua, anomenada “Botijo” en l’argot intern que usen els agents policials al Complex Egara dels Mossos a Sabadell, és capaç de propulsar el doll d’aigua a una distància de fins a seixanta metres i té una capacitat de 3.500 litres.

Volant del vehicle i pantalla per on es visualitzen les imatges preses per les seves càmeres exteriors

 

El seu pes és superior a sis tones i fa 6’63 metres de llargària, 3’1 metres d’alçada i 2’4 metres d’amplada. Com mostren les imatges del seu interior que publiquem en exclusiva, la antiquada tanqueta requereix de dos persones per utilitzar-la. La primera d’elles seria l’encarregada de conduir-la i la segona estaria al comandament del canó d’aigua. Tanmateix, la tanqueta també estaria preparada per llançar sorra, gas i colorant barrejat amb l’aigua –tècnica emprada per assenyalar manifestants– i controlar en tot moment la distància i la pressió amb la que s’enviaria el raig. Entre els dos ocupants del “Botijo” està situada la pantalla que emetria les imatges de les dues càmeres situades a l’exterior del vehicle, necessàries per controlar el perímetre de la tanqueta.