Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

Fomentar l’autoregulació des de les institucions

Apostem per clarificar l’ecosistema informatiu, i considerem que eines d’autoregulació, com el segell de qualitat del CIC, són mecanismes efectius i necessaris per assegurar aquesta llibertat i transparència de manera efectiva.

| Arxiu

Ser transparents amb l’audiència és un exercici d’honestedat que hauria de formar part de totes les organitzacions. En el cas del periodisme, que exerceix com a fiscalitzador i garant de la democràcia, és important que correspongui amb els mateixos mecanismes per assegurar un terreny de joc equitatiu.

Des del Col·legi de Periodistes de Catalunya ens hem decantat sempre per l’autoregulació per davant de la intervenció governamental, però també cal reconèixer que s’ha de garantir una aplicació uniforme de les normes. Encara que alguns mitjans ja practiquin la transparència financera, és necessari que tots ho facin.

No obstant això, qualsevol intervenció governamental que pugui afectar la independència dels mitjans de comunicació ha de ser analitzada amb gran cautela. Els periodistes han de poder exercir sense pressions externes ni coaccions, i garantir la llibertat de premsa ha de ser sempre el principal objectiu d’aquestes polítiques.

En el nostre sistema econòmic, social i polític els diners són un instrument central i és evident que poden condicionar certes decisions. El periodisme no n’està exempt. Per això és fonamental que els mitjans informin obertament sobre els seus comptes per revelar possibles conflictes d’interessos i assegurar que les decisions editorials es prenguin de manera independent.

Un pas important en aquesta direcció és la llei europea de llibertat de mitjans de comunicació, aprovada el mes de març. Entre les mesures destacades i d’aplicació directa que preveu per a tots els estats membres de la Unió Europea, s’exigeix la publicació de la propietat dels mitjans i dels seus mecanismes de finançament, especialment pel que fa a la publicitat institucional.

A casa nostra, el Consell de la Informació de Catalunya (CIC) ja promou aquesta transparència per mitjà del seu segell de qualitat, que assegura que els mitjans compleixen amb el Codi Deontològic dels Periodistes de Catalunya. Considerem que aquest certificat hauria de ser un requisit indispensable per accedir a subvencions públiques, com passava fins fa poc. En aquest sentit, ja ens hem posat a disposició de les institucions per participar, compartir la nostra experiència i debatre sobre la seva possible implementació. Això garantiria que només els mitjans que operen amb transparència, independència i d’acord amb la deontologia rebin suport governamental, protegint així la integritat de la informació que reben els ciutadans.

En un moment de crisi de credibilitat promoguda per la polarització i la desinformació, cal ser més honestos que mai. Els periodistes treballem diàriament per proporcionar la màxima qualitat d’informació a la ciutadania, amb el màxim rigor i precisió. Per això la transparència mediàtica ha de formar part d’aquest sistema de valors.

Apostem per clarificar l’ecosistema informatiu, i considerem que eines d’autoregulació, com el segell de qualitat del CIC, són mecanismes efectius i necessaris per assegurar aquesta llibertat i transparència de manera efectiva.

Article publicat al número 581 publicación número 581 de la Directa

Articles relacionats

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU
Error, no Advert ID set! Check your syntax!