Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat
SUBSCRIU-T'HI FES UNA DONACIÓ

L’ampliació de l’aeroport del Prat faria inviable una major protecció mediambiental ordenada per la Comissió Europea

El contingut íntegre de la comunicació que el comissari de Medi Ambient Virginijus Sinkevicius va fer arribar al govern espanyol revela els greus incompliments de les directives Hàbitats i Aus, i confirma que la Comissió Europea és contrària a la destrucció de més paratges protegits al delta del Llobregat. Podeu llegir el reportatge sencer a la 'Directa' 527

Fragments de la comunicació enviada per la Comissió Europea al Govern espanyol | Arxiu

La Directa ha tingut accés al contingut íntegre de la comunicació enviada el 18 de febrer de 2021 per la Comissió Europea (CE) a la ministra d’Afers Exteriors, Unió Europea i Cooperació del govern espanyol, Arancha González Laya, on es detallen els incompliments en matèria de preservació mediambiental al delta del Llobregat. En la part dispositiva, el comissari de Medi Ambient, Virginijus Sinkevicius, dona directrius al govern espanyol i a la Generalitat de Catalunya perquè ampliïn “els límits de la zona especial de protecció per a les aus com a compensació per l’anterior ampliació de la infraestructura aeroportuària executada fa quinze anys”. És precisament aquesta obligació la que va fer que la Generalitat de Catalunya elaborés un document de treball amb el miler d’hectàrees extra que preveu incorporar a la Zona Especial de Protecció per a les Aus (ZEPA) i el presentés durant la passada primavera als ajuntaments del Prat, Viladecans i Gavà.

Ara, el projecte de nova ampliació de l’aeroport del Prat liderat per Aena topa amb les exigències de la Comissió Europea, ja que els terrenys de compensació proposats (nous terrenys per protegir o renaturalitzar que supleixin el valor mediambiental soscavat) per la destrucció de la llacuna de la Ricarda, a conseqüència de l’allargament de la tercera pista, coincideixen en un 70% amb els proposats per la Generalitat en resposta a les exigències de la Comissió Europea pels incompliments passats. La conclusió és clara: no hi ha suficients hectàrees al delta del Llobregat per compensar una nova ampliació de l’aeroport.

La comunicació de la CE deriva d’una queixa presentada per Depana – Lliga per a la Defensa del Patrimoni Natural, l’entitat és la que històricament més ha batallat administrativament i judicialment per la preservació del delta del Llobregat.


Aparcaments en lloc de corredor biològic

A més, en la comunicació de la Comissió Europea que avui revelem es posa èmfasi en la gravetat de les infraccions contra les directives Hàbitats i Aus perpetrades en les dues últimes dècades. “En autoritzar la construcció dels aparcaments sense una prèvia avaluació apropiada per a la ZEPA ES0000146 delta del Llobregat, el Regne d’Espanya ha incomplert les obligacions que li pertoquen en virtut de l’article 6, apartat 3, de la directiva sobre hàbitats”.

Així de clar i contundent s’expressa el comissari Sinkevicius. Els 54.000 metres quadrats que ocupen els aparcaments, juntament amb una cafeteria i uns lavabos desmantellats dins del terme municipal de Viladecans, havien de conservar-se com a corredor biològic entre els paratges naturals d’El Remolar-Filipines i els Reguerons del delta del Llobregat. Era una de les mesures previstes per “compensar” l’impacte del projecte d’ampliació de l’aeroport de fa quinze anys.

Altres de les infraccions fan referència al fet d’haver incomplert l’obligació “d’evitar el deteriorament dels hàbitats naturals i dels hàbitats de les espècies d’aus que comporta la inclusió en la Xarxa Natura 2000” o “d’avaluar adequadament quines repercussions tenen diverses instal·lacions associades a l’aeroport internacional de Barcelona”.

El dels pàrquings és el cas més flagrant descrit per la Comissió Europea, que denuncia que la Generalitat no va realitzar “cap avaluació adequada dels efectes” sota l’argument que “el terreny on es troben els aparcaments manquen de gran valor mediambiental”. En canvi, la Comissió ressalta “el caràcter crucial d’aquesta mesura com a garantia de la conservació de la integritat de la ZEPA” i conclou que l’actuació va posar en risc la coherència global de la Xarxa Natura 2000.

Les mesures compensatòries de què parla la Comissió Europea estan destinades a reparar els danys que pugui causar qualsevol intervenció al delta del Llobregat, tant les passades com les futures. Per assegurar la coherència global de la Xarxa Natura 2000, la compensació ha de realitzar-se en proporcions comparables als efectes negatius del projecte sobre hàbitats i espècies.

En un altre dels apartats de la comunicació s’entra al detall de quines espècies d’aus s’han vist més afectades pel creixement de la infraestructura aeroportuària, amb una reducció global d’un 70% del nombre d’exemplars de les espècies hivernants entre el període 2002-2015 i la pràctica desaparició del corriol camanegre, la terrerola comuna, el morell xocolater, l’arpella comuna i el trobat.

Articles relacionats

Donacions

Fes una donació

FES UN DONATIU