Periodisme cooperatiu per la transformació social
directa.cat

Aclariment sobre la notícia "Israel paga periodistes perquè escriguen contra el moviment pels drets palestins"

Concentració del BDS a València contra el suport de Turquia a l'Estat d'Israel / Lucas Guerra

El proppassat 14 d’octubre de 2020, el portal web de la Directa va publicar una notícia titulada “Israel paga periodistes perquè escriguen contra el moviment pels drets palestins”. En aquesta notícia, es feia referència a una campanya de propaganda global contra el moviment a favor dels drets palestins, el Boicot, Desinversions i Sancions (BDS) a Israel. En aquest sentit, el Ministeri d’Afers Estratègics ha autoritzat 37 milions de dòlars per a col·locar la seua publicitat com si fóra informació periodística en mitjans de comunicació de tot el món. En un apartat titulat “advocats i periodistes proisraelians contra l’esquerra” es feia referència a la periodista Pilar Rahola i, en aquell context, també se’n destacava el periodista Víctor Maceda, fent referència al fet que el 6 de maig de 2020 va publicar un article a La Vanguardia titulat “L’esquerra que boicoteja” per a oposar-se a una activitat de formació del professorat valencià “contra l’odi i el racisme” –incloent-hi la judeofòbia i la islamofòbia– en la qual participava Liliana Córdova, coneguda activista propalestina i filla de supervivents jueus del genocidi nazi. A l’article publicat per la Directa es feia referència al fet que el periodista Victor Maceda utilitzava arguments similars als d’ACOM i que el seu article va ser compartit per Toni Cantó, que al mateix temps va ser retuitat per ACOM. La publicació d’aquest article ha motivat que el Sr. Maceda exerceixi el seu dret de rectificació, en virtut de la Llei Orgànica 2/1984, de 26 de març, reguladora del dret de rectificació. En l’escrit de rectificació, s’hi fa constar que el Sr. Maceda no ha rebut cap pagament, ni en diners ni en espècie, ni del Govern israelià ni de cap dels seus operadors externs, així com tampoc té cap vinculació amb cap dels mitjans de comunicació proisraelians ni persones de l’alta política que s’esmenten a l’article. En aquest sentit, efectivament, no existeixen proves que el periodista valencià haja rebut diners o algun bé de l’Estat d’Israel i/o entitats associades per elaborar aquestes notícies.