El Circuit de Barcelona-Catalunya, a Montmeló, és aquest cap de setmana l’epicentre europeu de l’escalada. Sota els paraigües del Graviteo Urban Sports Festival, un esdeveniment organitzat per Prensa Ibérica –editora de El Periódico–, se celebra una prova de la Copa d’Europa, i la cita esportiva arriba amb polèmica després que 130 organitzacions socials hagin denunciat la participació de vuit escaladores de la federació israeliana a les proves.
La denúncia impulsada per la Plataforma per al Boicot Esportiu a Israel, Climbers for Palestine, la Coalició Prou Complicitat, la Comunitat Palestina i l’Assemblea per Palestina al Baix Montseny i Vallès Oriental, reclama que no es permeti “la representació oficial de l’Estat d’Israel al Campionat d’Europa d’Escalada”.
Una federació vinculada a l’ocupació
Tal com ha pogut comprovar la Directa, la federació israeliana d’escalada (Israel Association for Sport Climbing and Mountaineering; ILCA) està vinculada a l’exèrcit d’Israel. El setembre de 2025, per exemple, va oferir formació a 27 persones dins del programa Mechinat Shuvu Achim. La mateixa federació ho descriu com un “programa premilitar dedicat a fomentar el lideratge, els valors i un servei militar amb sentit a través de reptes a l’aire lliure, escalada i ràpel”. “L’activitat, celebrada a Mitzpe Ramon, va ser dirigida per quatre instructors de l’associació i va incloure formació en ràpel i tècniques de corda”, afegeixen.
El setembre de 2025 la federació israeliana d’escalada va oferir formació dins d’un “programa premilitar dedicat a fomentar el lideratge, els valors i un servei militar amb sentit”
A més, segons ha documentat la plataforma Climbers for Palestine, la federació s’ha apropiat de vies d’escalada que havien obert persones palestines i les ha registrat en la guia d’escalada com a israelianes, així que, denuncien, “ILCA opera en sectors d’escalada en assentaments il·legals”. “Deneguen l’accés a persones palestines que no poden accedir a les seves muntanyes i a les seves terres. És un element més del robatori constant de terres, fins a l’actualitat”, afegeix Cèlia Cassanyes, portaveu de Prou Complicitat amb Israel.

L’ILCA i l’escaladora de la federació Ayala Kerem estan patrocinades per Shikun & Binui, un grup empresarial dedicat a la construcció immobiliària i a les grans infraestructures inclós en la base de dades de Nacions Unides sobre empreses implicades en els assentaments il·legals en el Territori Palestí Ocupat.
L’estratègia de ser part de l’esport europeu
El moviment pels drets del poble palestí fa temps que assenyala que l’Estat d’Israel utilitza els esdeveniments esportius i culturals com a eina per millorar la seva imatge a escala internacional. Per a Cassanyes, permetre-ho és “incoherent” amb els posicionaments institucionals i el marc normatiu de l’esport. Les organitzacions socials han sol·licitat a la Generalitat i l’Ajuntament de Montmeló –responsables del reciente publicoprivat en què tindrà lloc la competició– oposar-se a la participació “normalitzada d’un estat investigat per genocidi”. “No entenem com pot ser que Israel formi part de competicions europees”, diu Cassanyes, que recorda altres exemples d’aquesta situació anòmala, com Eurovisió o l’Eurolliga.
“No entenem com pot ser que Israel formi part de competicions europees”, diu Cèlia Cassanyes de Prou Complicitat amb Israel
Les organitzacions socials reclamen que les esportistes israelianes citades a la competició de Montmeló no participin en representació de l’Estat d’Israel, sinó a títol individual “simbologia de l’estat genocida d’Israel”, és a dir, sense la bandera, l’equipació i l’himne.
Quatre dies després de la cita a Montmeló, l’Associació World Climbing, que aplega les organitzacions estatals d’arreu del món, votarà suspendre la Federació Israeliana d’Escalada de les competicions internacionals, com ja ha fet amb les federacions russa i bielorussa. Tot i que no és una votació vinculant, pot desencadenar l’expulsió de l’Estat sionista de les competicions internacionals. Per ara, així s’ha posicionat la Federació Espanyola d’Esports de Muntanya i Escalada (FEDME).
Resposta institucional “incoherent” amb el genocidi
Les 130 entitats signants del manifest consideren “contradictori que, entre la decisió de la Federació Espanyola i la votació internacional, la Federació Israeliana d’Escalada continuï participant i representant l’Estat d’Israel en una competició que s’ha de celebrar en territori català”.
Les organitzacions que denuncien la presència d’Israel al campionat afirmen que la Generalitat s’ha “rentat les mans al·legant qüestions competencials”
Cassanyes recorda que el Parlament català ha aprovat una resolució que reconeix la necessitat de trencar les complicitats i relacions amb Israel. “Les esportives són una d’elles, de manera que no entenem la falta d’acció i de contundència en aquest tipus de celebracions”, denuncia l’activista, que ho considera una “falta de coherència política de les institucions”.
La Generalitat argumenta que les condicions de participació en el Campionat d’Europa són competència exclusiva de World Climbing i que la Generalitat no pot modificar unilateralment les condicions.
Des de Prou Complicitat, remarquen que tant el dret estatal com internacional “obliguen a uns compromisos que han de dur a rebutjar la participació de l’estat d’Israel en competicions esportives”. “Com pot ser que l’Estat espanyol doni suport la causa internacional oberta, que està investigant Israel per genocidi, i que no apliqui el mateix marc quan arriba a territori?”, critica Cassanyes.
Pel que fa al govern català, afegeix l’activista, “es renta les mans al·legant qüestions competencials”. “La seva resposta no explica per què entén que les seves obligacions jurídiques no són aplicables a una competició celebrada en territori català i en unes instal·lacions gestionades, també, per la mateixa Generalitat”. Per la seva banda, exposen les organitzacions que han signat el manifest contra la participació d’Israel, l’Ajuntament de Montmeló no s’ha posicionat sobre la participació israeliana a l’esdeveniment que acull el municipi, “mentre oneja la bandera palestina al costat del consistori”. Per fer visible l’oposició, les organitzacions socials animen a adquirir les entrades gratuïtes de l’esdeveniment i assistir-hi.
