Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

La construcció d'un campament turístic, amb zones comercials, gimnàs i pistes esportives, amenaça la serra d'Escalona

L'empresa Agro Torre Letur SL, administrada per Bigortuño Promociones SL –coneguda per desenvolupar projectes urbanístics de luxe–, pretén construir un campament turístic en una superfície de sòl no urbanitzable de la serra d'Escalona, a Baix Segura, espai protegit amb una zona d'especial protecció per a les aus (ZEPA) i un espai catalogat com a lloc d'interés comunitari (LIC). Els col·lectius ecologistes exigeixen canviar la ubicació i reduir les instal·lacions per a protegir l'espai

El projecte s'ubicaria en una superfície de sòl no urbanitzable de la Serra Escalona, espai protegit amb una zona d'especial protecció per a les aus (ZEPA) i un espai catalogat com a lloc d'interés comunitari (LIC) / Arxiu

El 17 d’agost, Ecologistes en Acció – País Valencià, el col·lectiu Amigos de Sierra Escalona i l’associació de veïns San Miguel Arcángel, del municipi Sant Miquel de les Salines (Baix Segura), van presentar les al·legacions contra la construcció d’un projecte turístic a la partida de Torremendo, pedania de la localitat d’Oriola, capital de la comarca del Baix Segura. El projecte ocuparia una superfície de 21.527,75 metres quadrats de sòl no urbanitzable de la serra d’Escalona, espai protegit per la Xarxa Natura 2000 des de l’any 2018. L’espai, que abraça fins a tres termes municipals –Pilar de la Foradada, Sant Miquel de les Salines i Oriola– compta amb una zona d’especial protecció per a les aus (ZEPA) i un espai catalogat com a lloc d’interés comunitari (LIC) que es veurien afectats.

L’empresa promotora, Agro Torre Letur SL –administrada per Bigortuño Promociones SL, coneguda per haver promogut diversos complexos turístics de luxe a les comarques d’Alacant–, presenta la iniciativa com un “campament de turisme” amb una granja escola i un centre d’interpretació de la natura. Però el projecte també inclou un bar-restaurant, un club social, un club infantil, un supermercat i una zona comercial, una perruqueria, una tenda de productes artesans, una biblioteca, un gimnàs, una piscina coberta, pistes esportives i una zona de mobile home, és a dir, de cases prefabricades per a les turistes que vulguen allotjar-s’hi.

Els col·lectius ecologistes exigeixen que serra d’Escalona es convertisca en un parc natural protegit |Arxiu

 

En presentar-se com un “càmping turístic”, el govern d’Oriola, en mans d’Emilio Bascuñana (PP), considera que “s’haurà d’ubicar en un sòl no urbanitzable”, segons es llegeix en l’acord de la Junta de Govern local del 15 de març de 2015. Aquell dia la junta aprovava la tramitació “per urgència” de la declaració d’interés comunitari (DIC), sol·licitada per l’empresa per tal que el Servei Territorial d’Ordenació de Territori poguera emetre la DIC “amb la brevetat més gran possible”. L’empresa va presentar el projecte a l’Ajuntament d’Oriola l’últim any de candidatura dels Verds a la localitat alacantina i va ser amb l’entrada del govern de coalició PP-Ciutadans, l’any 2015, quan es va tirar endavant. “Han deixat passar molt de temps per prendre les mesures cautelars que pertoquen”, apunta Carlos Arribas, membre d’Ecologistes en Acció.


Diverses irregularitats des de l’inici

L’empresa va aconseguir la declaració d’interés comunitari en desembre de 2015. Per a aconseguir aquesta declaració, però, tal com estableix la Llei 21/2013, d’avaluació ambiental, es necessita una avaluació ambiental prèvia, que la mercantil, segons recorda Arribas, no disposava en el seu moment. “La DIC es dona en casos extraordinaris per a poder urbanitzar en llocs no urbanitzables. Es tramita amb una avaluació ambiental prèvia, que en aquest cas es va tramitar després”, denuncia. Així doncs, sense aquesta avaluació, les actes d’adopció, aprovació o autorització dels plans, programes i projectes, o, si s’escau, quan procedisca la declaració, mancaran de validesa.

Per aquest motiu, en març de 2018, Ecologistes en Acció ja va presentar un recurs d’alçada davant la Conselleria d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, apel·lant que aquesta avaluació ambiental no s’havia fet prèviament a la concessió de la DIC. En aquest recurs es feia referència a l’informe de la Secció de Vida Silvestre de la Conselleria, del 14 de novembre de 2013, el qual ja determinava que el projecte podia tindre “efectes apreciables sobre la Xarxa Natura 2000, per tant, […], ha de ser sotmés a una avaluació detallada de les repercussions”.

L’article 28.1 d’aquesta llei regula la suspensió de la tramitació de qualsevol plantejament urbanístic que puga causar impactes en els valors naturals d’un espai protegit i, fins i tot, fixa la possibilitat de suspendre la concessió “de llicències municipals”

Una altra de les qüestions al·legades es basava en l’incompliment de l’article 28 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, d’espais naturals protegits (ENP) de la Comunitat Valenciana, ja que el sòl on es pretén edificar està regulat pel Pla d’ordenació dels recursos naturals (PORN), un instrument de plantejament territorial que té com a objectiu adequar la gestió dels recursos i dels espais naturals i espècies a protegir. L’article 28.1 d’aquesta llei regula la suspensió de la tramitació de qualsevol plantejament urbanístic que puga causar impactes en els valors naturals d’un espai protegit i, fins i tot, fixa la possibilitat de suspendre la concessió “de llicències municipals”.

Per a Ecologistes en Acció, entre aquestes llicències “estaria la llicència ambiental per a instal·lar el càmping, exigida per la Llei de prevenció, qualitat i control ambiental d’activitats, […] i la llicència municipal urbanística exigida per la Llei d’ordenació del territori, urbanisme i paisatge (LOTUP)”. De fet, l’informe del cap del Servei de Gestió d’Espais Naturals Protegits, del 23 de maig de 2017, afirma que s’hauran d’aplicar aquestes dues lleis durant l’estudi del projecte. No obstant això, després afirma que “la tramitació del projecte [de la DIC] pot continuar”. Segons va recórrer l’organització ecologista, que va aconseguir aturar puntualment el projecte, això era “totalment contradictori”. Ara l’empresa ha presentat el projecte i l’estudi d’impacte ambiental, de conformitat amb la llei d’avaluació ambiental.


Les ecologistes denuncien la falta d’alternatives proposades

Manolo Gómez, membre de l’associació de veïns de Sant Miquel de les Salines, apunta la importància mediambiental d’aquest lloc: “La serra d’Escalona i la devesa de Campoamor compten amb la colònia de mussols reials més gran d’Europa. Es tracta d’una zona de reproducció d’aquesta espècie amb molt de valor”. En la mateixa línia, Miguel Ángel Pavón, membre d’Amigos de Sierra Escalona, subratlla que és un espai amb moltes àguiles joves, les quals “veurien reduït el seu espai de biodiversitat amb les construccions”. Ambdues associacions han al·legat en contra del projecte i l’estudi d’impacte ambiental, ja que el campament s’ubicaria en una part “de la zona d’especial protecció per a les aus i del paisatge protegit de la serra”, denuncien en un comunicat. Així mateix, segons indiquen, el càmping en concret s’ubicaria en la zona de reserva, “la zona de més valor ambiental de l’àmbit del PORN”, amb la qual cosa “el seu ús seria incompatible amb la normativa del PORN”.

Pel que fa a les agrupacions polítiques, només Cambiemos Orihuela s’ha posicionat en contra de la construcció d’aquest campament turístic. “La quantitat de DIC que passen per l’administració és enorme i normalment la Conselleria no posa cap obstacle perquè s’accepten”, explica Carlos Bernabé, membre de la formació. L’actual govern municipal no ha donat explicacions sobre el tema i apel·la que es tracta d’un projecte aprovat en una legislatura anterior.

A banda de l’absència d’una avaluació ambiental prèvia a l’aprovació de la DIC, els col·lectius ecologistes destaquen la falta de propostes alternatives, obligatòries en construccions dins d’espais naturals. “L’única alternativa que s’ha proposat és aquest càmping”, exposa el membre d’Amigos de Sierra Escalona, per a qui s’està intentant justificar la ubicació amb la DIC de 2018, la qual consideren que mai s’hauria d’haver aprovat. Per això, exigeixen que es valoren alternatives de menys impacte, com seria ubicar-lo al costat del nucli urbà de Torremendo, “que es veuria així beneficiat econòmicament, ja que els usuaris del càmping consumirien en els comerços i bars locals” i no caldria construir zones comercials i d’hostaleria. “Es tracta d’una agressió més al territori, com moltes altres que s’han fet. També s’han convertit parcel·les de muntanya per fer cultiu intensiu, encara que es tracta d’un espai protegit important en aquesta zona”, postil·la Gómez. Per ara, les associacions esperen que la Conselleria tinga en compte les al·legacions i, amb el temps, aconseguir que serra d’Escalona es convertisca en un parc natural protegit.