Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

Redescobrir el Poble-sec a través de la fotografia

La cooperativa Nexes impulsa ‘Noves normalitats al Poble-Sec’, una exposició fotogràfica comunitària en què es retraten els canvis que la pandèmia de la COVID-19 ha produït en el paisatge social d'aquest barri barceloní. Set joves de cinc procedències diferents han col·laborat en aquest projecte on han volgut mostrar el caràcter intercultural i obrer del Poble-sec i les diverses realitats que hi conviuen. La ‘Directa’ ha parlat amb l’equip del projecte per aprofundir en el seu procés i objectius

Una visitant a la mostra el dia de la inauguració / Nexes

El pati del Centre Cívic El Sortidor, al barri barceloní del Poble-sec acull fins al 28 de febrer vinent l’exposició gratuïta Noves normalitats al Poble-Sec, un projecte de fotografia comunitària desenvolupat per la Cooperativa Nexes, entitat dedicada a l’educació en la pau i la transformació social sostenible, en el qual han participat set joves de dins i fora del barri. El seu objectiu, retratar les diverses realitats que hi conviuen i com la pandèmia de la COVID-19 n’ha canviat els paisatges.

L’exposició es basa en un recorregut amb més de 180 fotografies i textos a partir dels quals el públic s’acosta a les veïnes, els carrers i les diferents problemàtiques que es viuen al Poble-sec. Alberto Tarragó, coordinador del projecte, explica com la intenció darrere de l’exposició “ha estat poder donar veu a col·lectius tan invisibles com els sense sostre, la gent gran o les persones migrades i alhora poder mostrar el potencial de la fotografia comunitària, que és una eina fantàstica per a establir diàlegs interculturals, crítics i polítics”.

Tot i que els efectes de la COVID-19 són l’element transversal de l’exposició, el projecte aprofundeix en “els perfils de la comunitat més invisibles” com el sensellarisme, la gent gran o migrada

L’exposició Noves normalitats al Poble-Sec ha estat confeccionada amb les imatges de set joves de cinc països diferents, uns participants que van fixar les seves càmeres en els diferents contrastos que el barri ha viscut arran de les mesures contra el coronavirus. “A l’inici vam fer una espècie de taula rodona on els participants mateixos van poder transmetre quines eren les inquietuds que més tenien en l’àmbit personal o de l’entorn en què vivien. Van fer una llista de totes i eren tants temes que al final vam adonar-nos que l’eix transversal era la COVID-19”, explica Gabriel Horcajada, formador de fotografia del projecte.

Així doncs, a l’exposició s’hi observen imatges de carrers buits, establiments tancats i veïnes amb mascareta. Moltes d’aquestes imatges, acompanyades de dades, textos, infografies i entrevistes amb les quals s’amplia la informació sobre el barri i la seva gent. El participant de l’exposició Xavi Calvo explica com va viure el confinament com a fotògraf: “Tant si anava a treballar o anava a comprar pel barri, des dels balcons o des del terrat, feia fotografies. Volia retratar la vida confinada del barri a través dels meus ulls.” De la mateixa manera, Ibrahima Sory explica com va enfocar-se en la buidor d’algunes localitzacions concretes com per exemple el carrer de Blai, “carrers que sempre havia vist plens, de sobte van quedar-se buits, sense ningú”.

Redescobrir el Poble-sec a través de la fotografia
Algunes imatges de la mostra intenten donar veu als avis i àvies del Poble-sec |Nexes

Tanmateix, tot i que els efectes de la COVID-19 són l’element transversal de l’exposició, el projecte de Nexes té com a objectiu principal aprofundir i mostrar “els perfils de la comunitat més invisibles” com el sensellarisme o la gent gran i migrada. Per exemple, Júlia Massagué va voler valorar i donar veu als avis i àvies del Poble-sec amb els seus retrats. “Si estem explicant la història d’un barri, què hi pot haver més important que la seva gent? I qui més important que la gent gran que fa molt temps que viu al barri i que l’ha vist créixer i canviar?”, diu la fotògrafa participant.

 

Fotografiar en col·lectiu

La Cooperativa Nexes ja havia dut a terme anteriorment diferents projectes basats en la fotografia comunitària, un dels pilars de l’exposició del Poble-sec. La fotografia comunitària o participativa pot ser entesa com una eina de transformació personal i col·lectiva mitjançant la qual un conjunt de persones expressen una sèrie d’idees i inquietuds a través de la fotografia. En aquesta activitat hi tenen un paper essencial el procés creatiu i d’anàlisi de l’entorn que requereix la fotografia i el contrast de perspectives i mirades que comporta el procés comunitari. Dues pràctiques que resulten molt positives per a obrir-se a la reflexió i noves formes d’entendre el món.

“M’ha agradat molt el fet de poder comparar les fotos entre tots, veure què pensava cada persona sobre el que li transmetien; tot per acabar al final amb una idea conjunta”, explica Núria Domenech, veïna del barri i participant a la mostra 

Núria Domenech, veïna del Poble-sec “de tota la vida” i una altra fotògrafa del projecte, comenta el següent al respecte: “Mai havia participat en cap altre projecte de fotocomunitat. M’ha agradat molt el fet de poder comparar i observar les fotos entre tots, de decidir quines transmetien més, veure què pensava cada persona sobre el que li transmetien; tot per acabar al final amb una idea conjunta després d’haver-la debatut entre tots.” Per un altre costat, la participant Karolina Levanaite celebra els resultats d’aquest treball conjunt: “M’ha agradat molt muntar l’exposició i veure des de lluny totes les petites històries que hem pogut anar recollint.”

Noves normalitats al Poble-Sec ha estat la primera activitat presencial que el Centre Cívic El Sortidor ha dut a terme des d’inicis de la pandèmia. L’equip responsable de l’exposició es mostra molt satisfet amb els resultats del projecte i destaquen el nombre de visites i “l’impacte positiu” que ha tingut pel barri i els participants. “Ara fins i tot s’està parlant de fer visites pels instituts” afegeix Tarragó. Finalment, Horcajada explica la impressió que li agradaria que les imatges causessin als assistents: “Quan aquests veïns vagin a visitar l’exposició volem que vegin que és una cosa made in Poble-sec, una cosa feta allà amb gent que ha conviscut allà. Que no és una cosa externa i que ells mateixos poden ser una mica la veu que comuniqui els diferents missatges i històries, que pensin a començar a fer fotos.”