Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

Escuma cooperativa per fer front a l'oligopoli cerveser en el patrocini cultural

Cooperatives productores de cervesa artesanal i promotores culturals s’ajunten per crear Les Contrabandistes i així oferir una alternativa a les grans marques que actualment proveeixen concerts, festivals i festes majors

Presentació oficial de la cooperativa el passat 5 de novembre / Arxiu

El projecte anomenat Les Contrabandistes es va presentar el dia 5 de novembre a Can Batlló, a Barcelona. Es tracta d’una cooperativa que neix i agrupa sis cooperatives productores de cervesa i entitats culturals i de l’economia solidària. La seva finalitat és abastir d’infraestructura (barres, tiradors, neveres, etc.) i cervesa esdeveniments culturals i socials ara copats per les grans marques.

Les sis fàbriques cooperatives que formen part del projecte són Capfoguer, de Santa Coloma de Gramenet; Cornèlia, de Cornellà de Llobregat; Rosa de Foc, de Vallbona d’Anoia; La Bordeta, de Barcelona; Júpiter, del Pont d’Armentera, i Lo Vilot, d’Almacelles. Fins ara, aquestes cerveseres fabricaven i venien a petita escala. “A un bar li puc muntar un tirador, però posar barres i tiradors en grans esdeveniments només ho poden fer les grans cerveseres. Nosaltres, com a cooperatives individuals, no tenim logística suficient per abastir un concert multitudinari”, explica Quiònia Pujol, de la granja cervesera Lo Vilot, una de les sis cooperatives del projecte. La idea d’unir-se, per tant, sorgeix, tal com explica Pujol, per afrontar mercats que individualment no podien afrontar.

Entre totes oferiran, a més de la cervesa que actualment produeix cadascuna d’elles –compten amb més de vint estils o varietats de cervesa diferent– una cervesa pròpia que han anomenat ‘Tribu’

Entre totes oferiran, a més de la cervesa que actualment produeix cadascuna d’elles –compten amb més de vint estils o varietats de cervesa diferent– una cervesa pròpia que han anomenat Tribu. Aquesta cervesa està feta amb ingredients de proximitat i quilòmetre zero, amb matèria primera produïda i transformada a la granja Lo Vilot, que disposa d’una malteria. “La majoria de cervesa, encara que sigui elaborada artesanalment, es produeix amb matèria primera importada. A Catalunya tenim molt d’ordi, però per elaborar la cervesa s’ha de transformar aquest ordi en malta en una malteria, que no tothom té”, explica Pujol. “La idea és que, en comptes de servir Estrella, els festivals serveixin una cervesa artesana i no industrial, feta amb ingredients locals”, afegeix.

Festa del llúpol celebrada a la finca de Lo Vilot el passat setembre |Roser Camps

 

La cooperativa també està formada per entitats com la Fundació Esperanzah, que treballa en l’àmbit de l’economia social, solidària i el desenvolupament sostenible; la cooperativa Cal Cases, que treballa per facilitar l’accés a l’habitatge de caràcter social, econòmica i ambientalment sostenible; Frescoop, que es dedica a promocionar el consum de productes ecològics i de proximitat; el grup de música Txarango i la cooperativa de comunicació per a l’economia social Dies d’agost, que han volgut impulsar aquest projecte com a part d’un canvi del model de consum, al qual predominen les grans empreses.


El domini de les grans marques

Marques de cervesa com Estrella Damm o Heineken solen ser els principals patrocinadors d’esdeveniments, grans festivals i concerts. El seu protagonisme fa dependents als grups que volen tocar en aquests tipus d’esdeveniments, encara que, en alguns casos, no se sentin a gust. El domini d’aquestes marques ha estat qüestionat no només perquè acaben acaparant les vendes, sinó per aplicar condicions publicitàries abusives o censura.

El local de Capfoguer, situat a Santa Coloma de Gramenet |Ramon Serra

 

El projecte de Les Contrabandistes es proposa posar fi a aquesta lògica en què els grups estan lligats a les grans marques. De fet, la idea de la cooperativa va néixer arran de la gira del grup de música Txarango –un dels socis fundadors de la cooperativa–, programada inicialment per començar el 12 de juny passat, i que actualment està suspesa a causa de la COVID-19. La gira comptaria amb Les Contrabandistes per dotar-se de la infraestructura de barres i begudes, entre elles la cervesa Tribu. El grup volia envoltar la gira amb projectes d’economia solidària “trencant la lògica capitalista de client i proveïdor”, tal com va explicar Àlex Pujols, baixista de Txarango, a la presentació de la nova cooperativa. Aquesta és una altra finalitat que persegueixen Les Contrabandistes: que hi hagi una incoherència menys en els esdeveniments i que els organitzadors que vulguin puguin comptar amb aquesta opció. “Tant de bo els nous grups que vinguin darrere nostre puguin trobar aquest tipus de projectes alternatius i no els que nosaltres ens vam trobar”, afegia Pujols.

Donada la situació actual de pandèmia per la COVID-19, amb esdeveniments suspesos o ajornats, la cooperativa té altres activitats previstes per fomentar la cultura de la cervesa artesana al territori. De moment, ofereixen servei de barres i de cervesa, i han obert una botiga al barri de Gràcia, a Barcelona (al número 2 del carrer Siracusa, cruïlla amb el del Torrent de l’Olla), que s’inaugura aviat amb el nom de Cerveses Cooperatives. La botiga serà un punt d’informació del projecte i de venda de les cerveses produïdes per les sis cooperatives.