Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

Furgons de la BRIMO amb títol de propietat a Alemanya

L’any 2015, el Departament d’Interior va signar un contracte d’arrendament de 820 vehicles policials amb l’empresa Alphabet, filial de BMW, per un període de sis anys i un cost de 33 milions d’euros

Furgons i agents de la Brigada Mòbil tacats de pols de colors / Freddy Davies

Si la comissaria central dels Mossos d’Esquadra té el seu propietari en uns despatxos de Londres (Anglaterra), l’empresa titular de les furgonetes de la Brigada Mòbil i de la majoria de la flota de vehicles de la policia catalana té les oficines de direcció a Munic (Alemanya). L’any 2015 es va adjudicar el contracte d’arrendament de 820 vehicles de la Direcció General de la Policia a l’empresa Alphabet España Fleet Management SA, una filial del Grup BMW, que es va presentar al concurs amb una proposta integradora en tots els lots, des dels cotxes patrulla fins a les unitats d’antiavalots. A la licitació també s’hi van presentar i van ser descartats el Banc de Santander i l’empresa Lease Plan Servicios SA –filial d’Elymus Holding España SL. L’empresa Alphabet disposa d’un parc de 550.000 vehicles a tot Europa, no només de la marca BMW –per exemple, les furgonetes de la Brigada Mòbil són Mercedes-Benz–, i ha guanyat centenars d’adjudicacions d’arrendament als cossos policials europeus. El novembre de 2018 va rebre el Premi a la Innovació en Compromís amb el Client, en el marc dels II Premis Tecnologia i Innovació atorgats pel diari La Razón.

Cada furgoneta de la Brigada Mòbil suposa una despesa de 13.458 euros anuals, el triple que un cotxe patrulla sense distintius 

Segons consta a la documentació de l’adjudicació de vehicles dels Mossos d’Esquadra, el Departament d’Interior va adquirir 52 noves furgonetes d’antiavalots, que es van distribuir entre la Brigada Mòbil i les unitats ARRO de Girona, Manresa, la Seu, Lleida i Tortosa. El cost del contracte de sis anys d’aquest lot puja a 4.199.997 euros, el 12% del conjunt de l’adjudicació de 820 vehicles, estimada en 33 milions d’euros. Els 13.458 euros anuals pel lloguer d’un furgó d’antiavalots multiplica per dues vegades i mitja la despesa d’arrendament d’un cotxe patrulla i tres vegades la d’un vehicle policial de paisà. En el punt 4 del plec de prescripcions tècniques es detalla que el preu acordat inclou 15.000 quilòmetres anuals per cadascuna de les furgonetes, un total de 90.000 per tot el període de contractació. L’any 2021, quan se’n faci la devolució, en cas d’haver fet més quilòmetres, el Departament d’Interior haurà d’abonar la diferència. Un detall més: només els vehicles destinats als Pirineus incorporen un recanvi de neumàtics de contacte.

El contracte inclou 15.000 quilòmetres anuals per vehicle; si se superen, el Departament d’Interior haurà d’abonar un sobrecost

El contracte estableix que el lliurament es farà juntament “amb la seva documentació administrativa, en perfecte estat funcional perquè puguin circular per la via pública, matriculats, assegurats i amb els equipaments, accessoris i transformacions tècniques instal·lades”. La reparació dels vehicles també recau en l’empresa arrendadora, i va quedar especificat negre sobre blanc que quedaven inclosos “les avaries i els sinistres, ja siguin provocats per l’ús habitual, ja siguin com a conseqüència d’accidents de circulació, fets malintencionats de tercers, trencament de vidres, sostracció de peces que constitueixin parts fixes del vehicle o per la temptativa de sostracció il·legítima del vehicle o de les seves peces”. Malgrat aquest grau d’assegurança, en nombrosos judicis contra manifestants els serveis jurídics del Departament d’Interior han reclamat indemnitzacions per danys a la pintura o als vidres de les furgonetes d’ordre públic.

Les reparacions, a més, s’han de fer a establiments autoritzats, que “hauran de disposar d’espai suficient perquè els vehicles estiguin en un lloc tancat i segur, fora de l’abast de persones alienes. En cap cas podran estacionar-se en una via pública en el temps que estiguin dipositats al taller”.

Un cop finalitzat el contracte, es procedirà al deslogotipament i la devolució dels vehicles. L’operació consistirà a “fer desaparèixer la retolació del vehicle que incorpora la denominació i la imatge corporativa de la Policia de la Generalitat – Mossos d’Esquadra, així com la línia de contorn longitudinal en material reflector disposada en el perímetre dels vehicles i qualsevol altre element que identifiqui el vehicle com a policial”.


Tunejades en una empresa de Gironella

Un cop llogades, on es tunegen les furgonetes Mercedes-Benz Sprinter de la Brigada Mòbil i les Ford Trasit de les ARRO? Gran part de les adaptacions tècniques necessàries es realitzen a les instal·lacions de l’empresa Bergadana, situada al municipi de Gironella (Berguedà) i que es va fundar l’any 1967. Al començament dedicava la seva activitat a la reparació de carrosseries d’automòbils, però ben aviat va ampliar el negoci amb l’adaptació de vehicles fúnebres i ambulàncies. Va ser dècades més tard quan van entrar en el mercat dels furgons d’antiavalots. Han treballat pels Mossos d’Esquadra, però també pel Cos Nacional de Policia espanyola, l’Ertzaintza, la Policia Foral de Navarra o les unitats Omega de Policies Locals –com la de l’Hospitalet de Llobregat. Al seu web publiquen una entrevista a Jaume Montañà i Josep Canals, els dos socis majoritaris de l’empresa, on asseguren que se situen “al marge de qüestions ideològiques”. Reconeixen que “els pobles són lliures i tenen el dret d’escollir el seu camí”, però adverteixen que “els empresaris sempre estaran al marge d’aquestes qüestions, perquè els interessa bàsicament fer negoci, sigui a Catalunya, a Espanya o a l’estranger”.

Bergadana és una de les empreses especialitzades en l’adaptació tècnica de l’interior i l’exterior de les furgonetes

Entre les adaptacions que ofereix Bergadana a la seva nau de 10.000 metres quadrats hi ha el disseny, la fabricació i la instal·lació dels suports per fixar porres, escuts i cascs a l’interior de les furgonetes i de tot el mobiliari específic per a les escopetes de bales de goma i de projectils de foam. Tota l’activitat de la companyia es fa sota la personalitat jurídica Transforma 21 SL, una societat mercantil amb un capital social de 418.006 euros i una plantilla de 70 persones, segons la informació financera dipositada l’any 2017. Té presència a l’Estat francès, Itàlia i Portugal, així com a diversos països de l’Amèrica Llatina i el Marroc. “Per Bergadana, invertir en seguretat és invertir en qualitat i innovació. Cada cop són més els cossos de seguretat que han vist en aquesta actitud una oportunitat de millora”, asseguren amb satisfacció en un apartat del seu web encapçalat per la paraula “Antiavalots”.

Article publicat al número 469 publicación número 469 de la Directa

Articles relacionats