Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

Periodisme amb fonaments cooperatius per fer front al terratrèmol víric

En un moment en què el món del periodisme 'mainstream' evidencia que no pot sobreviure sense les grans empreses que el sustenten, volem fer valer, com hem fet sempre, el model cooperatiu i la independència econòmica que volem que caracteritzin la 'Directa' i altres mitjans d'informació contrahegemònica

/ Pau Fabregat

Molts mitjans de comunicació estan veient perillar la continuïtat de la seva activitat amb l’aplicació de les mesures de contenció de la COVID-19. Malgrat que és difícil escapar del sotrac derivat de la crisi per l’arribada del coronavirus, hi ha una gran diferència en el grau d’afectació segons el model econòmic de cada projecte periodístic i, des de la Directa, pensem que és un bon moment per reflexionar-hi.

Les últimes setmanes, els mitjans tradicionals han demanat ajuda als governs davant la davallada brutal de la contractació de publicitat, que representa una de les seves principals fonts de finançament. Mitjans com El País, per posar un exemple, escrivien que, en una situació com l’actual, quan “el periodisme és més necessari que mai i quan es valora més la funció pública de la informació de qualitat, és quan la situació dels mitjans es torna ruïnosa”. És curiós que s’apel·li al bon periodisme i a la informació de qualitat durant una època de caiguda dels ingressos en publicitat. I més encara quan, en molts casos –especialment en els més sensibles–, la informació que publiquen els mitjans de comunicació respon als interessos dels lobbys econòmics que els controlen.

En un moment en què el món del periodisme mainstream evidencia que no pot sobreviure sense les grans empreses que el sustenten, volem fer valdre, com hem fet sempre, el model cooperatiu i la independència econòmica que volem que caracteritzin la Directa. Ni de grans anunciants ni de subvencions públiques. És un bon moment per posar en relleu estructures que, com la de la Directa i altres projectes periodístics independents, s’estan mantenint sòlides tot i les mesures de confinament. També per fer una reflexió col·lectiva sobre els models econòmics dels mitjans de comunicació, en concret, i de les empreses, en general.

Fa catorze anys que, en el marc d’un model capitalista que busca el creixement continu i l’acumulació de beneficis a costa de les persones, apostem per la independència econòmica –i, per tant, editorial– gràcies al suport de les nostres sòcies i subscriptores

El repte no ha estat mai fàcil. Fa catorze anys que, en el marc d’un model capitalista que busca el creixement continu i l’acumulació de beneficis a costa de les persones, apostem per la independència econòmica –i, per tant, editorial– gràcies al suport de les nostres sòcies i subscriptores. Gràcies a una àmplia xarxa de col·laboradores que voluntàriament aporten reportatges, articles, fotografies, il·lustracions i infinitat de continguts que fan possible la Directa. Al finançament de petits i mitjans anunciants que, sota uns criteris ètics que s’han mantingut ferms com a base del projecte, representen el 7% dels ingressos, perquè hem decidit que la publicitat no superarà mai el llindar del 15%. També als col·lectius i projectes que difonen la seva tasca a través d’edicions especials que encartem i distribuïm a tota la nostra xarxa: CineBaix, Entrepobles, les Brigades Internacionals de Pau de Catalunya, el Festival Esperanzah, la FESC, el Col·lectiu Ronda, la Fira Literal o els Ateneus Cooperatius de Catalunya. En la mateixa línia, i amb la mateixa importància, contribueix a aquesta solidesa estructural el paraigua que ens dona la xarxa de l’Economia Social i Solidària de la qual formem part, creant sinergies des de diferents àmbits per enfortir-nos mútuament i poder seguir treballant de forma horitzontal, posant al centre la sostenibilitat i el benestar de les persones que en formen part i de l’entorn que habitem.

La pandèmia també afectarà la Directa. Estem estudiant com podrem fer front a possibles complicacions econòmiques que puguin tenir lloc en el futur, però, per ara, podem dir que la sostenibilitat del projecte no s’ha vist afectada. Les raons són múltiples i diverses. Tot i que algunes campanyes de publicitat que teníem programades s’han cancel·lat i alguns suplements no es podran publicar, el fet que el 71% del nostre pressupost provingui de les persones subscriptores que financen el mitjà és el que fa possible que seguim dempeus. Continuem treballant pel periodisme per la transformació social i el suport mutu i seguim garantint que ningú de la plantilla hagi de veure reduïda la seva jornada o empitjorades les seves condicions laborals.

Volem agrair enormement que les anunciants regulars estiguin fent un esforç per mantenir la seva publicitat a la Directa i que el 91% d’elles continuïn confiant en el projecte encara que no puguem publicar l’edició impresa: La Ciutat Invisible, Kamilosetas Muskaria, GER, Kop de mà, Coop57, Virus editorial, Ecofestes, Bodega la Riera, Arç Cooperativa, Cervesa del Montseny, Col·lectiu Ronda, Terra d’Escudella i Productes de la Terra.

Un altre dels factors clau que mantenen la Directa en peus és el model mixt entre sòcies de treball i col·laboradores que, de forma militant i repartides pel territori, aporten la seva capacitat i força de treball

Un altre dels factors clau que mantenen la Directa en peus és el model mixt entre sòcies de treball i col·laboradores que, de forma militant i repartides pel territori, aporten la seva capacitat i força de treball. El mitjà es nodreix de tota aquesta base que treballa de forma militant i que fa possible que generem tant volum de continguts i, alhora, en fa un retorn a través de l’acompanyament i la formació. Anualment, organitzem “escoles Directa”. El passat mes de febrer en vam celebrar una a València, sobre periodisme feminista, i en tenim previstes quatre més: una sobre periodisme narratiu, una sobre periodisme audiovisual, una sobre periodisme d’investigació i una altra sobre disseny i il·lustració. Són gratuïtes per oferir a les persones col·laboradores l’oportunitat de poder seguir aprenent i enriquint-se del projecte. També, de forma regular durant l’any, es fa un acompanyament a totes les nouvingudes que es decideixen a participar-hi per part de les persones que hi porten més temps.

Per això, llancem la campanya #SomDirecta, per visibilitzar l’entramat que sustenta la ‘Directa’ i fer una crida a apostar pel periodisme pel suport mutu, difonent els continguts per les xarxes socials, fent una subscripció o bé fent un donatiu.

En definitiva, volem donar les gràcies a totes les persones i col·lectius que fan possible que la Directa segueixi endavant malgrat les adversitats. I que comparteixen la idea que aquesta crisi pot ser una oportunitat per fer valdre les iniciatives que trenquen amb la idea del creixement il·limitat i aposten per l’autogestió i la sostenibilitat en tots els àmbits de la vida.